Életmód

A géneken múlik, ki mennyit netezik

Sok időt töltesz a számítógép előtt? Nem véletlen, a génjeiden múlik, ahogy az is, ha alig veszed a kezedbe az okostelefonod.

Erősen befolyásolhatják a gének, hogyan használja az ember a közösségi oldalakat, a csevegőszobákat és az online játékportálokat – állapította meg egy új brit tanulmány.

A PLoS ONE tudományos folyóiratban megjelent kutatás több mint 8500 ikerpár internethasználatát vizsgálta meg. A 16 éves párok között voltak egypetéjű ikrek, vagyis olyanok, akik azonos génkészlettel születtek, valamint olyanok, akiknek génkészlete fele részben egyezett meg, akárcsak a korkülönbséggel született testvéreké.
    
Az ikerpárok két csoportjának összehasonlításával a kutatók meg tudták becsülni, mekkora szerepet játszanak a gének és mekkorát a környezeti tényezők abban, hogy ki mennyire kötődik az online médiához, mennyi idejét áldozza rá.

via GIPHY

A DNS szerepe

Az eredmények azt mutatták, hogy az öröklött genetikai tényezők jelentősen befolyásolják az online média mindenféle használatával eltöltött idő mennyiségét: a DNS szerepe 37 százalékos a szórakozás, 34 százalékos a tanulás, 39 százalékos a játék területén. 
    
A különbségek majdnem kétharmadát egyedi környezeti tényezők magyarázták, többek között olyanok, hogy az ikerpár egyik tagjának volt saját okostelefonja, a másiknak nem, vagy hogy a szülők szigorúbban korlátozták az egyik gyerekük közösségimédia-használatát, mint a másikét.

Nem kell szenvedni    

Az eredmények megkérdőjelezik azt a nézetet, amely szerint az ember passzívan kénytelen elszenvedni a média hatásait. “Amit kiderítettünk, az ellentmond az online média befolyásáról alkotott népszerű elméleteknek. Ezek általában olyan külső tényezőnek tekintik a médiát, amely jó vagy rossz hatással van a vele szemben tehetetlen fogyasztóra” – írta közleményében Ziada Ayorech, a tanulmány vezető szerzője, a londoni King’s College kutatója.

“A genetikai különbségek alapvetően befolyásolják, hogyan viszonyul az ember az online médiához, ez a kutatási eredmény visszaadja a gyeplőt a fogyasztó kezébe: ő választja és módosítja igényei szerint, mennyi médiahatásnak teszi ki magát” – következtetett Ayorech.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top