Egészség
Szponzorált tartalom

Így hat a kialvatlanság az életedre

Amikor alvásról és annak fontosságáról esik szó, a legtöbben azt gondolják, csak azért annyira fajsúlyos ez a kérdés, mert az alvással nyerjük az energiát a napi feladatok elvégzésére. Pedig gyakorlatilag az életünk összes területére kihat, hogy mennyit, és hogyan alszunk.

Az alvás egyáltalán nem mellékes része a mindennapjainknak: nemcsak az alvással töltött idő, hanem annak minősége is kulcsfontosságú. Hogy hat a kialvatlanság az életünkre? Összeszedtük 6 pontban!

kialvatlansag, alvas1. Megereszkedett bőrt eredményez

Az ohiói University Hospital tanulmánya szerint a hosszan tartó kialvatlanság a bőr gyorsabb öregedésével jár: veszít rugalmasságából, feszességéből, mélyülnek a ráncok és még májfoltok is megjelenhetnek tőle az arcon.

2. Kihat a közérzetre

Ha huzamosabb ideig nyugtalanul alszunk, az hangulatingadozást okozhat, a tartós rosszkedv pedig akár depresszióra is hajlamosíthat. Az agynak szüksége van alvásra, hogy feldolgozza a napi eseményeket, érzelmeket és élményeket.

„Egyetemista vagyok, mindig előre félek a vizsgaidőszaktól. Az állandó stressz és idegeskedés miatt keveset és nyugtalanul alszom, amit nagyon rosszul viselek, teljesen kikészülök a vizsgaidőszak végére. A múlt félévben hiába hajtottam, már annyira fáradt, kialvatlan voltam, hogy nem sikerült az egyik vizsgám, ami miatt egy évet csúszok az egyetemen. Mély depresszióba estem, pszichológus segített, hogy feldolgozzam a történteket” – mesélte történetét Éva.

3. Hízáshoz vezethet

A kialvatlanságtól megnőhet az étvágy, aminek hátterében – egyebek mellett – az éhség- és jóllakottságérzést szabályozó hormonok zavara áll. Az alváshiány miatti rossz hangulatot pedig főként a „boldogsághormon”, a szerotonin termelődését segítő, szénhidrátban gazdag ételekkel, édességekkel próbáljuk elűzni, ami könnyen hízáshoz vezethet. A tartós alváshiányban szenvedőknél a cukorbetegség kialakulásnak kockázata is fokozódik.

4. Memóriazavarok jelentkezhetnek

A szakértők szerint 38 százalékkal csökken egy kialvatlan ember kreatív gondolkodásának hatékonysága, sőt akár még az emlékeink is módosulhatnak a súlyos alváshiány hatására.

5. Könnyebben megbetegedhetsz

Ha nem alszunk eleget, nagyobb az esélye, hogy megbetegszünk. Az alváshiány gyengíti az immunrendszert, így egy egyszerű megfázás is könnyedén ledönthet a lábunkról.

6. Balesetveszélyes

Az alvásmegvonás gyakrabban szerepel a sportsérülések és autóbalesetek hátterében, mint azt gondolnánk. A Pediatric Orthopaedics által végzett kísérletben profi sportolókat vizsgáltak, és a szakemberek arra az eredményre jutottak, hogy akik 8 óránál kevesebbet aludtak éjszakánként, kétszer több sérülést szereztek, mint kipihent társaik.

Az átmeneti, rövid ideig tartó alváshiány még nem okoz visszafordíthatatlan egészségkárosodást. De tény, hogy jó alvási szokásokkal jelentősen javíthatunk az életminőségünkön, ezért az éjszakánk nyugalma mindenképpen kellő figyelmet és törődést igényel. Ha pedig problémánk adódik az alvással, akkor annak megoldását a fontossági sorrendben előre kell hoznunk.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése