Életmód

Elkerülhetetlen a téli hízás?

Te is úgy gondolod, hogy semmit nem lehet tenni a hideg évszakban vagy az ünnepek alatt felszaladó kilók ellen? Sajnos, van benne igazság, de azért a tényekkel sem árt tisztában lenni.

A téli hízás elkerülhetetlen? – tények és tévhitek„Azért eszem többet, hogy ne fázzak.”
Ez egy általános hiedelem, de épp az ellenkezője igaz: akik túlsúlyosak, jobban fáznak. Amikor túl sok kalóriát veszünk magunkhoz, zsírszövet képződik, viszont ami melegen tart, az egy másfajta típusú zsír, utóbbi van például a babákon is. Egy elmélet szerint genetikailag be vagyunk programozva: azért eszünk ősszel többet, hogy a raktáraink feltöltődjenek az ínséges téli hónapokra. Régen volt értelme, de szerencsére ma már erre semmi szükség.

„A hidegben mindig jobban megéhezem.”
Tévedés. A szakemberek szerint nem a hőmérséklet, hanem inkább a sötétség válthat ki éhségérzetet, a sötétben ugyanis egy melatonin nevű hormon termelődik, amelytől álmosak leszünk, és amely az éhségérzet kialakulásában is szerepet játszhat. A legtöbb emlősnél egyébként a melatonin csökkenti az éhségérzetet, hogy könnyebb legyen átvészelni az ínséges időszakot. Az embernél viszont sajnos éppen ellenkezőleg hat, ami újabb magyarázat lehet a nasizók számára.

„Sütivel vigasztalom magam a téli sötétségben.”
Ennek is oka van. Pszichológusok is megerősítették, amit bizonyára már sokan átéltek: a sötét és hideg miatt kialakuló melankóliában kétszer hajlamosabbak vagyunk édesebb vagy zsírosabb dolgokat csipegetni. A gond az, hogy a kalóriadús ételektől hirtelen emelkedik a vércukorszint, aztán hirtelen lesüllyed, akkor pedig még többre vágyunk, és a felesleget persze zsír formájában szépen elraktározzuk. Pedig bármilyen meglepő, tavasszal és nyáron többet eszünk, csak az ételek minősége változik. Akkor sokkal több szénhidrátot fogyasztunk, ilyenkor pedig átváltunk zsírosabb ételekre.

A téli hízás elkerülhetetlen? – tények és tévhitek„Nem eszem többet, mégis hízom.”
Előfordulhat, mert a D-vitamin szint hatással lehet a téli testsúlyunkra. Ilyenkor kevesebb a napsütés, kevesebbet megyünk a szabadba, és ha kimerészkedünk, akkor is teljesen bebugyoláljuk magunkat, így kevesebb fény éri a bőrünket. Csakhogy kimutatták, hogy azok, akiknek alacsonyabb a D-vitamin-szintjük, több zsírt raktároznak. A folyamat pontos okait egyelőre még kutatják, mindenesetre szakemberek azt javasolják, hogy igyekezzünk több D-vitaminhoz juttatni a szervezetünket: legyünk napi 20 percet a napon csupasz alkarokkal és együnk több olajos halat. De azért nem árt hozzátenni, hogy ha egészségesen, mértékkel táplálkozunk, akkor nem kell attól tartani, hogy a vitaminszint miatt hirtelen feljön tíz kiló – ez csak rajtunk múlik.

„Nem tehetek róla, minden a tévé miatt van.”
A legegyszerűbb kifogás. Sajnos a rossz időben sokkal kevesebbet mozgunk, többet ülünk a kanapén a tévé előtt, és ilyenkor persze hajlamosak vagyunk majszolni is valamit. Pedig egyszerűen oda kellene figyelnünk arra, hogy miből mennyit eszünk. A felesleges kalóriákról, amelyeket elegendő testmozgás híján úgysem fogunk elégetni, jobb, ha lemondunk. A szakemberek ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az egészségünk érdekében hidegebb időben sem érdemes kihagyni a sportot, legfeljebb válasszunk más mozgásformát, ha a hideg miatt nincs kedvünk kimenni kocogni.

nlc.hírlevél

Iratkozz fel az nlc hírlevelére, és olvasd elsőként a legizgalmasabb híreket!

FELIRATKOZOM

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése