A TeszVesz.hu aukciós portál saját felhasználói körében készült felmérését február közepén közel hatezren töltötték ki. A válaszolók közel kétharmada 30 és 40 év közötti (61%), a többségnek egy (42%) vagy két (39%) gyermeke van, és évek óta otthon van velük.
Internethasználat és -függőség
A kutatásból kiderült, hogy a kismamák általában szeretnek a számítógép előtt ülni, és a gyereknevelés, valamint az otthoni házimunkák mellett tudnak szakítani időt az internetezésre is.
A fél évnél kevesebb, illetve a 4 évnél hosszabb ideje otthon lévő anyukák interneteznek a legtöbbet. A számítógép előtt töltött időt a gyermekek száma is befolyásolja, viszont éppen hogy fordítva, mint gondolnánk! Azaz minél több gyereke van egy anyukának, annál hosszabb ideig van bekapcsolva a számítógépe.
Mindezek fényében már nem is meglepő, hogy a válaszolók többségének életében nagyon (18%) vagy eléggé (44%) fontos szerepet tölt be az internet, és csupán a kismamák 12%-a nyilatkozott úgy, hogy kibírná net nélkül is.
Internetes eladás-vásárlás
A kutatás az internethasználaton belül kitért a kismamák internetes adásvételi kedvére, szokásaira is.
A válaszoló kismamák többsége (68%) eladni is és vásárolni is szokott a neten, míg 28% csak vásárol, 2% csak elad, 6% pedig nem szokott sem eladni, sem vásárolni az interneten keresztül.
Annak ellenére, hogy a diplomások a többieknél kevésbé tartják jellemzőnek, hogy internetes adásvétellel töltenék az idejüket, az iskolai végzettséggel együtt nő azok aránya, akik rendszeresen vagy gyakran adnak-vesznek a neten keresztül. Azaz a magasabb iskolai végzettségűek gyakrabban, de rövidebb időt eltöltve foglalkoznak netes eladással, illetve vásárlással.
Internetes eladás
A kérdőívet kitöltő anyukák kétharmada nyilatkozott úgy, hogy szokott, vagy előfordult már, hogy adott el valamit az interneten keresztül, közülük minden harmadik válaszoló rendszeresen vagy viszonylag gyakran teszi ezt.
A neten alkalmanként vagy akár rendszeresen árusító kismamák mindössze 6%-a nyilatkozott úgy, hogy munkaszerűen foglalkozik ezzel, azaz termékeket vásárol vagy készít, hogy azokat később pénzkeresés céljából eladhassa. Közülük minden harmadik kismama számára jelent a netes eladás fontos bevételi forrást, ami összességében nagy- vagy jelentős mértékben gyarapítja a családi kasszát.
A kutatásban részt vevő kismamák többsége szívesen ad el a neten keresztül, nagy részük (78%) jó időtöltésnek tartja a neten való árusítást. Az otthon lévő anyukák valamivel több, mint fele szeret beszélgetni (56%), ismerkedni (54%) is az eladások alkalmával.
Internetes vásárlás
A kérdőívet kitöltő anyukák 92%-a vásárolt már az interneten keresztül. Közülük majdnem minden második válaszoló (46%) rendszeresen vagy viszonylag gyakran teszi ezt.
Azok az anyukák, akik szoktak interneten vásárolni, szívesen vesznek használt és gyerekruhákat, és ezek érdekében szívesen (gyakran) keresik fel a különböző aukciós oldalakat. A válaszolók közel fele (47%) gyakran vagy rendszeresen vesz gyermekholmit az interneten, de sokan vannak (36%), akik ugyanilyen sűrűn vásárolnak használt termékeket. Az előbbieknél kisebb azok aránya, akik új holmikat (21%), és még kisebb azoké, akik nagyobb értékű termékeket (1%) szoktak vásárolni, vagy akik mindezt webshopban (10%) teszik. Leginkább az olcsóság (65%), a könnyen áttekinthető kínálat (49%), valamint az otthonról intézhető vásárlás (44%) miatt szeretnek az interneten vásárolni.
Fórumozás
A kutatásban részt vevő kismamák 82%-ára jellemző, hogy fórumozik is az interneten (azaz fórumokat olvas, vagy aktívan hozzá is szól azokhoz). Közülük közel 60% mondja, hogy rendszeresen (25%) vagy viszonylag gyakran (33%) olvas fórumokat, viszont mindössze 13%-uk szól hozzá gyakrabban a fórumos beszélgetésekhez (a többiek csupán alkalmanként vagy ritkán teszik ezt).
A fórumozási kedv az iskolai végzettség emelkedésével csökken, míg az interneten való munka és a konkrét információk keresése éppen fordítva, az iskolai végzettség emelkedésével növekszik.
A kismamákra leginkább a passzív fórumozás jellemző, néha (55%) vagy gyakran (48%) körülnéznek egy-egy fórumon, beszélgetésekbe olvasnak bele (37%). Minden harmadik fórumozó kismamának van olyan kedvenc fóruma, amelyet naponta látogat (35%). Az előbbieknél kevesebben vannak az aktív, hozzászóló fórumozók (15%). Minden negyedik kismamának ismerősei, barátai is vannak a netes fórumokon (25%), és minden hetedik anyuka olyan barátságokat is kötött, amelyek eredményeképpen már személyesen is találkozott a világhálón megismert emberekkel (14%).
A TeszVesz.hu kutatásából kiderült, hogy minél több gyereke van egy anyukának, annál alkalmasabbnak érzi az internetet a mindennapi problémák megbeszélésére. Ugyanígy érvényes az az állítás is, hogy minél kevésbé elégedett egy kismama az életével, annál alkalmasabbnak látja az internetet arra, hogy megossza a gondolatait más, hasonló érdeklődésű emberrel, illetve arra, hogy ismerősöket, barátokat szerezzen.