nlc.hu
Egészség

Tudod, hogy miért fontos a D-vitamin?

Tudod, hogy miért olyan fontos a szervezeted számára a D-vitamin?

Talán már tudod, hogy a D-vitamin fontos a csontok egészségéhez, de jó hatásai egyáltalán nem állnak meg itt.

A D-vitamin fontos szerepet játszik az emberi szervezet egészségének megőrzésében. A fő feladata a kalcium felszívódásának elősegítése, ami a csontok növekedéséhez és a csontszövet képződéséhez szükséges. Emiatt a D-vitamin hiánya vékony, törékeny vagy eltorzult csontokhoz vezethet. A D-vitamin azonban számos más jó hatással is bír, mind a fizikai, mind a mentális egészség szempontjából.

A D-vitamin erősíti a csontokat

A D-vitamin csontépítő és -erősítő erejéről ismert, elősegíti a kalcium felszívódását a bélben, ami jótékonyan hat a csontjainkra. D-vitaminra van szükségünk a csontok növekedéséhez, és ahhoz, hogy megakadályozzuk a csontok törékennyé válását. A kalciummal együtt a D-vitamin segíthet megelőzni a csontritkulást is.

A D-vitamin segít az izmok erősítésében

Csontépítő képességei mellett a D-vitamin az izmok erősítésében is szerepet játszik, egy 2018-ban megjelent tanulmány szerint. A D-vitamin hiánya a szervezetben növelheti az izomgyengeség kockázatát, ami veszélyessé válhat az esések szempontjából, főleg időskorban. A D-vitamin segíthet az izomerő növelésében, így megelőzve az eséseket, amik komoly sérülésekhez, sőt, akár halálhoz is vezethetnek az idősebbeknél.

D-vitamin jó hatásai (Kép: Getty Images)

A D-vitamin jó hatásai (Kép: Getty Images)

A D-vitamin támogatja az immunrendszert

A D-vitamin az immunrendszer erősítésében is segíthet azáltal, hogy leküzdi az ártó baktériumokat és vírusokat. A fertőzések esetleges megelőzésében betöltött szerepe a Covid-járvány idején vált kritikus kérdéssé, azt vizsgálták a kutatók nagy erőkkel, hogy milyen hatással van a D-vitamin az influenza és koronavírus fertőzés esetén. A vizsgálatok már a járvány előtt is arra mutattak, hogy a D-vitamin csökkenti az akut légúti fertőzések kockázatát, különösen azoknál az embereknél, akiknek hiányuk volt belőle.

A D-vitamin szerepe az orális egészségben

Bár a D-vitamin és a száj egészségének összefüggéseiről még kevés kutatás született, a Nutrients című szaklapban 2020-ban megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy mivel a D-vitamin segíti a szervezetünk kalcium felvételét, csökkentheti a fogszuvasodás és az ínybetegségek kockázatát.

A D-vitamin és a magas vérnyomás

Egy 2019-ben megjelent tanulmány szerint a D-vitamin szerepet játszhat a magas vérnyomás, illetve a szív- és érrendszeri betegségek kezelésében. A tanulmány szerzői szerint még a rövid távú D-vitamin-hiány is közvetlenül emelheti a vérnyomást és elősegítheti a szív károsodását. Ez egy új megközelítést jelenthet a magas vérnyomás kezelésében.

A D-vitamin segít a depresszió elleni küzdelemben

Ahogy a napsütés feldobja a hangulatunkat, úgy a D-vitamin is segíthet. A Neuropsychology című folyóiratban 2017-ben megjelent tanulmány szerint a kutatók kapcsolatot találtak a depresszió és a D-vitamin hiánya között. Bár elismerték, hogy további kutatásokra van szükség a pontos összefüggés meghatározásához – például, hogy az alacsony D-vitamin-szint a depresszió oka vagy következménye –, a szerzők azt javasolják, hogy szűrjük és kezeljük a D-vitamin-hiányt depressziós tünetek esetén alanyoknál.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése