Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód

Tudod, hogyan kell jól szeretni saját magad?

Az öngondoskodáshoz nem kell rengeteg szabadidő és masszázsbérlet!

Ha nem gondoskodsz magadról első körben, akkor nem fogsz tudni másokról gondoskodni rendesen. Örök igazság, de nem mindig egyértelmű, mit jelent az öngondoskodás, hogyan kell saját magunk felé szeretettel fordulni, és egyáltalán, mit csináljunk konkrétan, hogy azzal javítsunk az életminőségünkön.

Dr. Kate King pszichológus osztotta meg azt a négy alapszabályt, amely alapján már el tudunk indulni, és sikerülhet megfelelően gondoskodni magunkról.

1. Szépen beszélj magaddal!

Sokan azért ellenkeznek, amikor arról van szó, hogy gondoskodjanak magukról, mert azt gondolják, hogy ez csupa jógázásból, masszázsból és habfürdőből áll, amire nincs idő, nincs pénz és nincs energia. Tény, hogy a test és lélek egyensúlyáról van szó, amikor öngondoskodásról beszélünk, de alapvetően ez nem kényeztetést jelent, hanem azt, hogy a nap minden percében hogyan bánunk saját magunkkal.

Első lépésként ezért a belső hangot, amelyik mindig kritizál, át kell alakítanunk barátságosabbá. Ha már csak annyit megteszünk, hogy odafigyelünk a hangnemre, ahogy magunkban beszélünk, és átállítjuk baráti, kedves hangra, akkor a stressz és a szorongás nagyban megcsappanhat az életünkben.

2. A figyelemelterelés csak egy ideig használ

A pszichológus már megfigyelte, hogy ha rákérdez a pácienseinél, hogyan gondoskodnak önmagukról, akkor általában elkezdik sorolni azokat a tevékenységeket, melyeket figyelemelterelésre használnak. Például a sorozatnézést, olvasást vagy moziba járást emlegetik gyakran, és nincs is semmi gond egyikkel sem, amíg nem arra használjuk, hogy elnyomjuk az érzéseinket a segítségükkel. Ha túl sokáig használjuk ezeket az elterelő hadműveleteket, akkor csak még rosszabb mentális helyzetbe hozzuk magunkat, mint ami elől menekültünk.

öngondoskodás napi rutin

Képünk illusztráció (Forrás: iStock)

3. Az érzelmekkel szembe kell nézni

Ahhoz, hogy az előző pontban leírtakat elkerüljük, időt kell arra szánni, hogy átgondoljuk az élményeinket, még akkor is, ha kellemetlen érzésekkel szembesítenek. Például ha hirtelen túl sok feladat zúdul a nyakadba a munkahelyen, ami miatt leterhelve érzed magad, akkor nincs a világon annyi sorozat vagy alkohol, amitől jobban éreznéd magad.

Ilyenkor az használ, ha olyan dolgot találsz, amitől csökken a stressz benned, és tisztábban át tudod látni a feladatokat. Ez lehet testmozgás, beszélgetés a kollégákkal vagy vezetett relaxáció, a lényeg, hogy tudatosan és átgondoltan kell kiválasztani, hogy mi a legjobb neked. Így lesz belőle öngondoskodás, mert odafigyelsz az érzéseidre, és keresed a megoldásokat, hogyan tudnád megfelelően feldolgozni őket.

4. Ne feledkezz meg a testedről

Még mindig nem a masszázsra akarunk rábeszélni senkit. Az öngondoskodás nem arról szól, hogy új és drága kényeztető tevékenységeket kell keresni, hanem arról, hogy a napi rutinba hogyan tudunk beilleszteni olyan tevékenységeket, melyek jót tesznek a testünknek és lelkünknek.

Enni, aludni, fürödni, öltözni mindenki szokott, úgyhogy például ezen a négy területen neki is lehet kezdeni a kis változtatásoknak. Olyan ételt eszel, ami tényleg jó a szervezetednek? Kielégítőek az alvási szokásaid? Nincs szükséged egy jobb párnára? Egy új tusfürdőtől jobban élveznéd a tusolást? Ilyen apróságokkal lehet igazán jobbá tenni az életminőséget.

Az öngondoskodás nem valami luxuscikk, amit csak azok engedhetnek meg maguknak, akik úsznak a szabadidőben és a pénzben, hanem egy alapvető szükséglet, ami mindenki számára létfontosságú. Kezdd kis lépésekben, és meglátod, milyen nagy hatással lesz az egész életedre.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top