Életmód

Fejvadászok

Csökkenõ árakról panaszkodik számos fejvadász cég, miközben a piac nõ. Az átláthatóság megteremtése azonban még mindig sokaknak nem érdeke.

A magyar fejvadász piac

A fejvadászcég-kínálat áttekintésekor gondot jelent, hogy a legtöbb nem tiszta profillal működik, vagyis egyaránt végez felsővezető-keresést direkt módszerrel, vállal kiválasztást – amikor a pozíciót meghirdetik -, előfordul, hogy munkaerő-kölcsönzés is szerepel a tevékenységek között, s a humán erőforrás tanácsadás különböző formái is egyre elterjedtebbek.

Kiválasztás esetén a hirdetési költségek, amelyek “átfolynak” a cégen, növelik az árbevételt, hasonlóan a munkaerő-kölcsönzéshez, amikor a munkaerő költségével történik meg ugyanez. Ezt a torzító hatást nem tudtuk elkerülni a felmérés során, de összeállításunknál nem vettük figyelembe azokat a cégeket, amelyek fő profilja a kölcsönzés. A pontos elemzéshez azonban Magyarországon is profi tanácsadó szervezetre és valamennyi érintett együttműködésére lenne szükség.

A fejvadász társaságok toplistáját a cégbíróságon ellenőrizhető árbevételi adatok alapján lehet összeállítani. Bár hasznosabb volna ennél részletesebb tájékoztatást adni a felsoroláson szereplő cégekről, de többszöri megismételt kérés ellenére sem küldték vissza mindenhonnan a kipostázott kérdőíveket.

Nézzük közelebbről a dobogósokat!

  • Az első helyen az idén is a felső vezető keresést végző Korn/Ferry áll, amely magas bázisról ért el csaknem 50 százalékos növekedést. Az egy tanácsadóra jutó átlagos árbevétel e cégnél messze a legmagasabb. Ez a szám jelzi, hogy a legnagyobb vállalatok számára keresnek felső vezetőket. Ebben a szegmensben magasak a honoráriumok, de nagyon magasak a követelmények is: esélye sincs annak, hogy olyan cég megkapaszkodjon, amely nem igazán színvonalas minden elemében. A siker fontos tényezője a nemzetközi hálózat, az azon belüli szervezett kommunikáció, a jó imázs, az ennek megfelelő termékportfólió és a hiteles, tapasztalt tanácsadó egyaránt. Hiteles pedig csak az lehet, aki ismeri az ágazatot, ezért gyorsan tud dolgozni, meg tudja szólítani a valóban legalkalmasabb jelölteket, s a megbízó számára a szó igazi értelmében tanácsadóként szolgál – vagyis meg tudja indokolni, miért éppen azokat a jelölteket ajánlotta, s miért éppen azt a rangsort állította fel köztük.
  • Második helyre került a Grafton Recruitment Kft., amely a Korn/Ferryétől gyökeresen eltérő piaci szegmensben dolgozik: elsősorban hirdetéses és adatbázisból történő keresést végző toborzó cégről van szó. Ha a hirdetési árbevételt levonjuk, s tekintetbe vesszük, hogy a tevékenység közel 40 százaléka munkaerő-kölcsönzés, a Grafton már kisebb a harmadik helyre került H. Neumann Internationalnél, amely felső vezetők keresését végzi direkt módszerrel.
  • Így is megelőzi azonban a H. Neumann-csoporthoz tartozó Take it Kft.-t, amely egyike a legismertebb hazai személyzeti tanácsadó cégeknek – fő profiljuk a hirdetéses keresés illetve az azt követő kiválasztás. Az ügyfeleit egyedi megoldásokkal és sokrétű szolgáltatással segítő Take it 1998-ban még nagyobb volt a Graftonnál.

  • Nem árt tudnod:

    Utóbbi igen jó évet zárt tavaly, ezt az is mutatja, hogy az írországi központú, 36 irodát fenntartó nemzetközi cégen belül elnyerte a legsikeresebb iroda címet. Az elmúlt évben csaknem hatszáz embert helyeztek el, köztük volt többek között a Vodafone 180 munkatársa is. A Grafton igyekszik minél gyorsabban, a nemzetközi cégek átlagánál alacsonyabb áron minőségi munkát végezni. A gyorsaságot nagyban támogatja a 30 ezres adatbázis, amelynek segítségével megpróbálnak 3-5 napon belül jelölteket találni, s csak akkor hirdetnek, ha ez nem sikerül.

