Család

Az első pénztárca

Az első zsebpénz vagy pénztárca a függetlenség fontos szimbóluma lehet a gyermek életében. De mikor kezdjük el formálni gyermekünk pénzhez való viszonyát? S ehhez vajon tényleg megfelelő eszköz a zsebpénz?

Az első pénztárcaBalázs Béla író, filmrendező meséli önéletrajzában, milyen korán és végzetesen eldőlt a pénzhez való viszonya. Amikor kisgyermekként ugyanis elvesztette első pénztárcáját, benne a hónapokig kuporgatott pénzzel, azt követően soha többé nem tudott takarékoskodni.

A pénz már az első óvodás szerepjátékokban feltűnik. A gyerekek szívesen játszanak boltososat, és a játékhoz ténylegesen vagy virtuálisan használt játékpénz segítségével már formálódik a több-kevesebb relációjának megértése is (pl. Mi kerül többe?)

A kisgyerekek többsége elkíséri a szülőt a bankba vagy postára, ez pedig kiváló alkalom arra, hogy az életkori sajátosságokhoz igazodva elmagyarázzuk, mit jelent például a számla, pénzfelvétel fogalma; vagy épp azt, hogy miért és kinek utalunk pénzt. Vásárláskor megmutathatjuk, hogy fizetünk pénzzel, milyen figyelmet fordítunk annak átszámolására, és a pénztárca használatára. Kisiskolás gyermekkel ismertessük meg az aprópénzeket és bankjegyeket, kisebb vásárláskor bátorítsuk, hogy ő maga számolja ki a szükséges összeget.

Fontos, hogy a gyermek korán megértse, hogy szülei munkával keresik meg a pénzt, amit okos döntésekkel kell beosztaniuk, és nem áll korlátlanul rendelkezésre. Sokan ezért úgy vélik, jó, ha a zsebpénzt is teljesítményhez (pl. házi munka, jó érdemjegy) kötik.

Apropó, zsebpénz! Az adni vagy nem adni dilemmája sok fejtörést okoz már iskolakezdéskor.

Van, aki nem szívesen ad zsebpénzt gyermekének, mert attól tart, hogy felesleges vagy akár káros dolgot vesz belőle. Mások attól félnek, hogy ez is csak rivalizálásra ad okot a gyerekek körében, sőt pénzét akár el is vehetik tőle, vagy bántódása eshet miatta.

Az első pénztárca

A zsebpénz mellett érvelők szerint azonban ez az összeg egyfajta autonómiát biztosít a gyermeknek, és formálja felelősségtudatát. Segítségével megtanulja beosztani forrásait, és átlátja a dolgok értékét.

Ne feledjük azonban: ha a zsebpénz mellett döntünk, mérlegeljük, mennyiben sérül ez az önállóság, ha folyton beleszólunk, mire is költse a kapott pénzt. Tartsuk szem előtt, hogy akárcsak a felnőttek, a gyerek is a hibáiból tanul! Még ha ennek néha nagy is az ára.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top