Életmód

„Egy ingatlant, amit 200 millióért akarnak eladni, nem lehet telefonnal befotózni”

Minél többe kerül egy lakás, annál kevesebb rá az érdeklődő – és annál nagyobbak az igények is. A profi ingatlanközvetítő azonban beszéli a szupergazdagok nyelvét.

Amikor valaki egy nagy értékű, mondjuk százmillió feletti ingatlant szeretne eladni, nos, azt már nem bízza a véletlenre – sokkal inkább egy számtalan sikert felmutatni képes, jó hírű profira. Mire egy ilyen adásvétel sikeresen összejön, az ingatlanközvetítő alaposan megdolgozik a pénzéért. Ausztráliában például az a divat, hogy komplett kisfilmet forgatnak az eladó ingatlanokról, méghozzá olyan felbérelt szereplőkkel, akikkel a vásárlói célcsoport azonosulni tud. Ez innen nézve kissé túlzásnak tűnik, ám mostanra már nem igazán marad el ettől Magyarország sem.

Oké, a gyönyörű, mosolyogva kutyát sétáltató és álló nap csak partizó „ház asszonya” a sármos, naphosszat golfozó férjével itt még (egyelőre) nem szerepel a hirdetésekben, ezen kívül azonban számos, kiváló hatásfokkal működő szakmai fogás van a legjobb ingatlanközvetítők tarsolyában. Movik Gabriella, az Ingatlan Coach tulajdonosa avatott be a kulisszatitkokba.

Movik Gabriella

Először is, egyáltalán nem mindegy, hogy új építésű ingatlant akarnak-e eladni, vagy használtat, a kettőt totálisan másképp kell hirdetni – kezdi Gabriella. Amikor egy lakás a tervezőasztalról kel el, tulajdonképpen csak egy álmot, egy életérzést, de akár úgy is fogalmazhatunk, hogy egy ígéretet árulnak, ezért bőségesebb marketingre van szükség. Nem véletlen, hogy ezeket a lakásokat általában jól hangzó szlogenekkel értékesítik: „Élj végre úgy, ahogy szeretnél!”, „Nagyvárosi életérzés, vízparti hangulat” és ehhez hasonlók.

Ezek a módszerek célt is érnek, hiszen van, aki simán hajlandó megvásárolni vidéken, a fővárostól több mint száz kilométerre eső faluban, de exkluzív környezetben egy egyszer majd megépülő lakást akár egymillió forint feletti négyzetméteráron is. Természetesen az ilyen leendő lakásokról készítenek szuper hangulatfilmet is („Mindig így akartam élni!” – sóhajt fel az egyszeri néző), és

ilyenkor valahogy feltűnően megnövekszik az ingatlanon az egy napra eső celeblátogatások száma, akik természetesen nem mulasztják el posztolni, hogy milyen remek is lehet ott lakni majd egyszer.

Ennél azonban sokkal érdekesebb a használt, nagy értékű lakások esete, itt ugyanis a kézzel fogható valóságot kell az ingatlanközvetítőnek olyan vonzóvá tenni, hogy felkeltse a potenciális és minden bizonnyal válogatós vevők érdeklődését, és hajlandók is legyenek esetenként akár jó pár százmillió forintot is kifizetni – egyetlen lakásért. Márpedig minél drágább, értékesebb egy ingatlan, érthető módon annál inkább szűkül a lehetséges vásárlók köre.

Movik Gabriella szerint abszolút alap, hogy mielőtt meghirdetnek egy lakást, gyönyörű, profi fotókat készítenek róla. „Egy ingatlant, amit 200 millióért akarnak eladni, nem lehet iPhone-nal befotózni. A profi fotós tudja, hogy nem bútort, hanem teret kell fotóznia, úgy, hogy az emberek lássák magukat a lakásban. A profi fotókon látszik a lakás beosztása, a fények és az állapot is.”

Megnézem
Összes kép (4)

Ám mielőtt ellövik a meggyőzően gyönyörű fotókat, alaposan felkészítik a lakást. „Használt lakásnál nagyon fontos, hogy ne maradjanak elöl olyan tárgyak, amelyek a benne élőkre, azok életmódjára, sorsára utalnak. Senki sem kíváncsi a tulajdonos szemránckrémjére, sőt az a legjobb, ha semmilyen személyes tárgy nem látszik a képeken, mintha nem is lakna ott senki” – árulta el a szakember.

A varázsszó: „home staging”

Előfordul azonban, hogy egy sima elpakolás nem elég. Gabriellának volt egyszer egy olyan, idősebb ügyfele, aki odaköltözött a gyermekéhez, az egyébként jó adottságokkal rendelkező, ám nem valami modern lakását pedig csaknem az összes holmijával együtt otthagyta, hogy adják el. Fél éven keresztül árulták, de senki sem volt hajlandó olyan árat adni érte, amennyit ért az ingatlan.

Ekkor jön a képbe a home staging, ami, kissé profánul, az ingatlan vizuális kipofozását jelenti. „Kipakoltuk a lakást, a falakat pedig kifestettük fehérre. Azért fehérre, mert azzal mindenki tud azonosulni, és mindenhez illik. Odavittünk mutatóba pár látványos bútordarabot inspirációnak, hogy lássák a lakás funkcióit, hová érdemes tenni például az ágyat vagy a szekrényt. Feldobtuk pár jól mutató szőnyeggel, lakástextillel, a falra pedig egy meglehetősen karakteres kép került, amire biztos emlékezett utána mindenki, aki megnézte a fotókat. Összesen félmillió forintot költöttünk a lakásra, ami ezután villámgyorsan el is kelt, másfél millió forinttal drágábban.”

Éppen ezért sokszor a teljesen kiürített ingatlanokba is visznek a fotózáshoz pár szőnyeget, berendezési tárgyat, ami megragadja a lehetséges vásárlók figyelmét.

Videó, drónfelvétel, 3D alaprajz – a csúcstechnikát is bevetik

Szintén nagyon népszerűek a vásárolni szándékozók körében a lakásról készült videók. Persze ezek nem olyan megrendezett filmek, mint az ausztrál példában, viszont nagyon jól be lehet mutatni egy-egy ingatlan tulajdonságait, és mivel szépek, jó hangulatot árasztanak, szeretik ezeket nézegetni, tehát érdemes élni az eszközzel. Amennyiben házról, telekről van szó, érdemes drónfelvételt is készíteni. Nem egy nagy összeg, nagyjából ugyanannyiba kerül, mint a profi fotózás, viszont remekül be lehet mutatni a környéket – ami, lássuk be, egyáltalán nem mindegy, ha az ember otthonáról van szó.

Megnézem
Összes kép (4)

Rendkívül látványos, ha az ingatlanról 3D alaprajz is készül, sőt ma már lehetséges távolról, a székben ülve, virtuálisvalóság-szemüveggel is bejárni egy-egy házat. Ez azonban Gabriella szerint Magyarországon nem túlzottan népszerű megoldás, mivel kicsik a távolságok, így ha valaki lakást akar venni, akkor akár az ország másik végéből is néhány óra alatt odaér, és megnézi a saját szemével. Ahhoz azonban, hogy idáig eljusson egy lehetséges vevő, előfordult már, hogy a személyes találkozó előtt Skype-on járták be és mutatta meg a németországi érdeklődőnek a lakást.

Otthont megérzésre

Ezek eddig mind a figyelem és az érdeklődés felkeltésének eszközei voltak – csak ezután következik az, hogy az érdeklődő odamegy, és személyesen is megnézi a lakást. Rendkívül fontos ilyenkor, hogy jól és otthonosan érezze magát a vevő. Kellemes legyen a hőmérséklet, az illat, és kellemesek legyenek a hangok is: szerencsés, ha nem valami valóságshow megy a tévében, hanem mondjuk lágy zene szól, egészen más lesz így az első benyomás. Movik Gabriella szerint otthont egyértelműen érzésre választ az ember, jó és egyszerű trükk tehát frissen főtt kávéval várni az érdeklődőket, nem is az íz, hanem az otthonos illat miatt. Utólag pedig mindenki elrendezi magában, hogy milyen jó vásárt csinált – természetesen megért az a lakás 200 milliót.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top