Ha önkéntességről van szó, a multik tűnnek igazán aktívnak Magyarországon. Mit tesznek ma a cégek?
A nagy, nemzetközi cégek valóban aktívak, ha önkéntességről van szó, de rajtuk kívül sajnos inkább elszigetelt akciók vannak, stratégia nélkül. A nagyoknál viszont az önkéntesség egyre inkább magától értetődik: nyitottak rá, hogy dolgozóik munkaidőben, szervezetten vegyenek részt egy-egy szervezet munkájában. Ez a közösségépítő, együttműködést segítő, sokszor érzékenyítő tevékenység lehet fizikai munka, főzés, adománygyűjtés, de működhet szakmai alapon is, amikor a munkatársak a szaktudásukkal járulnak hozzá egy jó ügyhöz. Két éve például az Artemisszió Alapítvánnyal dolgoztunk egy fiataloknak szóló munkaerőpiaci felkészítő programban, valamint terveink között szerepel, hogy nonprofit szervezeteknek segítsünk elsajátítani a lean-szemléletet.
Mire kell figyelni, amikor a felelősségvállalási politikánkról döntünk?
Alapvető, hogy az ún. CSR-politika ne csak a vállalattal kapcsolatban állókkal és a szélesebb értelemben vett társadalommal, hanem a környezetre gyakorolt hatással is foglalkozzon. Emellett meg kell tanulni a mindennapokban is tudatosnak maradni, majd ezt a szemléletet az egész szervezetben automatizmussá tenni. Ez egyébként annyit jelent, hogy ha teszünk valamit, annak a szűkebb és a tágabb környezet számára egyszerre kell nyereséget, jólétet eredményeznie, de fontos, hogy hosszabb távon. Talán az sem utópisztikus cél, hogy a jövőben a vállalati felelősségi szerkezet decentralizáltan működjön, ahol mindenki a saját területén, felelősen dönt. Ez természetesen egy átfogó, tudatosan végigvitt tanulási folyamat eredménye lehet.
Ti hogyan dolgoztok?
Az Auchannál a hagyományos felelősségvállalási tevékenység mellett a munkatársakat a kezdetektől fejlesztjük, önállóságot, felelősséget kapnak, emellett piacképes szakmát adunk a kezükbe. Nemrégiben újragondoltuk önkéntes munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységünket, ami a helyi közösségekre koncentrál. Hosszú ideje működik esélyegyenlőségi programunk, alapítványunk pedig anyagilag is támogatja a környezetünkben élő gyerekeket és fiatalokat. Az alapítvány által felkarolt projektekbe a kollégák személyesen is bevonódnak, sőt, ők maguk ugyancsak kezdeményeznek támogató tevékenységet.
Mire vagytok a legbüszkébbek?
Mindeddig harmincnégy szervezet harmincöt projektje valósult meg országszerte. Több mint 100 millió forinttal támogattunk oktatási-, mentor, öko- és szabadidős programokat, iskolai eseményeket, életmóddal, egészséggel kapcsolatos kezdeményezéseket. Az elmúlt 2 év 22 projektje közül nagyon nehéz kedvencet választani, hiszen mind, egytől egyig kedves a szívemnek. Amennyiben egyet mégis ki kell emelnem, akkor az egy olimpikonokkal közös, több iskolát is érintő, egészéves személyiségfejlesztő programot említeném, amiben képzett trénerek, és az Auchan szakemberei is részt vettek.