Egészség

Rettegnek a jövőtől a magyar nők

A női boldogság legfőbb tényezője nem a párkapcsolat, sem a gyerek, de nem is a pénz. A huszonévesek és a negyvenesek aggódnak leginkább a jövőjüket illetően, a magyar nők vállalkozási kedve pedig döbbenetesen – de érthetően – alacsony. Egyedülállóan nagy mintán készült boldogságindex az európai nőkről.

A SHE nevű kutatást a Discovery Networks – a vezető globális női életmódcsatorna, a TLC tulajdonosa – végezte. A projekt a 2012-ben 5500 nő megkérdezésével elkészült felmérés kibővített folytatása: a SHE 2015-ös kiadásában már a magyar, lengyel és román nők is bekerültek, országonként 500-500 fős mintával. A válaszadókat három korosztályból – húszas, harmincas, negyvenes – választották ki.

 

“Az elmúlt 60 évben a nők jelentős eredményeket értek el” – mondta a kutatással kapcsolatos budapesti sajtóbeszélgetésen Claire O’Connor, a kutatást vezető Trendspot igazgatója. “Persze, még vannak területek, ahol lehetne jobb is, de tény, hogy a mai nők sokkal szabadabbak és sokkal több lehetőség áll előttük. Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy a boldogságukat milyen tényezők befolyásolják. Ezért a különböző korcsoportokba teljesen eltérő hátterű nőket válogattunk be, mert azt is fel akartuk mérni, hogy a boldogság érzete korosztályokhoz kapcsolódik, vagy ahhoz, hogy az életük melyik szakaszában vannak a válaszadó nők.”

 

A boldogság 5 pillére

A kutatás 5 kategóriát állapított meg, amelyek a nők boldogságát befolyásolják, ezek, a válaszokból felállított fontossági sorrendben a következők.

Hozzáállás
A megkérdezett nők többsége egyetértett azzal kapcsolatban, hogy a boldogság a megfelelő hozzáállással kezdődik. Az önmagukat legboldogabbnak valló nők közös vonása, hogy magabiztosak, és úgy érzik, kézben tartják a saját életüket – ez nem jelenti azt, hogy tévedhetetlennek gondolnák magukat, egyszerűen képesek felismerni, hogy melyek azok a dolgok, amelyekre hatással lehetnek és el tudják fogadni, ha valamit nem befolyásolhatnak.

Társ az életben
A második legfontosabb elem a megfelelő párkapcsolat megléte. Bár ez nem garantálja a boldogságot, de, ha szerető társ van az ember mellett, aki támogatást és érzelmi intimitást tud nyújtani, ez olyan pluszt ad, amit más jellegű kapcsolatok nem tudnak megadni. A kutatás nem tett különbséget azonos és eltérő nemű párkapcsolatok között, illetve, a készítők fontosnak tartották leszögezni, hogy a szinglik nem feltétlenül boldogtalanok, csak a boldog párkapcsolatban élőkkel összehasonlítva adnak gyengébb értékelést ezen a téren. Érdekesség, hogy a megkérdezett magyar nők 60%-a tartja elfogadhatónak a válás intézményét, ha egy kapcsolat nem működik jól, ugyanez az arány Lengyelországban csak 35%.

A külső és belső szépség
A harmadik pillér kapcsolódik a már említett magabiztossághoz: a magabiztos megjelenés ugyanis építi az önbizalmat. Azok a nők, akik saját bevallásuk szerint elégedettek a megjelenésükkel, magabiztosabbnak érzik magukat a mindennapok során. Fontos, hogy ez nem hiúsági kérdés, hanem saját magunk elfogadásáról és a pozitív önképről szól. 

Társas kapcsolatok
“Mi, nem pedig én” – áll a SHE 2015-ös kiadásában, ami annyit tesz, hogy a megkérdezett nők szerint a családjukhoz és a barátaikhoz fűződő kapcsolatuk ereje is kulcsfontosságú eleme a boldogságnak. A kutatási eredmények egyébként országonként eltérőek, a magyar nők számára például ez a pillér nem a harmadik volt a rangsorban, csupán a teljes minta alapján húzott átlag miatt került a negyedik helyre. 

Társadalmi státusz
Az ötödik pillér, hogy a nők magabiztosnak érezzék magukat társadalmi státuszukat illetően. Ez nem a személyes helyzetükről szól, hanem sokkal inkább a női nem mai, társadalomban elfoglalt helyzetéről. 

 

A boldogság nem függ külső tényezőktől

Közhely, hogy a pénz nem boldogít, de többek között ez is kiderül a SHE kutatási anyagait böngészve. A megkérdezetteknek azt a kérdést tették fel, hogy “elégedett-e jelenleg az életével, úgy, ahogy van”. Azoknak a nőknek, akik úgy érzik, saját maguk irányítják az életüket, 74%-a boldognak érzi magát a jelenlegi életében. Ezzel szemben azok között, akik úgy érzik, nem urai az életüknek, csak 5% elégedett a mostani helyzetével. Előbbi csoport egyébként a magyar nőknek csupán 42%-át teszi ki, hasonló a tendencia Lengyelországban és Romániában is.

Aggasztó jövőkép

Érdekes trend bontakozik ki a nők jövőjével kapcsolatos véleményeket nézve: a fiatal, 20-25 éves nők aggódnak leginkább a jövőjük miatt, a pályakezdés, a nagybetűs élettel kapcsolatos várakozások és az idealista hozzáállás miatt. Magyarországon az ebbe a csoportba tartozó nők aránya jelentősen magasabb az európai átlagnál: nálunk a válaszadók 56%-a aggódik a jövője miatt, míg a kontinensen ez az arány csupán 45%. A harmincasok esetében csökken az aggodalom, de 40 felett újra előjönnek a kételyek, ami összefügg a karrierrel, az esetleges párkapcsolati problémákkal és a külső változásai miatti önbizalomvesztéssel.

A pénz nem boldogít

A SHE tanúsága szerint a nők a pénzre segédeszközként és nem státuszszimbólumként tekintenek, amely önmagában elhozná számukra a boldogságot. A magyar nők esetében a boldog élet szempontjából a jó egészség, az erős családi kapocs, a barátok és a színvonalas oktatásban való részvétel mind megelőzik a pénz fontosságát. Az anyagiak szerepét a válaszadók a 13 elemből álló kérdőív utolsó helyére rangsorolták.

Magyarország és Európa

Bár a kutatási anyag adatai az európai eredményeket közlik, Claire O’Connor rámutatott, hogy Magyarországon még van hova fejlődni a nők boldogságát illetően: míg a kontinensen élő nők átlagosan 80%-a elégedett a jelenlegi életével, ez az arány hazánkban csak 53%. Ennél is érzékletesebb, hogy azoknak a nőknek az aránya, akik a megadott 1-10-es skálán a három legmagasabb értéket jelölték meg, Európában 35%, Dániában 48% (a skandináv országot azért emelte ki a szakértő, mert jellemzően az elsők között szerepel a legélhetőbb országok listáján és a mások által készített boldogságindexen), Romániában pedig 50%. Ezzel szemben a magyar nőknél ez az arány csupán 28%.

“Fontos leszögezni, hogy ezeket a számokat nagyon jelentősen befolyásolják a külső tényezők – tette hozzá Claire O’Connor. – Olaszországban például 22%-os arány jött ki az adatfelvétel során, amit olyasmik befolyásoltak, mint például az akkor olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi botrányai, ahol a nőkhöz való viszonyáról is sokat cikkeztek a médiában. Magyarországon is hasonló a helyzet, a politikai színtér is befolyásoló tényező, például, hogy nagyon alacsony a női képviselők száma, illetve az is, hogy például a családon belüli erőszakot, bár a Parlament 2013-ban bűncselekménynek nyilvánította, mégis, úgy tűnik, mintha ettől függetlenül nem történt volna érdemi előrelépés a témával kapcsolatban, sőt, sokan gondolják úgy, hogy a nők helyzete egyenesen romlott ezen a téren.”

O’Connor rámutatott, hogy hasonló a helyzet a nők vállalkozási kedvével is: bár a húszas éveikben járó nők 72%-a szerint a boldogsághoz elengedhetetlen, hogy sikeresek legyenek a karrierjük terén (ez az arány csupán 53% a harmincasok táborában), ennek ellenére – főleg a külső nyomás miatt – a kisebbséghez tartoznak azok, akik – Magyarországon – saját vállalkozásba kezdenének. Pedig a saját erőből elért siker is egyre fontosabb: míg a megkérdezett nők 49%-a érzi úgy, hogy a férfiak nehezen fogadják el, ha egy családban a nő a fő kenyérkereső, a húszas korosztálynál ez az arány már 62%-ra rúg.

A média és a márkák felelőssége

“Kutatásunkkal azt is szeretnénk elérni, ha a nők a médiából és a különböző márkák reklámjaiból is önbizalmat meríthetnének – mondta Claire O’Connor. – Ehhez pedig arra van szükség, hogy a megerősítő üzeneteket a cégek és a weboldalak, magazinok, tévécsatornák is magukévá tegyék. Erre remek példa a brit kormány által indított #thisgirlcan kampány, amely a kóros elhízás elleni fellépésre hívta fel a figyelmet, azonban mindezt olyan üzenettel társították, amely erősíti a nőkben a pozitív testkép kialakítását és önmaguk elfogadását.”

“A Discovery Networks International célja a kutatással az is volt, hogy jobban megértsük a TLC nézőit és olyan tartalmat kínálhassunk számukra, amelyet szívesen megnéznek – tette hozzá a sajtóbeszélgetésen szintén részt vevő Sylwester Molenda, a Discovery Research Innovation & Insights Central Europe vezetője. – Ennek egyik példája a Magyarországon is vetített, Így kerek az életem című sorozat is.”

További cikkek a boldogságról az NLCafén:

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top