Egészség

Szélütéses beteghez hívták a mentőket, de percekig nem vették fel a telefont

Egy 59 éves nőhöz riasztották múlt héten kedden a mentőket, mert rosszul lett. A nő két gyereke szerint azonban hiába volt nagy a baj, nem tudtak azonnal segítséget kérni a mentőktől, mert több mint 10 perc telt el, mire a diszpécser felvette a telefont.

A rosszul lett nőhöz először a háziorvos érkezett ki, aki közölte a beteg két gyerekével, hogy azonnal mentőt kell hívni, de ez nem ment olyan egyszerűen. „Megdöbbenésünkre senki sem vette fel a telefont – mondta a Blikknek a nő lánya, Edina. – A háziorvosunk nagyon segítőkész volt, felváltva próbáltuk elérni a 104-es mellett a 112-es segélyhívó számot többször is, sikertelenül.”

Elmondása szerint a családnak több mint tíz perc után vették fel a telefont a 112-es segélyvonalon. Állítólag ez idő alatt a nőnek több rohama is volt, a háziorvosnak sikerült a beteget stabilizálnia. A kórházban később kiderült, hogy stroke-ot kapott. 

Szélütésnél különösen számít minden perc, minél hamarabb kap a páciens segítséget, annál több az esély rá, hogy a maradandó károsodás mértékét csökkentsék az orvosok. 

Képünk illusztráció
(Fotó: MTI/Vajda János)

A Blikk megkereste az Országos Mentőszolgálatot, hogy miér­t nem válaszoltak a hívásra, illetve mennyi idő alatt értek ki, de egyelőre nem kaptak választ. A rendőrség azonban közölte a lappal, hogy vizsgálatot nem indítottak az ügyben, mert a 104-es segélyhívót ugyan nem vették fel a mentőszolgálatnál, de a háziorvosnak sikerült a 112-őt elérnie. „A 112-es operátora tisztázta a bejelentő nevét, a helyszínt. 10 óra 9 perc 36 másodperckor adatlapot küldött a mentők irányítócsoportjának. A hívás 50. másodpercében átadta a hívást a mentésirányítónak” – fogalmazott a rendőrség.

Az ORFK Kommunikációs Szolgálat a következőket közölte lapunkkal:

A 104-es segélyhívások Pest megyéből és Budapestről egyelőre nem a 112-es hívásfogadó központokba, hanem közvetlenül a mentőszolgálathoz futnak be. A megkeresésben szereplő, 2017. december 12-én 10 óra 8 perc 52 másodperckor kezdeményezett segélyhívásban egy férfi kérte a mentőszolgálat kapcsolását, mivel a 104-es segélyhívó számot nem vették fel. Elmondta, hogy a helyszínen van a körzeti orvos, aki az édesanyját éppen ellátja. A bejelentőtől átvette a telefont a háziorvos, akivel a 112-es hívásfogadó operátor tisztázta a bejelentő nevét, az esemény helyszínét, majd 10 óra 9 perc 36 másodperckor adatlapot küldött a Közép-magyarországi Regionális Mentőszervezet Központi Irányító Csoport számára, és a hívás 50. másodpercében átadta a hívást a mentésirányítónak.

A rendőrség a beszélgetésről a segélyhívó rendszer által rögzített hanganyag vizsgálata alapján cáfolja, hogy a bejelentés alkalmával elhangzott volna a 112-es hívásfogadó operátor részéről, hogy „majd akkor megy autó, ha lesz”. A hívásfogadó központok személyi állománya a beérkező hívásokat minden esetben fogadja és a bejelentés tartalma alapján továbbítja az intézkedésre köteles készenléti szerv részére. A 112-es hívásfogadó operátorok nem irányítják a mentőszolgálat járműveit, az a területileg illetékes készenléti szervek feladata.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top