Életmód

Koccanás külföldön

Itthon is bármelyik nap megtörténhet velünk, de külföldön még bosszantóbb és több bonyodalmat jelent, ha autóval bajba kerülünk. Egy koccanás a zsúfolt forgalomban, egy feltört, "kirámolt", esetleg ellopott autó a felhőtlen nyaralást enyhén szólva is beárnyékolja, különösen akkor, ha nem tudjuk, mi a teendő ilyen esetekben. Hogy a bajt minimalizáljuk, érdemes ebből a szempontból is felkészülten nekivágni az autós vakációnak.

Ha ismerjük az ország nyelvét, ahova készülünk, az már fél siker, de ha nem, legalább azzal ne rontsunk a helyzetünkön, hogy nem tudjuk, mi a megfelelő eljárás ilyenkor, és kihez fordulhatunk segítségért, ha autónkkal bajba kerülünk. Vegyünk például egy koccanásos balesetet.

Betétlap

Ahhoz, hogy egy ilyen helyzet kellemetlenségeit mérsékeljük, az első teendőnk, hogy még otthon az internetről letöltjük az adott országban használatos formanyomtatványt. Nem mintha a magyar betétlap nem lenne megfelelő és elfogadott, hiszen ezen a rovatok ugyanazok, mint a külföldin, de vitás helyzeteknél sokat segíthet, ha helyi nyelven szól az a bizonyos betétlap. Ha ezt a baleseti bejelentő lapot kitöltjük, és átadjuk érvényes kötelező-felelősségbiztosítást igazoló zöldkártyát, akkor megtettük, amit a hivatalos ügymenet kíván.

Koccanás külföldön
 

Ezen felül, ha a baleset rendőri helyszínelést igényel, azt természetesen el kell fogadnunk, sőt akár magunk is kérhetjük, ha úgy ítéljük meg, hogy a helyzet megköveteli. Éppen ezért indulás előtt keressük meg interneten a vonatkozó telefonszámokat. Ha a másik fél nem ismeri el a felelősségét, akkor mindenképpen ajánlott a rendőrség bevonása is, ennek majd a kárrendezésnél a biztosítónk jó hasznát veszi.

Érdemes ezen kívül megtenni, hogy mi magunk is dokumentáljuk fényképpel, videofelvétellel a szituációt, és el is látjuk azt kommentárral, hogy később a vitás kérdéseket tisztázhassuk ennek felmutatásával. Hívjuk még fel ezután a biztosítónkat és tájékoztassuk a bekövetkezett eseményről. Ez meggyorsítja mind az eljárást, mind a javításhoz szükséges pénz megérkezését, ráadásul a biztosító hasznos tanácsokkal is elláthat ebben a zaklatott helyzetben. Ezért még indulás előtt érdemes telefonban és cetlin is eltárolni az ehhez szükséges telefonszámokat.

Zöldkártya

A második fontos lépés, hogy magunknál tartjuk a kötelező biztosításról szóló nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási bizonylatot, magyarul a zöldkártyát, ami a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás külföldre való kiterjesztését igazoló nyomtatvány. A zöldkártyát a biztosítók a felelősségbiztosítási fedezet fennállásának utolsó napjáig (biztosítási díjjal fedezett időszak vége + 30 nap) állítják ki. A zöldkártyát legkevesebb 15 napra állítják ki. Igaz ugyan, hogy ezt nem kötelező magunknál tartani azokban az országokban, amelyek tagjai egy zöldkártyára vonatkozó rendszámegyezménynek, de az ügymenetet meggyorsítja, ha a helyszínen felmutatjuk.

Más országokban viszont kötelező ezt a kártyát kiváltani. Ezek a következők: Andorra, Ciprus, Észtország, Irán, Izrael, Lettország, Moldávia, Málta, Törökország, Tunézia, Ukrajna, Irán. Amennyiben ezeknek az országoknak a jele a zöldkártya nyomtatványon nyomdailag át van húzva – az illető ország jelét (a régi nyomtatványkészlet kifogyásáig) külön fel kell tüntetni a bizonylaton. Ha a jármű üzembentartója, vezetője nem rendelkezik érvényes zöldkártyával, az illető ország határán kell az előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést megkötni. Javasolt a zöldkártya kiváltása Görögországba és Lengyelországba történő utazáskor is. (A Zöldkártya Rendszer tagországait lejjebb felsoroljuk).

Kármentés, segítség

A keletkezett károk mérséklésében nagy segítségünkre lehet, ha van külön autóbiztosításunk, legalább a nyaralás idejére megkötve. Még jobb, ha tagok vagyunk az Autóklubnál, mert így ezt a biztosítást kedvezménnyel köthetjük meg, ráadásul, ha bajba kerülünk, a segélyszolgálatuk felvilágosítást tud adni a teendőkről.

Koccanás külföldön
 

Ha más vezet…

Előfordul, hogy más okoz a mi autónk volánja mögött kárt. Például egy ügyetlen szállodai alkalmazott, aki elviszi parkolni a kocsit. Ilyen esetben azonnal készíttessünk cégszerűen aláírt jegyzőkönyvet a szállodával amely rögzíti a biztosítótársaság nevét, ahol ilyen balesetekre a hotel biztosítva van. Amennyiben ilyennel nem rendelkezik a szálloda, kérni kell tőlük kötelezettségvállalásra vonatkozó nyilatkozatot arról, hogy a javítási költséget ők állják. Ha a vendéglátónk vonakodik együttműködni, nyugodtan helyezzük kilátásba, hogy különféle ismert utazási portálokon beszámolunk a minket ért kényelmetlenségről és a szálloda negatív hozzáállásáról. Ez rendszerint sokat segít a meggyőzésben, ha valóban a szálloda alkalmazottja volt az ügyben a vétkes.

Szükséges dokumentumok koccanáskor

1. “kék-sárga” baleseti bejelentő, ha rendőri intézkedés történt, az erről szóló igazolás, vagy határozat
2. kitöltött kárbejelentő lap
3. a gépjármű forgalmi engedélye
4. a gépjárművet vezető személy jogosítványa (kivéve, ha parkolt)
5. a gépjármű törzskönyve (amennyiben rendelkezésre áll)
6. jogi személyek esetén ÁFA-nyilatkozat, aláírási címpéldány a kárügyben eljáró személytől

Koccanás külföldön
 

A Zöldkártya Rendszer tagországai

Ausztria, Albánia, Andorra, Belgium, Bulgária, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Cseh Köztársaság, Dánia, Észtország, Franciaország (Monaco), Finnország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Izrael, Iráni Iszlám Köztársaság, Írország, Izland, Luxemburg, Lettország, Lengyelország, Macedónia, Málta, Moldávia, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság (a Csatorna-szigetek, Gibraltár és Man szigete), Németország, Norvégia, Olaszország (Vatikán és San Marino Köztársaság), Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc (Liechtenstein), Svédország, Szlovák Köztársaság, Szlovénia, Tunézia, Törökország, Ukrajna.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top