Egészség

Ezek a károsító hatások érik naponta a szemet

A szemünk fényét számos káros külső hatás fenyegeti nap mint nap. Érdemes tudni, hogy melyek a legáltalánosabb szemkárosító tényezők, hogy elkerülhessük őket, vagy legalább mérsékelhessük a hatásaikat.

UV sugárzás

A legáltalánosabb és gyakorlatilag állandóan jelen lévő szemkárosító tényező az UV sugárzás, aminek ráadásul – ha nem használunk kellő védelmet, például UV szűrős napszemüveget – visszafordíthatatlan káros következményei lehetnek.

Ezek a károsító hatások érik naponta a szemet

Az UV sugárzás bizonyítottan felelős a szürke hályog és a makuladegeneráció kialakulásáért (becslések szerint évente 15 millió ember veszíti el szeme világát a szürke hályog következtében). Szintén az UV sugárzás az egyik fő okozója a szem környéki bőrön kialakuló rákos elváltozásoknak, amelyek összességében a bőrrákos esetek 5-10 százalékát teszik ki. Ezek után az, hogy az UV sugárzás gyorsított tempóban öregít a bőrt és így idő előtt idézi elő az amúgy is érzékeny szemkörnyéki területek ráncosodását, már nem is tűnik olyan súlyos bajnak.

Képernyők és LED-es kijelzők

A sokat televíziózó vagy éppen a számítógépet egyfolytában bámuló gyerekeknél már hatéves korban kimutatható ezeknek a tevékenységeknek a káros hatása. A szem retinájának erei a képernyők nézésétől beszűkül. Nem maga a tévénézés károsítja azonban a szemet, hanem a hosszú, megszakítás nélküli ülés, a mozgásszegény életmód. A sydney-i egyetem kutatói szerint minden egyes óra, amit a gyerek naponta a tévé vagy számítógép előtt eltölt, hosszú távon olyan mértékű érszűkülést idéz elő, amely hatásában megfelel 10 higany-milliméternyi vérnyomásfelsőérték-növekedésnek.
A különféle LED-es kijelzők (sőt egyes kutatások szerint a LED-es izzók is!), amiket munkájuk során a felnőttek is használnak – kezdve a számítógép monitorán át az okostelefon képernyőjéig – az általuk kibocsátott kékes-fehéres fénnyel ártanak a szemnek, főleg ha közelről nézzük őket. Brit tudósok szerint ez a fényforrás a retinát károsítja elsősorban, de akár szürke hályog kialakulásához is vezethet. Emellett például a telefonok kis kijelzőjének apró betűinek olvasása túlzott megterhelést ró a szemre, ami hosszú távon szintén látásromlást eredményezhet.
Más okból sem javasolják a túl sok képernyőhasználatot a szakértők: a fényük miatt ugyanis lecsökken a szervezet alvási ciklust szabályozó melotonin hormonjának termelődése, ami miatt gyakoribbá válnak a nyugtalan, felületes alvással töltött éjszakák, és a szervezet nem tud megfelelően regenerálódni.

Egészségtelen étrend és életmód

Ezek a károsító hatások érik naponta a szemet

A magyar lakosság a felmérések egyre többet mozog és sportol rendszeresen, de önmagában ezzel a biztató tendenciával még nem lehetünk nyugodtak – általánosságban még mindig nagyon rossz a népesség egészségi állapota. Rengeteg az elhízott ember, a rossz szokások szerint táplálkozó felnőtt és gyerek. Az ilyen egészségtelen életmód káros hatásait oldalakon keresztül lehetne listázni. Vegyük most sorra, hogy a szemre közvetlenül mik a legártalmasabbak:

A magas vérnyomás. Leghamarabb a szemen látszik meg a magas várnyomás károsító hatása: először csak a szemfenék hajszálereinek rajzolata változik meg, azután elkezd meszesedni az erek fala, megvastagszik és egyenetlenné válik, majd benyomódás keletkezik rajtuk az erek találkozásánál. A benyomódások miatt az erek az eredeti lefutásukhoz képest kénytelenek eltérni, és a károsodott érszakaszokon folyadék, majd vér lép ki. A vérellátás zavara miatt az ideghártya adott területei elhalhatnak, mosott szélű, szabálytalan alakú, fehéres foltok jelennek meg. Az előző tünetek mellett, végső stádiumként a látóidegfő vizenyője a jellemző, jelentős látásromlással, látótérkieséssel. Ha a magas vérnyomás mellé az elhízás gyakran jelentkező “mellékhatásaként” cukorbetegség is társul, akkor a szem sejtjeinek és ereinek károsodása még gyorsabb ütemű.

Dohányzás. A dohányzásnak egészségügyi értelemben gyakorlatilag nincs pozitív hozadéka, így nem meglepő, hogy a látásra is kifejezetten rossz hatással van. Már ha elegendő egyszerűen “rossz hatásnak” aposztrofálni azt, hogy a dohányzás vaksághoz vezethet. A dohányzás három-négyszeresére növeli az időskori makuladegeneráció miatt kialakuló vakság veszélyét. Napi egy doboz cigi két és félszeresére növeli a szürke hályog kockázatát, és a cukorbetegség szövődményeként kialakuló szemideghártya-elváltozás (ami a második leggyakoribb vaksági ok) esélyét pedig szintén megtöbbszörözi azzal, hogy a dohányzás miatt oxigénhiányos állapot alakul ki a sejtekben.

A cigaretta ugyanakkor több ritka, kevésbé ismert szembetegség lefolyására is negatív hatással van, a látóideg elhalásával járó és végleges vakságot okozó úgynevezett elülső ischaemiás optikus neuropátia például tizenhatszor gyakoribb a dohányzóknál.
A dohányfüst ezen felül még külön is árt a szemnek, mivel a füsttel együtt a levegőbe kerülő négyezer égéstermék nagy része toxikus, és ezek a szemfelszínre kerülve irritációt, szemvörösödést és kötőhártya-gyulladást okozhatnak. Ebből a szempontból a száraz szembetegségben szenvedők, illetve a sok időt számítógép-monitor előtt töltők különösen veszélyeztetettek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése