Életmód
Szponzorált tartalom

Hogyan neveljek sikeres felnőttet a gyermekemből?

Hidd el, nem csak benned merül fel gyakran ez a kérdés. Ugyanúgy töprengtek rajta az előző generációk édesanyái és édesapái, mint te, de talán ők valamivel egyszerűbben kaptak válaszokat. Hiszen a világ, amiben majd útjára kell engedned a gyermeked, soha nem volt olyan összetett és nehezen kiismerhető, mint ma.

Ha létezne egy általános recept arra, hogyan kell egy tehetséges gyermekből sikeres felnőttet nevelni, már minden bizonnyal közkézen forogna, és egyetlen talentum sem menne veszendőbe a világon. De ilyen nincs, és mi sem tudunk minden szülő számára érvényes válaszokat adni ebben a témában. Azt viszont megtehetjük, hogy utánajárunk, mi ma a tudományos körökben általánosan elfogadott álláspont a tehetséggondozás és a sikerre nevelés bizonyos kérdéseiben.

A boldog gyermekekből nagyobb arányban válnak sikeres felnőttek. Nem kell mindenáron teljesítményekre hajszolni őket, főleg nem iskolás kor előtt. (fotó: profimedia.hu)

A boldog gyermekekből nagyobb arányban válnak sikeres felnőttek. Nem kell mindenáron teljesítményekre hajszolni őket, főleg nem iskoláskor előtt (Fotó: profimedia.hu)

Mitől lesz sikeres a gyermekem? – boldogságot adj, ne sikert követelj

Az első, amit megtehetsz a gyermeked sikeréért, hogy átfogalmazod magadban a kérdést így: mit tegyek azért, hogy boldog legyen a gyermekem, ha majd felnő? Aki elé ugyanis már kisgyermek kortól fogva az eredményességet állítják legfőbb mérceként, az a szakértők szerint szorongó, kompenzáló, önmagával szemben agresszív felnőtté cseperedik. Lehet, hogy sikereket ér el az életben, lehet, hogy nem, de az biztos, hogy boldog nem lesz. Ellenben a boldog gyermekekből sokkal nagyobb arányban válik sikeres felnőtt a tudományos statisztikák szerint. Mindenekelőtt tehát boldog gyermeket akarj – már csak azért is, mert ezzel megalapozod a gyermeked sikerességét is.

Mitől boldog a gyermek? – Figyelj rá, és szeresd

Egy gyermek boldogsága mindenekelőtt attól a szeretettől, figyelemtől és biztonságtól függ, amit a szüleitől és a körülötte élő emberektől kap. Minél több és „jobb minőségű” jut ezekből a gyermeknek a kezdetektől fogva, annál kiegyensúlyozottabb, erősebb, önbizalommal telibb és boldogabb lesz. Ez talán közhelynek tűnik, de mégis nagy igazság, és ezt a gyermekek lelki, szellemi és testi fejlődésével foglalkozó tudósok egybehangzóan meg is erősítik. A téma jeles művelői általában azt is hozzáteszik, hogy a boldog gyermekek sokkal jobban ki tudják bontakoztatni a bennük rejlő képességeket, és jobban kamatoztatják őket felnőtt életükben.

Hogyan fejlesszem a gyermekem képességeit? – Engedd játszani

A tehetség fejlesztésének sok módja van. Ezek közül a legfontosabb talán a spontán és önfeledt játék. A játékok varázslatos világában ugyanis erőlködés nélkül sajátítanak el a gyermekek számos rendkívül fontos fizikai és lelki készséget valamint konkrét tárgyi ismereteket is. A játék által ügyesedik és finomodik a kezük és a lelkük, fejlődik nyelvi készségük és értelmük, csiszolódik fantáziájuk, és kreativitásuk. Olyan fontosnak találják a szakemberek a korai években a játékot, hogy minden más fejlesztő módszer elé helyezik. Dr. Vekerdy Tamás pszichológus például számos alkalommal hangsúlyozta, hogy az első 6-7 évben csak játék kell az egészséges szellemi és lelki gyarapodáshoz, célirányos tanításra és tanulásra pedig semmi szükség. A közkedvelt pedagógus egyenesen az állította, hogy a túl korai taníttatásból fakadó nyomasztó teljesítménykényszer kifejezetten ártalmas ilyen korban, és hosszú távon egyértelműen hátránya származik belőle a gyermeknek. Elég tehát elkezdeni az oktatást akkor, ha a gyermek már elérte az iskoláskort.

Mégis, a teljesítményorientált világunkból érkező nyomásnak engedve sokan már óvodáskorban különféle képzések alá vetik a gyermeküket abban a reményben, hogy így lépéselőnyhöz jut a társaival szemben. Ám ha kompetitív szempontból nézzük, a gyermek „versenyképességének” nem ez használ igazán, hanem az, ha iskolás koráig különórák helyett a szabad játékba fektetheti energiáit, és 6-7 éves kora után is minél több lehetősége marad a spontán játékra. A szülő tehát akkor tesz jót, ha az erejét és figyelmét arra fordítja, hogy a lehető legjobb feltételeket biztosítsa a szabad játékhoz.

Mik a legjobb fejlesztő játékok? – A kevesebb itt is több!

Amikor ezen a kérdésen őrlődsz a játékboltban, gondolj arra, hogy a gyerekek elképesztően találékonyak és ötletesek, és egy fadarabbal is képesek úgy játszani, mintha az űrhajó lenne. 10 perccel később ugyanaz a fadarab már egy toronyház vagy híd, esetleg őrt álló katona a kezükben. A gyerekpszichológusok azt tapasztalták, hogy minél kevésbé specifikus egy játékszer, annál több lehetőséget kínál a gyermeknek, hogy mozgósítsa és „tornáztassa” a leleményességet és fantáziáját, míg a konkrét funkcióra készült játékok – például egy betonkeverő autó vagy egy mini fésülködő asztalka – korlátok közé szorítják a képzelőerejét.

Az egyszerűbb tehát több és jobb ebben az esetben is. Egy különös alakú fadarab, egy csokitojásból elővarázsolt összerakható játékfigura, néhány színes, káprázatosan csillogó üveggolyó, egy doboznyi színes építőkocka vagy a bármivé formálható gyurma fejleszti tehát leghatásosabban a gyermek kreativitását, képzelőerejét és alkotókedvét. Vagyis pont azokat a készségeket, amikre nagy szüksége lesz ahhoz, hogy sikereket érhessen el egy olyan világban, amelyben az emberek az életük jelentős részét már a virtuális valóságban töltik.

Korunk gyermekei – hol a helye a virtuális játékoknak?

Ez egy nagyon fogós kérdés, hiszen a 21. század technológiájával, a virtuális valósággal és a digitális kütyükkel korábban soha nem találkozott az emberiség, így egészen egyszerűen nincs semmilyen múltbeli tapasztalat, amire támaszkodhatnának a kutatók a megválaszolásakor. Egy dolog biztos: ez a technológiai környezet megkerülhetetlen, a gyermekünk ebben fog élni, mégpedig igen szoros kapcsolatban a kütyükkel. Ezért a legjobb, ha idejében megtanítjuk, hogyan bánjon velük.

A virtuális játékoknak ma már teljes értékű helye van a gyerekek nevelésében, de nem váltják ki a hagyományos, analóg játékokat. (fotó:profimedia.hu)

A virtuális játékoknak ma már teljes értékű helyük van a gyerekek nevelésében, de nem váltják ki a hagyományos, analóg játékokat (Fotó: profimedia.hu)

Ahogy korábban már volt róla szó, a legegyszerűbb „analóg” játékok a leghatékonyabb fejlesztők is egyben. A digitális világra pedig azok készítik fel a legjobban a gyermeket, amelyek ötvözik a virtualitást és a kézzel fogható valóságot. Szerencsére bőven akadnak ilyen kombinált játékszerek minden korosztálynak. Itt van például a generációk óta népszerű és közismert csokoládé meglepetés-tojás, amely ma már nem csak egy valós, fizikai játékot rejt a belsejében, hanem egy „kódot” is, amely nem más, mint egy kulcs a játékhoz tartozó okostelefon apphoz, (melyet a gyártó az Oxfordi egyetemmel közösen fejlesztett ki), és ezen keresztül a virtuális valósághoz. Ha a gyártó applikációját letöltjük telefonra vagy tabletre és a termékben található játék tájékoztatóján található képet beolvassuk, a fizikai játék avatárja megjelenik az appban, így egyszerre játszhatunk vele a valóságban és a virtuális térben is. Az ilyen megoldások megtanítják a gyermeket arra, hogy a kétfajta valóság között mik a lényegi különbségek, és melyek az egyiknek és a másiknak a „játékszabályai”.

 

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.