Életmód

Kulcs a konfliktusokhoz – jól is érezheted magad a munkahelyen!

A kellemetlen kollégák, egy rossz modorú főnök, a nehezen kezelhető partnerek és ügyfelek naponta nehezíthetik meg az dolgod a munkahelyen, ha nincs a tarsolyodban egy két jó módszer, amivel kezelheted a konfliktushelyzeteket. Néhány egyszerű technikával egyszerűbbé és kellemesebbé teheted az életed.

A konfliktusokat a legtöbben úgy tekintjük, mint hátráltató, negatív faktort, amit legjobb lenne kitörölni a mindennapjainkból. Valóban jobb lenne, ha nem kellene vesződni velük, de a realitás az, hogy a konfliktushelyzetek éppen úgy elkerülhetetlenek az élet minden területén – a munkahelyen pedig halmozottan is –, mint a reggeli ébredés. A kérdés csak az, hogy miként próbálod megoldani őket.

Kulcs a konfliktusokhoz – jól is érezheted magad a munkahelyen!

 

A konfliktus természetes

Ha stresszmentesebb munkaidőre vágysz, az első lépés, hogy elfogadd, a konfliktus szerves része a mindennapoknak. Az ellentétekkel terhelt szituációkat megoldásra váró helyzetként, feladatként kell felfogni, nem a személyed ellen irányuló támadásnak. Már önmagában ez a tudat is sok terhet levesz a válladról, védőpajzsot von köréd a lelki sérülésekkel és a stresszel szemben. Fogd fel a konfliktuskezelést a munkád részeként, szorítsd kicsit háttérbe a sértődésre hajlamos egódat, és vedd elő a diplomatikus, problémamegoldó énedet.

Te is lehetsz bölcs bagoly

A problémamegoldás egyébként a kulcsszó a konfliktuskezelés tudományát művelő szakemberek szerint is. Egy elmélet hat konfliktuskezelési stílust különböztet meg, és ezek valamelyikébe – esetleg többe is – te is valószínűleg beletartozol. A stílusokhoz a megjegyezhetőség kedvéért állatokat társít az elmélet: a visszahúzódó típus teknős, a kompromisszumkereső a róka, a kiterjesztő az oroszlán, az erőszakos a cápa, az elsimító a plüssmackó, az együttműködő stratégiát alkalmazó pedig a bölcs bagoly.

A beszédes elnevezések jól rávilágítanak az egyes konfliktuskezelő módszerek lényegére. A teknős inkább elmenekül, visszahúzódik, feladja személyes céljait konfliktushelyzetben, és megvárja, míg elül a vihar. A kompromisszumkereső róka üzleti alapon hajlandó engedni a saját elképzeléséből, ha a másik is megteszi ezt (és ezzel mindketten vesztes helyzetbe kerülnek igazából). Az oroszlán saját szempontjai helyességéről meggyőződve mindig igyekszik érvényre juttatni a saját akaratát és visszaszorítani a másik felet, míg a cápa – az oroszlán elvtelen és könyörtelen változata – csupán a győzelem és hatalom érzetéért megalázóan döngöl a földbe mindenkit minden helyzetben. A plüssmackók a békesség és harmónia kedvéért kedvességgel próbálják elsimítani a problémákat, a bagoly pedig igyekszik úgy megoldani a helyzetet, hogy maradéktalanul érvényesülhessenek mind a saját, mind a konfliktusban részt vevő másik fél – akit ellenfél helyett partnernek tekint – érdekei és szempontjai.

Kulcs a konfliktusokhoz – jól is érezheted magad a munkahelyen!

 

Ő az, aki addig dolgozik a helyzeten, míg abból el nem tünteti a feszültséget és negatív érzéseket, és meg nem oldja a problémát. Ez az utóbbi hozzáállás a legjobb konfliktuskezelési technika, amely igazin win-win helyzethez vezet, a jó hír pedig az, hogy bárki lehet bölcs bagoly, ha egy kis energiát fordít rá, függetlenül attól, hogy természeténél fogva ösztönösen melyik konfliktuskezelői “kategóriába” tartozik. Ahogy a szakemberek mondják: senki sem születik bagolynak, de mindenki azzá válhat.

 

Mi a konfliktus?

Hogy jól kezelhesd a konfliktusokat, fel kell tudnod ismerni őket. Legjobban az mutatja meg, hogy konfliktushelyzetbe kerültél, hogy negatív érzések jelentkeznek benned. Hideg fejjel elemezd ki, hogy mivel kapcsolatosak ezek, mi az a számodra fontos dolog, ami szerinted veszélybe került, és azonosítsd, hogy ki vagy mi fenyegeti azt. Ez már önmagában is megnyugtató, a higgadtság pedig alapfeltétele a jó konfliktuskezelésnek. Ezt követően figyeld meg, hogy ösztönösen milyen konfliktuskezelő stílussal reagálnál a helyzetre, és ha nem a bölcs bagoly módszere az, akkor biztos lehetsz benne, hogy technikát kell váltanod. Gondolkodj el, mi lenne az igazi megoldás a problémára, ami nemcsak megszünteti a gondot, hanem feloldja a helyzetben érintett minden szereplő negatív érzéseit is? Magyarul: hogyan kaphatja meg mindenki – magadat ugyanúgy beleértve – amit akar?

Jellegzetes munkahelyi konfliktusforrások

A munkahely speciális környezet, amelynek van néhány jellemző konfliktusforrása:

– hatalmi harcok a magasabb beosztásokért, a jobb pozíciókért
– túlhajszoltság, állandó teljesítménykényszer
– szerepek, feladatok, felelősségi körök tisztázatlansága
– bizonytalanság a szervezet jövőjével, a munkahely fennmaradásával kapcsolatosan
– nagyobb szervezeti átalakítás vagy folyamatos változások.

Kulcs a konfliktusokhoz – jól is érezheted magad a munkahelyen!
 

Ezek szakmai jellegű konfliktusok, de a munkahelyeden támadhatnak személyes ellenszenvből adódó nézeteltérések is. Tisztáznod kell magadban, vajon szakmai vagy magánjellegű, személyes konfliktussal állsz-e szemben? Mi a konfliktus gyökere? Ha ezek elemzésén, azonosításán túl vagy, már félig meg is válaszoltad, mi a gyógyszere a problémának. Mivel minden konfliktus más, ezért általános megoldó kulcsot senki nem tud a kezedbe adni, de egy biztos: az indulatokat félre kell tenni, és hűvös rációval, jó szándékkal, bölcs bagoly módjára kell megkeresni a helyzetben alkalmazható legjobb megoldást. Ilyen hozzáállással, ha nem is tökéletessé, de élhetővé és kellemesé teheted a munkahelyeden töltött időt magad és mások számára is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top