Életmód

5 nyomós érv, amiért hidegben is érdemes kimenni a szabadba

Tél van, hideg van, legtöbben beszorítjuk magunkat a négy fal közé ilyenkor. Pedig van legalább 5 nyomós érvünk rá, hogy miért kell ilyen időben is kimenni és a természetben mozogni, amennyit csak bírunk.

1. Egy laza séta már javítja a kreativitást és koncentrációt

A Stanford Egyetem kutatása szerint egy kis kóborlás házon kívül elsősorban az agyműködésünket serkenti. A séta nemcsak mozgást jelent, hanem segíti a gondolatok szabad áramlását is, amitől megváltozik a mentális fókuszunk. A Utah és Kansas Egyetem kutatásai szerint pedig a túrázók 50 százalékkal jobb eredményeket értek el a kreativitásteszteken egy elektromos kütyük nélkül, a természetben eltöltött nap után. Mindennap csak a gép előtt ülni elég gyilkos hatással lehet az elménkre, viszont a jó hír, hogy egy nagy kirándulással helyreállíthatunk egy egész heti számítógépezés okozta kárt. Azt is megtudjuk a kutatásokból, hogy a figyelmet is fejleszti a természetben sétálás. ADHD-s gyerekekkel végzett gyakorlatok szerint azok, akik napi szinten parkban sétáltak, jobb eredményeket értek el a figyelemteszteken, mint azok a társaik, akiknek csak zöldmentes övezeten keresztül vezetett az útjuk.

5 nyomós érv, amiért hidegben is érdemes kimenni a szabadba

2. A kimozdulástól jobb lesz a közérzet

Nem újdonság, hogy a tél magával hozza a kisebb-nagyobb mértékű lehangoltságot is. Ezt hivatalosan szezonális affektív zavarnak (SAD) hívják, és akár ki is fejleszthetünk belőle magunkban egy jól megtermett depressziót. Állandó álmosság, levertség, fáradtság, kedvetlenség és mértéktelen csokiéhség jár a nyomában. A kutatók szerint ezért a megrövidült nappalok okolhatók, kevés természetes fényhez jutunk, amitől rendkívül szomorúvá válhatunk. A leggyorsabb és legkönnyebb kezelés erre, ha több időt töltünk a szabadban, még akkor is, ha hideg van, és felhős az ég. A lényeg nem a napsütés, hanem a természetes fény!

5 nyomós érv, amiért hidegben is menj ki a szabadba és mozogj

3. Több idő odakint több D-vitamint jelent

A fent leírt SAD legjobb ellenszere a természetes fény, ami nemcsak a lelkünknek segít, hanem a testünknek is azzal, hogy segítségével jobban tudja hasznosítani a vitaminokat. A D-vitamin ezekben a téli hónapokban különösen nagy figyelmet igényel, mivel a napfény nem áll rendelkezésünkre számolatlanul. Ételekből is nyerhető, például a lazac és a sajt jó barátunkká válhat ebből a szempontból, de ezzel nem pótoljuk a napsütést. Ha tehát süt a nap, akkor irány a szabad levegő!

5 nyomós érv, amiért hidegben is érdemes kimenni a szabadba

4. A kimozdulás meghozza a kedvet az edzéshez

Amikor kint zimankó van, akkor minden máshoz van kedvünk, csak nem kimenni futni egy kört. Pedig a minden időben futók, biciklizők több kalóriát égetnek el, mint ha csak az edzőteremben végeznék ugyanezeket a testmozgásokat, ráadásul sokkal élvezetesebb is. Ami pedig a lelki oldalát illeti: ha egyszer belekóstolunk a kint futkorászásba, akkor sokkal több kedvünk lesz legközelebb is kimenni szaladni pár kört, mivel megérezzük magunk körül a szabadságot, a nagy teret, és sokkal inkább feltöltődünk energiával.

5 nyomós érv, amiért hidegben is menj ki a szabadba és mozogj

5. A természet gyógyító erejű

A Pittsburg Egyetem kutatása szerint a természetes fény gyógyít. Műtéten átesett betegeknél tapasztalták azt, hogy jelentősen csökkent a fájdalmuk, ha több napsütésben volt részük. Konkrét számokban: 46 százalékkal több napfény 22 százalékkal kevesebb fájdalomcsillapító/órát eredményezett. Ahogy pedig öregszünk, úgy van szükségünk egyre több fényre, egy hetvenévesek körében történt kutatás azt írja ugyanis, hogy akik minden nap eltöltöttek valamennyi időt a szabadban sétálva, mozogva, azoknak ennyi idős korukra sokkal kevesebb alvásproblémájuk volt, és kevesebb fájdalmas mozgásszervi gondjuk akadt. Még a napi teendők sem estek olyan nehezükre, nem zárkóztak be, mint oly sok kortársuk.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése