Egészség

Szív Emma és Máj Mihály benned él – így lehet megismertetni a gyerekekkel az emberi testet

A szervek világa még felnőttként is nagyon titokzatos, laikusként sokszor nem is tudjuk, egy-egy szervünk mire való. Gyerekek számára pedig érdekessé és izgalmassá tenni a szervek világát, megismertetni őket a szervezetünket felépítő elemekkel igazi kihívás. Szabó Edina, a Szervmanók világának megalkotója segített nekünk átlátni, hogyan lehet a gyerekeket megismertetni a saját testükkel és annak működésével.

Mi a tapasztalatod, mikor találkozik először egy kisgyerek a test, a szervek működésének témájával?

Leginkább akkor kezd ez a téma előkerülni a családokban, amikor valaki beteg lesz környezetükben. Nálunk is így volt, akkor kezdtem kicsit utánajárni a dolgoknak, amikor egyre több betegség ütötte fel a fejét. A gyerekeim kicsik voltak, szükségük volt magyarázatra, én pedig rájöttem, hogy mennyire kevés dolgot tudnak ők is és én is a szervek működéséről.

Mennyire lehet korán kezdeni ezt az ismerkedést?

Nagyon fontos az egészségtudatosság, ezt pedig már egészen kicsi korban el lehet kezdeni a gyerekekbe nevelni. Hiába mondogatjuk nekik, hogy valami „egészségtelen”, nem fogják érteni a fogalmat addig, ameddig meg nem magyarázzuk, mit is jelent ez. Ha ismerik a szerveket, már könnyebben tudjuk bennük azt is tudatosítani, hogy miért fontos a nagy melegben sokat inni. Ha pedig azt tudom mondani nekik, hogy azért kell sokat inni nyáron, hogy Vese Vili és Vese Pali erős és jókedvű legyen, akkor már ők is megértik.

Szabó Edina, a Szervmanók világának megalkotója

De te nem csak a biológia felől közelíted a témát.

Az én könyvem leginkább kiegészítésként szolgál, mert azt vettem észre, hogy csak olyan könyvek vannak a piacon, amik kizárólag szervi szinten vizsgálják a problémákat. Szerintem ez jóval összetettebb. Az egészen kicsi, ovis és kisiskolás gyerekeket nem feltétlenül érdekli, hogy milyen fehérjék és enzimek keringnek a szervezetben, arra viszont lehet, hogy kíváncsiak, miért fáj a hasuk, ha idegesek. Mindig hangsúlyozom, hogy a Szervmanók kiegészítésként szolgálnak, hiszen az egészséget főként annak lelki oldaláról közelítik meg.

Hogyan lehet a gyerekek, kicsik számára érthetővé tenni a szervek világát?

Nem feltétlenül kell átadnunk minden információt. A Szervmanóknak beszédes-játékos nevük van és saját kis személyiségük, érzelemviláguk, hiszen a gyerekek számára sokkal megfoghatóbbak, ha tevékenységeket, érzelmeket társítunk a szervek mellé.

Hogyan épül fel a könyvben egy-egy szerv leírása?

Minden szerv esetében egy egymondatos bevezetőben megfogalmaztam, mi a feladata a testben az adott szervnek. Hogy szakmailag helytálló legyek, ebben egy belgyógyász doktornő volt a segítségemre. Ezután minden Szervmanó elmeséli, hogyan telik egy napja, mitől vidám, elégedett, és mitől szomorodik el. Ebben a témában az Új Medicina vezető trénerével konzultáltam. A Szervmanóknak vannak kedvenc állataik, ezeknek szimbolikus jelentésük is van, és kedvenc ételeik, melyeket pedig egy természetgyógyász segítségével szedtem össze. Ő segített abban, hogy melyik szervhez milyen tápanyagokban dús ételt válasszunk. Mindegyik szervnek van egy kis versikéje, ami összefoglalja a tevékenységeit, meg lehet tanulni és együtt mondogatni.

Ha azt mondom, hogy azért kell sokat inni nyáron, hogy Vese Vili és Vese Pali erős és jókedvű legyen, akkor már ők is megértik.

Mi a nagy tanulság? Hogyan érdemes ovisokhoz, kisiskolásokhoz beszélni?

Nagyon sokszor át kellett írnom a szöveget. Eleinte például egyes szám harmadik személyben írtam, de rájöttem, hogy a gyerekek számára személyesebb, ha mindig az adott szervek mutatkoznak be egyes szám első személyben. Aztán a doktornő, aki az egészet átnézte, fogta, és minden összetett mondatot kihúzott belőle. Azt mondta, nem fogják érteni, ha túl bonyolult mondatokat írunk le, felesleges ezzel fárasztani a gyerekeket. A szervmanós történetek egy beszélgetést indukálnak szülő és gyermek között. A gyerekek újra és újra visszatérnek egy-egy témához, tehát nem kifejezetten esti mesék ezek, inkább beszélgetős, gondolatébresztő történetek.

Hogyan lesz ez a világ vonzó a gyerekek számára?

Oda kell figyelni, hogy ne ijesszük meg őket, fontos, hogy ne azt érezzék, hogy mindentől és mindenkitől félni kell, mert a szervek rosszul lesznek. Egy általános jólétet fogalmazok meg a könyvben, amilyen egy átlagos kisgyerek élete is, ahol néha kicsit ők a Szervmanók is, elszomorodnak, lebetegednek, de aztán, ha segítünk nekik, jól lesznek.

