nlc.hu
Család

Tanítsd meg a gyereket a helyes időbeosztásra

A gyerek meg van győződve arról, hogy 5 perc igazából egy óráig tart az iskolai reggeleken

Az iskolai reggelek könnyen válnak csatajelenetté a gyerekkel, mert pont 20 perccel tovább készülődik, mint amennyit kellene. Mutatunk két stratégiát, ami segíthet megtanítani a gyereknek a helyes időbeosztást.

Ha egy iskolás gyerek anyukájával találkozol, szinte biztos lehetsz benne, hogy felmerülnek azok a vérzivataros reggelek is a beszélgetésben, amikor úgy kell kirángatni a gyereket az ágyból. A gyerek jellemzően csigalassan eszi a reggelijét és meg van győződve arról, hogy öt perc igazából egy óráig tart. Legalábbis erre enged következtetni a viselkedése, és az a tempó, amiben az önálló öltözést előadja. Minden reggel így agybaj és rohanás lesz, de van két olyan tükk, ami segíthet abban, hogy könnyebben menjen a gyereknek a reggeli készülődés. A megoldás az időbeosztásban rejlik.

A két stratégiát dr. Sharon Saline gyerekpszichológus tette közzé azzal, hogy az ADHD-s és figyelemzavaros gyerekeknél ezek a megoldások szoktak működni. Az ilyen problémákkal küzdő gyerekeknek az egyik legalapvetőbb problémája az idővel van, ugyanis kevésbé érzik az idő múlását. A jó időbeosztáshoz szükséges készségek elsajátítása nehezebb a neurodivergens agy számára az impulzuskontrollal, figyelemeltereléssel, és a szervezetlenséggel kapcsolatos általános problémák miatt. Ha pedig náluk bejön ez a két technika, akkor jó eséllyel használ majd a többi gyereknek is. A szakember szerint fontos, hogy életkortól függetlenül megtanítsuk a gyerekeknek az időgazdálkodási készségeket, tehát nem kell várni kisiskolás korig azzal, hogy önállóságra kezdjük nevelni ezen a téren is a gyerekeinket.

1. Visszafelé tervezés

Sokszor csupán annyi a probléma, hogy a gyerek nem jól érzékeli az idő múlását, úgyhogy azzal tudunk segíteni, hogy megmutatjuk neki, hogyan mozog az idő. Ehhez az analóg órákat és a visszafelé tervezés technikáját javasolja a pszichológus. A visszafelé tervezés során a végső céltól dolgozunk visszafelé, levonva a kitűzött időpontból a feladatok időtartamát.

Például, ha reggel 7-kor kell elindulni az iskolába, 15 percig tart reggeli, előtte 20 percig tart az ágyból kimászás és öltözködés, 5 percig a fogmosás, majd további 10 percig a hátizsák, a cipő és a kabát felvétele, akkor az ébresztési időnek reggel 6-nak kell lennie, mert 10 percet hagyni kell a váratlan tennivalókra is. A visszafelé tervezésnek úgy kell nekiállni, hogy előtte a gyerekkel közösen összeállítunk egy listát a reggeli feladatokról szép sorban, és arról, mennyi ideig szoktak tartani. Így egyrészt könnyebben ki tudja számolni a gyerek visszafelé, hogy mennyi időre van reggel szüksége a keléstől az indulásig, másrészt pedig a szeme előtt lesz a saját reggeli rutinja szépen listába szedve, amivel megkönnyítjük a készülődést (és kíméljük a hangszálainkat).

Képünk illusztráció (Forrás: Getty Images)

Képünk illusztráció (Forrás: Getty Images)

2. Egy lépést hátra

A szakember szerint, ha már leraktuk az alapokat, megtanítottuk a gyereknek az első technikát, akkor a második teendőnk az, hogy egy lépést hátralépjünk. Azaz elengedjük a teljes kontrollt a gyerek időbeosztása felett, mert enélkül nem fogja megtanulni, hogyan kell a saját idejét irányítani. Persze nem azt mondja a pszichológus, hogy ne segítsünk semmiben, és ez a lépés nem is a kis alsó tagozatosokra vonatkozik, hanem onnantól kezdve gyakorolhatjuk, hogy már önállóan jár iskolába a gyerek. A szakember egy példával igyekszik szemléltetni a problémát:

„Íme egy gyakori forgatókönyv: a fiad nehezen kel fel reggel és nehezen ér be időben az iskolába. Mivel nem akarod, hogy elkéssen, te vagy az ébresztőórája, bejössz a szobájába, vagy kiabálsz vele, hogy keljen fel. Különösen nehéz reggeleken szabályosan kihúzod az ágyból. A késések elkerülése érdekében mindig az asztalra teszed a reggelit, és előző este becsomagolod az ebédjét.

Ebben a helyzetben a fiad megtanulta, hogy anya magára vállalta a reggeli minden felelősségét. Nem kell beállítania az ébresztőt, mert helyette te figyeled az órát, gondoskodsz arról, hogy felkeljen, és minden rendben legyen az étellel.

A fiadat semmi sem ösztönzi arra, hogy másképp végezze a feladatait, mert tudja, hogy úgyis megmented. Bár a szándékaid jók (nem szeretnéd, hogy a fiad késsen vagy éhes legyen), így mégsem gyakorolja az időbeosztást a gyerek. Eljött az ideje, hogy szép lassan átruházd rá a felelősség egy részét.”

Szó sincs tehát arról, hogy egyik pillanatról a másikra elengedjük a gyerek kezét. Kezdjük az önállósodást egy beszélgetéssel arról, hogy a gyereknek min és miért kell változtatnia a reggeli készülődéssel kapcsolatban. Egyszerre csak egy feladaton változtassunk, például egy hétig ne mi keltsük a gyereket, hanem bízzuk rá az ébresztőóra használatát. Mert ha egyszerre változtatunk mindenen, akkor csak mindenki ideges és frusztrált lesz, arra pedig pont nincs szüksége senkinek. Amint a gyerek elsajátította az első készséget, bevezethetünk egy újabb változást. Lassan és következetesen van rá esély, hogy nyugodtabbá és gördülékenyebbé váljanak az iskolai reggelek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top