nlc.hu
Család

ecoMobility Day

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt nap zajlott az Autóklub újpesti szolgáltatóközpontjában október elején. Az először megrendezett ecoMobilty Dayről helyszíni riportban számolunk be.

Rengeteg kiállításon, kerekasztal-beszélgetésen és közlekedési problémákat taglaló összejövetelen vehettem részt az elmúlt években, de egyik sem volt rám olyan nagy hatással, mint a MAK egész napos, ingyenesen látogatható fesztiválja. A színvonalas rendezvényen különböző területek elismert szakemberei tartottak előadást és vitáztak. Mindeközben bárki kipróbálhatta a parkban felsorakoztatott elektromos és hibrid autókat, az árammal hajtott kerékpárokat, mopedeket és motorokat.

Ebédidőben már sütött a nap, és sok kisgyermekes család is nálunk töltötte délutánját. A kicsik az akkumulátoros, távolról irányítható autókkal cirkáltak a főépület előtti térköves területen, a tinédzser ek kerékpárokkal, a felnőttek pedig robogóval tettek próbát Fotó: Autoselet.hu

Ebédidőben már sütött a nap, és sok kisgyermekes család is nálunk töltötte délutánját. A kicsik az akkumulátoros, távolról irányítható autókkal cirkáltak a főépület előtti térköves területen, a tinédzserek kerékpárokkal, a felnőttek pedig robogóval tettek próbát (Fotó: Autoselet.hu)

Mindannyiunk érdeke, hogy élhetőbbé váljon Magyarország legnagyobb települése

A nap moderátora Bazsó Gábor volt, aki néhány személyes autóklubos emlék felidézésével nyitotta meg a napot, őt követve Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke.

„A MAK összes munkatársával együtt nagyon vártam ezt a napot, hiszen itt lehetőségünk nyílik arra, hogy érdemi eszmecserét folytassunk a fenntartható közlekedésről és a mobilitás jövőjéről. Örömömre szolgál, hogy körünkben köszönthetünk több szervezetet és járműforgalmazó céget, illetve képviselteti magát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, ezáltal terítékre kerülhetnek a közlekedésszervezés és az infrastruktúrafejlesztés jelenkori kérdései. Fontosnak tartom kiemelni a budapesti közlekedés kapcsán, hogy a főváros 525 ezer négyzetkilométeres területe nem tud bővülni, így hosszú távon is ekkora méretű helyen kell megosztozniuk az autósoknak, gyalogosoknak, motorosoknak, kerékpárosoknak és mikromobilitási eszközöket használó honfitársainknak. Mindannyiunk elemi érdeke, hogy környezetvédelemi és biztonsági szempontból is élhetőbbé váljon Magyarország legnagyobb települése. Hozzáteszem, biztos vagyok benne, hogy a hagyományos gépkocsik hosszú ideig velünk lesznek még, viszont a villamos hajtásmód elterjedése a felhasználóktól és a szervizektől is új szemléletmódot követel meg. Meggyőződésem, hogy nélkülözhetetlen a párbeszéd az érintettek között, ezért is tartom fontosnak, hogy létrejöhetett ez a mai találkozó. Külön köszönöm, hogy Dr. Pintér Sándor belügyminiszter és Dr. Palkovics László technológiai és ipari miniszter is elfogadta felkérésünket, és vállalta, hogy védnöke lesz az Autóklub szervezte ecoMobility Daynek.”

Elmaradhatatlan kellék a borulásszimulátor, amit itt is sok érdeklődő kipróbált. Képünkön Kovács László oktatási referens éppen azt magyarázza a hölgyeknek, hogy milyen érzés lesz fejjel lefelé lógni az ülésben Fotó: Autoselet.hu

Elmaradhatatlan kellék a borulásszimulátor, amit itt is sok érdeklődő kipróbált. Képünkön Kovács László oktatási referens éppen azt magyarázza a hölgyeknek, hogy milyen érzés lesz fejjel lefelé lógni az ülésben (Fotó: Autoselet.hu)

Zöld keréktől a felsővezetékig

Dr. Földes Dávid, a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék Elektromobilitás kutatócsoportjának tudományos munkatársa a töltőtelepítésekről beszélt.

A tanszék Elektromobilitás kutatócsoportja évekkel ezelőtt készített egy tanulmányt arról, hogy hány töltővel biztosítható az ország átjárhatósága. A kutatócsoport értékelte a főutak és autópályák mentén található pihenőhelyeket, különféle szempontok alapján. Kidolgoztak egy algoritmust arra, hogy hová érdemes telepíteni a töltőket. Akkor átlagosan 150 km-es elektromos hatótávval számoltak és végül arra a következtetésre jutottak, hogy 70 töltőállomással biztosítható lenne az ország átjárhatósága. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs szükség többre, hiszen közben egyre csak nő a villanyautók száma, és azt is érdemes mérlegelni, hogy az egyes helyeken mekkora teljesítményű állomást építsenek ki.

"Forradalmi változásoknak lehetünk szemtanúi a járműhajtások terén, az elektromos autók térnyerése egyre nő. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy valós kibocsátásukat a működésükhöz nélkülözhetetlen áram előállításával együtt kell vizsgálni" fogalmazott Dr. Hatala József nyitóbeszédében Fotó: Autoselet.hu

„Forradalmi változásoknak lehetünk szemtanúi a járműhajtások terén, az elektromos autók térnyerése egyre nő. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy valós kibocsátásukat a működésükhöz nélkülözhetetlen áram előállításával együtt kell vizsgálni” – fogalmazott Dr. Hatala József nyitóbeszédében (Fotó: Autoselet.hu)

Létrehozták a zoldkerek.bme.hu honlapot is, melyet kifejezetten azért alkottak meg a szakemberek, hogy segítsenek a járművásárlóknak a felhasználási célnak megfelelő hajtásmód kiválasztásában. A számológépként is működő felületen megadhatóak többek között az utazási szokások, a töltési lehetőségek, a család által vállalható költségek, és a beírt értékek függvényében kiderül, vajon a tisztán elektromos, a hibrid vagy a tölthető hibrid jár-e jól az ember, esetleg érdemes más megoldásban gondolkodnia.

Kétkeréken, négykeréken

Dr. Földes Dávid és Szilassy Péter Ákos doktoranduszhallgató a buszhálózat elektromos átállásáról, és a közösségi közlekedési eszközök hálózatszintű töltési stratégiájáról is beszélt.  

A rendezvényen volt mikromobilitásról folytatott beszélgetés is, és körbe lehetett járni a szolgáltatóközpont parkját, hiszen közben ott is felpezsdült az élet.

Épp, hogy elfér a pilóta a SZEmission apró kabinjában. Az eco-Marathon győztes járgányát az elmúlt három évben folyamatosan tökéletesítették, műszaki megoldásait szinte teljesen áttervezték a győri diákok Fotó: Autoselet.hu

Épphogy elfér a pilóta a SZEmission apró kabinjában. Az eco-Marathon győztes járgányát az elmúlt három évben folyamatosan tökéletesítették, műszaki megoldásait szinte teljesen áttervezték a győri diákok (Fotó: Autoselet.hu)

Az épület bejárata mellett kisebb tömeg állt körbe egy apró, sárga járgányt, ami azonnal kíváncsivá tett. A győri Széchenyi-Egyetem alakulatának, a SZEnergy Teamnek az áramvonalas háromkerekűjét állították ki. A mérnökhallgatók által megálmodott különlegesség idén fölényesen megnyerte a Shell Eco-marathont, 1 kilowattóra energiával világrekordot jelentő 284 kilométert tett meg. Délután előadást tartott Miklós Máté, a csapat oszlopos tagja, aki elmondta, hogy az asseni viadalon három nagyhírű európai felsőoktatási intézmény, a milánói, a müncheni és a toulouse-i egyetem csapatát is maguk mögé utasították.

A kísérleti járművet csak kívülről nézhették meg az érdeklődők. Néhány méterrel arrébb testközelből megismerhető, sőt ki is próbálható szériamodelleket állított ki a Kia, a Nissan, a Tesla, és a Schiller Autó Család is, méghozzá elektromos Skodákat.

Az ecoMobility Day idején a MAK Berda József utcai központja adott otthont az ADVES.moto negyedik elektromos motoros nyílt napjának. A főépület mögötti elkülönített pályán sokan ismerkedtek a villanyos kétkerekűekkel, a cég tanácsadói pedig szívesen válaszoltak a felmerülő kérdésekre Fotó: Autoselet.hu

Az ecoMobility Day idején a MAK Berda József utcai központja adott otthont az ADVES.moto negyedik elektromos motoros nyílt napjának. A főépület mögötti elkülönített pályán sokan ismerkedtek a villanyos kétkerekűekkel, a cég tanácsadói pedig szívesen válaszoltak a felmerülő kérdésekre (Fotó: Autoselet.hu)

„Éppen most gondolkodunk róla a feleségemmel, hogy érdemes lenne nyolcéves dízelautónkat elektromosra cserélni, hiszen leginkább városban közlekedünk, és csak sátoros ünnepek alkalmával ruccanunk ki vidékre” –mondja Kovács István, aki épp az új Kia Niro áramos változatával ismerkedett a rendezvényen. Még nem tesztelt e-autót, ezért is jött el erre a nyílt napra. Itt lehetősége volt a vezetéstechnikai tanpályát kipróbálni.

Az előadások délután is folytatódtak, a hallgatóság megismerhette többek között az elektromos robogók legújabb nemzedékeit, a városi közlekedésben egyre fontosabb szerephez jutó rollerek világát, és azt is, hogy milyen terveket tartogat a Budapesti Közlekedési Központ a következő esztendőkre. A konferencia az autózás jövőjéről szóló beszélgetéssel zárult, ahol az alternatív és a belső égésű hajtásokról, valamint a járműipar kihívásairól beszélgetett öt szakember: Varga Zsombor, a Toyota Central Europe PR-vezetője, Bródi Sándor, a Kia Hungary EV menedzsere, Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu főszerkesztője, Márgus Norbert, az ABB elektromobilitás üzletág specialistája és Mile Tibor, a MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának vezetője.

A délelőtti kerekasztal-beszélgetésen a mikromobilitási eszközökről zajlott élénk eszmecsere. Képünkön balról jobbra Mile Tibor, a MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának igazgatója, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Kárpáti András a Park&Roll alapítója, dr. Földes Dávid, a BMGE tudományos főmunkatársa és Dalos Péter, a Budapesti Közlekedési Központ szakértője Fotó: Autoselet.hu

A délelőtti kerekasztal-beszélgetésen a mikromobilitási eszközökről zajlott élénk eszmecsere. Képünkön balról jobbra Mile Tibor, a MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának igazgatója, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Kárpáti András, a Park&Roll alapítója, dr. Földes Dávid, a BMGE tudományos főmunkatársa és Dalos Péter, a Budapesti Közlekedési Központ szakértője (Fotó: Autoselet.hu)

Örömünkre szolgál, hogy a rendezvény fontosságát ennyi szakmai szervezet támogatta, mind kiállítóként, mind pedig előadóként. Az ecoMobility Day pozitív visszajelzései is megerősítik, hogy közös munkával és gondolkodással választ találhatunk napjaink kihívásaira, a környezettudatos közlekedés, és élhetőbb városi közlekedés megteremtésére.

Felettébb érdekes volt Bagaméri Zoltán elektromos autók műszaki jellemzőiről szóló előadása. A BEV Mobil nagy tapasztalattal büszkélkedő szakemberétől a parkban is lehetett kérdezni, ahol egy szétszedett BMW i3-ast állított ki szemléltetési eszközként Fotó: Autoselet.hu

Felettébb érdekes volt Bagaméri Zoltán elektromos autók műszaki jellemzőiről szóló előadása. A BEV Mobil nagy tapasztalattal büszkélkedő szakemberétől a parkban is lehetett kérdezni, ahol egy szétszedett BMW i3-ast állított ki szemléltetési eszközként (Fotó: Autoselet.hu)

A rendezvényen készült videót erre a linkre kattintva megnézheted!

Téged is érdekel a jövő mobilitása és a fenntartható közlekedés? Gondolkodj előre és spórolj akár több tízezer forintot az Autóklub tagjaként! Fenntartható közlekedés? IGEN! – Magyar Autóklub (autoklub.hu)

Forrás: Autoselet.hu

Látogass el az Autóklub Facebook-oldalára, ahol az összes előadást visszanézheted!

Hirdetés

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top