A szervek elhelyezkedését mutatják be

Mit tapasztalsz, mennyire tudja lekötni a kicsiket a szervek világa?

Szoktam menni óvodás nagycsoportokba, kisiskolás osztályokba előadásokat tartani, a gyerekek nagyjából 40 percig képesek figyelni. Ebből 30 percig nagyon tudnak koncentrálni, de aztán már kezdenek mással foglalkozni. Általában 3-4 szervet tudunk részletesen végigvenni a foglalkozás alatt, de olyan sok nekik az infó, hogy ezután már nem tudnak új gondolatokat befogadni. Viszont az összes Szervmanót megnevezzük, elhelyezzük.

Próbálom őket bevonni a beszélgetésbe, és mozgatni is, de nem is kell nagyon ösztönözni őket, az ilyen korosztályú gyerekek még nagyon lelkesen reagálnak egy-egy szóra, amit már hallottak. Például volt egy osztály, ahol éppen Cuki Ciliről, a hasnyálmirigyről beszéltünk, mire az egyik kisfiú bekiabálta, hogy „a mamám is cukorbeteg”. Hamar megnyílnak, csak arra kell vigyázni, hogy miközben mindenki meséli az élményeit, ne kanyarodjunk el nagyon a témától.

Magától értetődő volt, hogy emberi tulajdonságokkal látod el a szerveket?

Ha megszemélyesítjük őket, sokkal közelebb kerülnek hozzájuk a gyerekek. Így fognak igazán megmaradni bennük. A gyerekeknek nagyon fontos az is, hogy meg lehessen érinteni a szerveket, mindig viszek plüssből varrt Szervmanókat a foglalkozásokra, ahol meg is próbáljuk őket elhelyezni egy hatalmas papíron, egy társuk körberajzolt testében. Ezt is nagyon szeretik, különösen fontos nekik, hogy aktívak legyenek, mindenki „szerepelhessen”.

Szervmanók a helyükön

Mennyire vannak képben az ovisok, kisiskolások a szerveket illetően?

Egészen jól tájékozottak, és még nagyon érdeklődők. Az agyat, szívet mind ismerik, sokszor mutatok például optikai csalódásos képeket, mellyel el lehet őket varázsolni. Az biztos, hogy le kell őket kötni, a száraz információk nem fogják érdekelni a gyerekeket. Az iskolai oktatással is az a baj, hogy tanulunk 12 évig biológiát, és nem marad meg, illetve alig valami belőle. Viszolygunk a saját testünktől, szerveinktől, csak akkor foglalkozunk velük, ha már baj van. Épp ezért fontos volt nekem, hogy gyerekkorban ültessük el a szervek szeretetét. Abban is tud segíteni egy ilyen beszélgetés vagy könyv, hogy ne egy „húscafatként” képzeljük el a szerveket, hanem élő rendszerként, akik itt vannak, bennünk élnek, a részeink – ők is mi vagyunk. Innen jött a Szervmanók mottója is: „Az egészség benned van!” Hiszen, ha boldogok, vidámak odabenn a Szervmanók, mi egészségesek vagyunk.

A plüssök esetében mennyire tudatos a méret, szín és felépítés?

Figyeltem rá, hogy azért formailag, szerkezetileg is rendben legyenek a plüssök, a szívnél például megvan az artéria és véna is, a jobb tüdő három részből áll, a bal kissé kajla, hogy elférjen köztük Szív Emma.  Igyekszem valótlant nem állítani vagy mutatni. Természetesen éltünk az alkotói szabadsággal is némely esetben. Például az epehólyagot nem tudtuk a máj mellett méretarányosra készíteni, mert nagyon pici lett volna. Vagy azért kék színűek a tüdő fiúk, mert friss levegővel teli védőruhában vannak. A gyerekek nagyon szeretik őket, még a foglalkozás után is szeretnek ott maradni játszani a Szermanókkal.

Viszolygunk a saját testünktől, szerveinktől, csak akkor foglalkozunk velük, ha már baj van.

Vannak kedvenc „sztárszervek”?

A legsikeresebbek az agy és a szív, de előfordult már, hogy egy kisfiú azzal jött oda a foglalkozás végén, hogy neki Máj Mihály a legkedvesebb. Attól függ, mennyire tud valaki azonosulni egy-egy adott Szervmanóval, akár a kedvenc állatkák vagy ételek miatt, de lehet, hogy épp az adott Szervmanó tevékenysége, jelleme lesz az, ami egy adott szerv szeretetének irányába lendíti őket.

Így beszélgess a szervekről a gyerekekkel

  • ne akarjunk mindent elmondani, inkább érzéseket, gondolatokat próbáljunk átadni nekik
  • időben szorítkozzunk maximum 30 percre, mert több ideig nem fog tudni figyelni a gyerek
  • vonjuk be a beszélgetésbe őket, kérdezzenek és meséljenek élményeket, amik eszükbe jutnak
  • mozgassuk meg őket, rajzoljunk, gyurmázzunk, legyen valami megfogható eredménye a beszélgetésnek
  • egyszerű mondatokat és szavakat használjunk
  • ne állítsunk valótlant, ha valamit nem tudunk, valljuk be, és közösen nézzünk utána

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top