Egészség

Étrend és életmód – ezekkel csökkentheted a diabétesz kockázatát

A diabétesz öröklött is lehet, de a legtöbben nem a családtól kapják kéretlenül ezt a betegséget, hanem "keményen megdolgoznak" érte. Ezt az energiát fordíthatnánk a megelőzésre is, hiszen helyes életmóddal jelentősen csökkenthető a diabétesz és a hozzá kötődő sok más egészségügyi panasz kialakulásának kockázata.

Egyes felmérések szerint a fejlett nyugati országok lakosságának negyede (!) a cukorbetegséghez közeli állapotban van, vagyis sok millió ember olyan nagy mértékben teszi ki a szervezetét a diabétesz veszélyét növelő kockázati tényezőknek, hogy gyakorlatilag akármikor megjelenhet nála ez az egészségügyi probléma.

 

Étrend és életmód – ezekkel csökkentheted a diabétesz kockázatát

Az esetek kisebb részében van csak arról szó, hogy a diabétesz a szervezet inzulintermelő sejtjeinek kóros pusztulása miatt vagy más betegségekhez és genetikai eltérésekhez társulva alakul ki – vagyis olyan okokból, amiről alapvetően nem tehet a páciens. A döntő többségnél a 2-es típusú cukorbetegséget diagnosztizálják, aminek elsődleges kiváltó oka a hasi zsírszövet felszaporodása, magyarul a kóros elhízás. Ez pedig egyértelműen a helytelen táplálkozási szokások, a mozgásszegény életmód, a túlzott alkoholfogyasztás és a stressz rovására írható az esetek 99 százalékában, vagyis a helytelen életmód és a klasszikus civilizációs ártalmak okozzák korunk egyik legelterjedtebb népbetegségét, a diabéteszt. Ez tulajdonképpen jó hír, hiszen azt jelenti, hogy nagyon hatékonyan tehetünk (tehetnénk) az ellen, hogy cukorbetegekké váljunk.

Eszel te rendesen?

A cukorbetegség megelőzésének rendkívül egyszerű a receptje: éljünk aktívabb életet, mozogjunk többet, és fogyjunk le! Persze amilyen könnyű ezt mondani, olyan nehéz megvalósítani a gyakorlatban, hiszen ez azt jelentené, hogy le kell mondani eddigi kényelmes és jól bejáratott életmódunkról. Azonban csak az elején tűnik óriási erőfeszítésnek az átállás, mert idővel éppen úgy ragaszkodunk majd új, egészséges napirendünkhöz és szokásainkhoz, mint a korábbi tespedős, falánk és lusta életvitelünkhöz. De hogy is nézzen ki ez a napirend? Ha el akarjuk kerülni a cukorbetegséget – és ezzel együtt még egy sor más egészségügyi problémát is –, akkor a kötelezettségeink mellett két dolog határozza meg a napi rutinunk alakítását: az étkezések rendje és az aktív mozgásra szánt idő.

Az egészséges táplálkozás három kulcsszava a rendszeresség, a mértékletesség és a változatosság – vagyis vigyünk rendszert az étkezéseinkbe (együnk naponta ötször, lehetőleg mindig ugyanakkor), legyünk mértéktartók (épp csak annyit együnk, ami az éhségünket elveszi), táplálkozzunk változatosan (vagyis mindenfélét együnk a halaktól kezdve a zöldségeken és húsokon át a magvakig és tejtermékekig, és ne tartsunk egyoldalú diétákat). Ha ezeket a szabályokat betartjuk, akkor nem lesz szükség önkínzó koplalásokra és spéci fogyókúrákra a fogyáshoz, ráadásul a szervezetünk attól, hogy kiszámítható rendszerességgel megkapja a számára szükséges valamennyi tápanyagot, átáll egy harmonikus ritmusra, és frissebbek leszünk, jobban alszunk, és általában véve energikusabbá válunk.

Étrend és életmód – ezekkel csökkentheted a diabétesz kockázatát

 

Mozdulj meg!

A másik fontos összetevője a diabétesz elleni harcnak (vagy inkább az egészségünkért megtett erőfeszítésnek) a sport és a mozgás bevezetése a napi rutinba. Nem kell óriási dolgokra gondolni itt sem: ha heti 5 alkalommal naponta csak 30 percet töltünk azzal, hogy egy kiadósat és tempósat gyalogolunk, már nagyon sokat teszünk a céljainkért és egészségünkért. Ezt a legtöbben gond nélkül beiktathatnánk az életvitelünkbe úgy, hogy nem kocsival megyünk el a postára, bevásárolni vagy a közeli munkahelyre, hanem gyalog. Vagy biciklivel, ha ez jobban tetszik. Természetesen nem árt meg, ha ennél többet és szervezettebb keretek között mozgunk, vagyis eljárunk konditermes edzésekre vagy valamilyen sportkörbe. Ez utóbbit azért is javasoljuk, mert az ottani közösségnek húzóereje van, motivációt és támaszt ad, és miközben egyre fittebbé válunk új barátságokra és ismeretségekre is szert teszünk. Vagyis testileg és lelkileg is egészségesebbek leszünk, ami sokkal jobb perspektívának tűnik hosszú távon, mint egy kényelmetlenségekkel teli, betegségeket egymásra halmozó diabéteszes élet.

 

Olvass még cikkeket a cukorbetegségről az NLCafén: 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése