Egészség

Nincs előre vagy utólag alvás – az egészséged bánhatja, ha nem alszol eleget (x)

Számos kísérlet bizonyította már be, hogy az alváshiány súlyos problémákat okozhat, elmondjuk, hogy hány éves korban, mennyit érdemes aludni.

Az alvás és az immunrendszer szoros barátságban állnak egymással, egy túlhajszolt időszak végén sokkal nagyobb eséllyel betegszünk le, mint akkor, amikor pont annyit alszunk, amennyire szükségünk van, és akkor még az egyéb alváshiányból fakadó problémákról nem is beszéltünk.

Rápihenek a hosszú hétre

Sokan csinálják azt, hogy hétvégén nagyot alszanak, a hét többi napján pedig nem figyelnek ennyire tudatosan arra, hogy mennyit pihennek. Ezt azonban könnyen megbosszulja a szervezetünk, nem egészséges egyik napon három, a másikon pedig tizenkét órát aludni, az pedig különösen rossz, ha erre rendezkedünk be. Egy átlagos felnőtt ideális alvásideje 5-10 óra között van, ez azonban teljesen egyénfüggő. Ha úgy érzed, hogy 5 óra alvás után nem ugyanolyan a másnapi teljesítményed, mint 8 után, akkor te nem a skála legalján helyezkedsz el. Ezt mindenkinek érdemes kitapasztalnia. Az átlag egyébként 6 óra alvással eldöcög, de az ideális a 8-9 óra lenne.

David Dinges és Hans van Dongen a kétezres évek elején kezdték el kutatni, hogy az alváshiány milyen következményekkel jár az ember számára. A kísérletben résztvevőket három csoportra osztották, az első csoport 4, a második 6, a harmadik pedig 8 órát alhatott a következő két hétben. Néhány esetben alvásmegvonást is alkalmaztak. Az összes csoportot nagyjából két óránként tesztelték az éber óráikban, az eredmény nem volt meglepő, azoknak a teljesítménye, akik keveset aludtak vagy alvásmegvonásban részesültek, sokkal rosszabb volt, mint azoké, akik 8 órát aludtak.

Ami különösen érdekes volt, hogy akik négy órát aludtak, azok valamiért a második héten egyáltalán nem érzékelték, hogy a tesztjeik rosszabbak lennének, holott a teljesítményük drasztikusan romlani kezdett. Azért is ijesztő, mert a súlyos alváshiányban szenvedők nem mérik fel reálisan a saját teljesítményüket.

Fotó: Jozef Polc / Alamy/Profimedia

Most akkor (átlagosan) mennyi alvásra is van szükségünk?

Újszülöttek: 12-18 óra

Csecsemő (3-11 hónap): 14-15 óra

Kisgyerek: (1-3 év): 12-14 óra

Óvodás: 11-13 óra

Iskolások: 10-11 óra

Kamaszok: 8,5-9,5 óra

Felnőttek: 7-9 óra

Mire van hatással az alváshiány?

Teljesítőképesség

Memória

Immunrendszer

Étvágy (aki nem alussza ki magát, az sokkal éhesebb)

Hangulat

Reakcióidő

Testtömeg

 

MAT-HU-VICKS-19-000016

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése