Életmód

Egészség a szervezet belső órájához igazítva

Már a legkisebbek is tudják, hogy szervezetünk megfelelő működéséhez fontos reggelizni vagy éppen időben lefeküdni. De mit kell tennünk a nap többi részében ahhoz, hogy elkerüljük a betegségeket?

Russell Foster, az Oxfordi Egyetem professzora kutatásaival azt bizonyította, hogy a szervezetünkben zajló biológiai folyamatokat egy 24 órás belső időzítő szabályozza. Ennek a „beépített” órának a működését pedig a hipotalamusz irányítja. Kövessük végig egy napunkat, és meglátjuk, mikor melyik testi tünetre kell jobban odafigyelnünk.

06:00

Szív: Jobban indulna a napunk, ha a szervezetünknek hagynánk időt az ébredezésre. A szívroham és a stroke kockázata hajnali hat órától kezd emelkedni, és délelőtt tíz körül éri el a csúcspontját. Szakemberek szerint ez amiatt van, mert amikor felkelünk, tevékenységeinkhez több oxigénre van szükségünk, és olyan vegyületek szabadulnak fel, melyektől emelkedik a vérnyomás.

09:00

Fej: A migrén legtöbbször délelőtt 9 és 11 között jelentkezik. Oka lehet ennek a nyakunkba zúduló sok munka, ám vizsgálatok alapján este 8 és hajnali 4 között is egyre gyakoribb a migrén előfordulása. Kiváltója a vérnyomás emelkedése.

10:00

Ízületek: Dr. Alan Silman, az Arthritis Research UK igazgatója felhívja a figyelmünket, hogy az ízületi fájdalom és merevség délelőtt a legsúlyosabb. Ez az éjszakai mozdulatlansággal, valamint a kortizon és más hormonok ingadozó szintjével is magyarázható. Ilyenkor legyünk óvatosabbak, így elkerüljük az esetleges baleseteket.

13:00

Izmok: A Washington Egyetem kutatói szerint a testhőmérséklet délután 1 és 4 óra között éri el tetőpontját. Az izmok ilyenkor rugalmasabbak, és kisebb a sérülés kockázata, ezért ez az időpont a legideálisabb az edzésre.

15:00

Idegek: Délután 3 és este 7 óra között a legaktívabb az idegrendszerünk, illetve ilyenkor történik velünk a legtöbb stresszes esemény is. Szervezetünk a terhelésre izzadással, heves szívdobogással, légszomjjal reagál, jelezve, hogy ideje pihenni. Kutatások szerint a feszültséget a magnéziumhiány is okozhatja.

16:00

Orr: Folyton tüsszögsz és folyik az orrod? A Quebeci Egyetem szakemberei szerint a köhögés és a nátha tünetei délután 4-től tetőznek. Tesztjeik azt mutatták, hogy a fertőzés ellen harcoló sejtjeink délután kevésbé aktívak.

22:00

Bőr: A gyulladásos bőrbetegségben szenvedőknél este 10 óra körül erősödnek fel a tünetek. Ez a testhőmérséklet emelkedés miatt van, ami az idegvégződésekre gyakorolt hatása miatt fokozhatja a viszketést.

04:00

Légutak: Alvás közben nagyobb mértékben ki vagyunk téve az allergének támadásának. A légutak lehűlnek, és fekvő helyzetben nem is működnek turbófokozaton. Mindezt hormonális változások is kísérik. Ezek együttese felerősíti az asztmás panaszokat.

 

Miniteszt - Tudj meg többet magadról! Cikkünk a Nők Lapja Psziché legfrissebb számában jelent meg.
A tartalomból:

 

  • A lelkünkben élő férfi
  • Sárkányanyák és kicsi papucsfiaik
  • Nézd meg az anyját, kezeld a fiát! – interjú Novodomszky Évával és Papadimitriu Athinával
  • Égnek áll a hajad a stressztől?
  • Férfiélet, női sors – Müller Péter írása
  • A nőiesség segélykiáltása – PCOS szindróma
  • Szabadság, szerelem – teszt
  • Gyógyító irodalom

Ha szeretnél előfizetni a magazinra, itt megteheted!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése