Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód

Magadban beszélsz? Normális vagy!

Ne aggódj, teljesen normális, ha saját magaddal beszélgetsz, sőt valójában ez nagyon egészséges szokás.

A fejedben vagy akár hangosan is szoktál beszélni magadban? Aztán eszedbe jut, hogy a filmekben általában a magukban motyogó emberek bolondok, akik egy idő után bekattannak, és lemészárolják a fél szereplőgárdát? Legközelebb ne ijedj meg tőle, mert a szakértők szerint kifejezetten egészséges, ha rendszeresen beszélsz magadban.

Dr. Laura F. Dabney pszichoterapeuta szerint normális és elég gyakori, hogy az emberek magukban beszélnek. Ez nem egy mentális probléma, amit le kell gyűrni, hanem inkább egy olyan lehetőség, amit ki kell használni, mert sok jó hatása is lehet.

Igazság szerint mind beszélünk magunkban. Ugyan kicsit furcsán néz ki, ha hangosan csináljuk nyilvános helyen, de több szinten is folytatunk belső párbeszédet a fejünkben. Ez az egyik módja annak, hogy értelmet adjunk életünk történéseinek.

Gondolj bele, milyen helyzetekben szoktál magadban beszélni! Például ha elindulsz otthonról, felsorolod hangosan a fontos cuccokat, amiket magaddal kell vinned. Vagy konfliktusba kerülsz egy kollégáddal, és még órákkal utána is magyarázol magadban, különböző válaszokat találsz ki, hogy mit kellett volna mondanod, így csökkented a belső feszültséget. „Nemcsak hogy normális, de egyenesen szükséges, hogy a belső dialógusunkat megfigyeljük, és minőségi párbeszéddé alakítsuk át” – mondja a szakember.

fejben beszélgetés normális

Nem leszel pszichopata sorozatgyilkos attól, hogy magadban beszélsz. Részlet a Széttörve című filmből (Forrás: IMDb)

Sheri McGregor életmódtanácsadó, a Done With The Crying című könyv szerzője szerint egészséges és jó hatással van az egészségre is, ha beszélgetünk magunkkal. A szakember mindig azt javasolja a pácienseinek, hogy ezt a párbeszédet alakítsák át úgy, mintha a saját gyerekükkel beszélnének. Ezzel a hozzáállással az aggódás és a stressz nagy részét legyőzhetik csupán a magukban beszélés segítségével.

A legjobb hatást akkor érheted el, ha saját magaddal úgy beszélgetsz, mintha egy másik emberrel beszélnél. Például nem azt mondod, hogy „miért vagyok ilyen ideges?”, hanem azt, hogy „miért vagy ilyen ideges?”, vagy esetleg harmadik személyben kérdezel rá, hogy „a Kata miért ideges?” Ez a technika arra jó, hogy más szemszögből tekints az adott szituációra, és eltávolítsd magad a heves érzelmektől, hogy racionálisabb döntést hozz.

A teljesség kedvéért azért azt is megjegyzi a szakértő, hogy van olyan, amikor a magadban beszélés tényleg mentális problémát jelent, de az esetek többségében csupán az érzelmek és feszült helyzetek feldolgozására ösztönösen használt módszerről van szó.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top