    Óriási emelkedés

    Több mint két és félszeres növekedést ért el tavaly az Antal International. Saját bevallásuk szerint ezt részben a jó piaci körülményeknek, részben pedig annak köszönhetik, hogy itteni befektetéseik 1999-re értek be: az előző évben sokat hirdettek, építették a márkanevet, az adatbázist, s fejlesztették irodájukat. Az Antal International szerint nincs értelme külföldről végezni keresést Magyarországra, mert az ügyfelet a helyi irodából lehet a legjobb minőségben kiszolgálni, s ennek megfelelően a Magyarországra vonatkozó kereséseket innen is számlázzák. Érdekesség, hogy e nemzetközi cég magyarországi jelenlétét a versenytársak már korábban is jelentősebbnek ítélték meg, mint amekkorát az 1998-as árbevétel mutatott, ám a cég vezetője szerint az árbevétel valós nagyságukat fejezte ki és fejezi ki most is.

    A beszámolók

    Vannak olyan nemzetközi társaságok, amelyek hangsúlyozzák, hogy magyarországi jelenlétük nagyobb, mint amekkora az itteni árbevételből kiolvasható. Például a cégbírósági adatok szerint 1999-ben 130 millió forintos árbevételre szert tett PSP Siklóssy & Partner a Figyelő kérdőívére válaszolva azt írta, hogy “a PSP Holding csoportunkon belüli üzleti elszámolások és nemzetközi nyilvántartásunk szerint az 1999. évi árbevételünk meghaladta a 300 millió forintot”.

    Keresés és kiválasztás

  • Felsővezető-Keresés. Idegen kifejezéssel executive search. Direkt módszerrel történik, tehát személyesen keresi meg azokat a jelölteket, akik tanácsadó nem hirdeti meg a pozíciót, hanem alkalmasak lehetnek az adott feladatra, de jellemzően nem gondolkodnak váltáson. Ebben segítségére van a research (kutató) részleg – amely azonosítja a megkeresendő személyek körét -, továbbá a cégnél felépített adatbázis. Vannak cégek, amelyek középvezetőket és szakembereket is direkt módszerrel keresnek.
  • Kiválasztás. Idegen kifejezéssel selection. A megbízásban megjelölt – kevés kivételtől eltekintve alacsonyabb szintű – pozíciót meghirdetik, s a jelentkezők közül a tanácsadó kiválasztja a leginkább alkalmasakat. A nemzetközi gyakorlat szerint a felsővezető-keresést végző cégek külön vállalatot alapítanak a kiválasztásra. Magyarországon még az a gyakoribb, hogy ugyanaz a vállalkozás végzi mindkét tevékenységet.

    Árversenyzők

    A piac több szereplője is azt tapasztalja, hogy sok cég csökkenti az árait, illetőleg olyan új szereplők jelennek meg, amelyek rendkívül olcsón kínálják szolgáltatásukat. Vannak, amelyek a közepesen drága cégek árainak csak töredékét kérik, ezzel a korábban jól pozicionált cégeket is árcsökkentésre kényszerítve. Ez már csak azért is érdekes, mert a fejvadászok piaca nő: az 1998-as toplistára már 70 millió forint fölötti árbevétellel is fel lehetett kerülni, míg az 1999-esnél 90 millió forintnál húztuk meg a határt, s így is több cég szerepel rajta, mint az előzőn.

    Rohamtempó

    A “toplistások” átlagos növekedési üteme 46 százalékos, vagyis jóval az infláció fölött van. A piac egyik szereplője szerint a bővülés nemcsak a díjtömeg növekedésének, hanem annak is köszönhető, hogy olyan új szolgáltatások jelennek meg, mint például a human audit. Tapasztalatok szerint a nagy ügyfelek szeretnek egyszerre több tanácsadóval dolgozni, ugyanakkor többféle munkával is megbízzák azt a céget, amelyikkel elégedettek.

    A cikk elkészítésében a következő cégek és személyek segítettek:

    Forgács Péter, a Korn/Ferry ügyvezető partnere

    Berzéthyné Ruff Gabriella, a Grafton Recruitment ügyvezető igazgatója Graeme Read, az Antal International működési igazgatója

    Söpkéz Sándor, az EastEuroCo Vezetési Tanácsadó Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója.

  • Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

    Címlap

    top