Család

Egészséges családi nyaralás

A vakáció azért olyan jó, mert végre megszabadulhatunk a fárasztó, kényszerű rutintevékenységeinktől, elfeledkezhetünk a hétköznapok gondjairól, magunk mögött hagyhatjuk mindennapi mérgelődéseinket. Egy-két hétig kikapcsolódunk, életmódot váltunk, így frissülünk fel. Használjuk ki ezt az időszakot arra, hogy a rögzült egészségtelen szokásokat elhagyva a családot az egészséges életvitel felé terelgetjük.

Vetkőzzük le a rossz szokásokat

Senkit nem lehet kárhoztatni azért, ha év közben nincs energiája arra, hogy saját maga és családja életmódját a lehető legegészségesebbé tegye. Legtöbbünknek komoly feladatai vannak: “botlás nélkül” meg kell felelni a munkahely szigorú elvárásainak és ezen túl eleget kell tenni családi kötelezettségeknek is.
Egészséges családi nyaralás

A gond az, hogy a család hozzászokik ehhez az életmódhoz és rendkívül nehéz lesz majd változtatni rajta. Ha idő hiányában kénytelenek vagyunk házi készítésű tízórai és uzsonna helyett zsebpénzt nyomni a gyerekek markába, hogy lássák el magukat gyorskajával az iskolai büféből, ha a fáradtság miatt nincs lehetőség egy tápláló, egészséges, házi készítésű meleg ebédre vagy vacsorára, sőt időnként még a közös reggeli is elmarad, azt bizony megsínyli a család egészsége, és nehéz lesz új rutinra áttérni. A családi nyaralás viszont kizökkent a rossz megszokásokból, és kiváló alkalom arra, hogy változtassunk és új szokások alapjait vessük meg. Tervezz egy “egészségvakációt”, ahol belekóstolhat a család abba, milyen, ha aktívan törődik saját egészségével: bioételeket eszik, rendszeresen mozog, és szán időt testi-lelki jóléte megőrzésére, fejlesztésére.

Szerencsére ma már nem vagyunk teljesen magunkra utalva, ha ilyen életmód-változtatást szeretnénk beiktatni. Már Magyarországon is szép számmal működnek olyan wellnesshotelek – sőt kisebb családi panziók is –, amik nagy hangsúlyt fektetnek vendégeik egészségére, és nem csupán szerepeltetik a különféle bioételeket az étlapon, és lehetőséget biztosítanak wellness- és fitneszprogramokra, hanem aktívan is részt vesznek a család egészségprogramjának megtervezésében. Ettől függetlenül azért jó, ha nekünk is van egy tervünk.

Egészséges étrend

Alapvetően két dologban kell lehatározásra jutni a tervezés során: milyen étrendet és milyen mozgásprogramot állítsunk össze?

Egészséges családi nyaralás

Az egészséges étrend alapja, hogy naponta legalább háromszor, de inkább ötször, rendszeres időben eszünk olyan változatos ételeket, amelyek lehetőleg nélkülözik a cukrot, viszont magas a rost- és vitamintartalmuk. Másik alapszabály, hogy az étkezések során ne együk degeszre magunkat. Ez önmagában már jó alap, ám ha még magasabb szintre szeretnénk emelni az egészséges táplálkozást a családban, akkor nemcsak az ételek típusát kell alaposan megválogatnunk, hanem azok minőségét is. Itt jönnek képbe a bioélelmiszerek, amelyek nagy előnye, hogy nem tartalmaznak vegyszereket, amik egyébként egyre nagyobb mennyiségben fordulnak már elő nemcsak a növényi, hanem az állati eredetű élelmiszereinkben is. Bioalapanyagokhoz nem tudunk bárhol hozzájutni, és ebből a szempontból érdemes jól megfontolni, hogy mit választunk a nyaralás színhelyéül: olyat helyet, szállást, keressünk, ahol van lehetőség biomenüre vagy a közelben található bioételeket árusító piac, ahol magunk szerezhetjük be az alapanyagokat. Ha bionyaralást szervezünk, egy dolgot azért ne felejtsünk el: a bioételek éppen annyi kalóriát tartalmaznak, mint más, átlagos ételek, ezért hiába egészségesebbek, ugyanúgy meghízhatunk tőlük, ha nem tartunk mértéket.

Ízlelje meg a család a mozgás örömét

Ha kitaláltuk, milyen legyen az új étrend, gondolkodjunk el azon is, hogy milyen fitneszprogramra “állítsuk” rá a családot. Ha alapvetően mozgásszegény életet élnek a családtagok, akkor első lépésben nem az a jó terv, ha rögtön egy spártai szigorúságú edzésprogram végrehajtását követeljük meg tőlük.

Egészséges családi nyaralás

Sokkal okosabb, hogy olyan helyre szervezzük a nyaralást, ahol lehetőség van sokféle mozgásra – lehet például úszni, biciklizni, lovagolni, teniszezni, futni, golfozni. Hagyjuk, hogy mindenki a maga vérmérsékletéhez legjobban illő sportágban próbálja ki magát, és kapjon lehetőséget, hogy megízlelje a mozgás örömét. A nyaralás ebből a szempontból legyen kóstoló – egyfajta mézesmadzag –, amire ráharap a család, és a nyaralás után késztetést érez majd arra, hogy beiktassa napirendjébe a sportolást is.