Aktuális

Kikapcsoljuk, hogy kikapcsolódhassunk

Egyre több ismerõsömnél tapasztalom, hogy hétszámra be sem kapcsolják a tévéjüket. Igaz, még többen vannak, akik hazaérve automatikusan benyomják a készülék gombját, és csak akkor keresik meg a távirányítót, ha érzik, hogy pillanatokon belül elnyomja õket az álom.

Egy budafoki iskolában már öt éve rendezik meg a gyerekekre és szülőkre egyaránt kötelező, „Ne tévézz!” hetet, amelyet idén március 18-24. között „neTVzz” néven országos akcióvá szeretnének fejleszteni.





A harmincas éveik végén járóknak talán még dereng a hétfői adásszünet, vagy az a ma már misztikusnak tűnő időszak, amikor egyetlen – jobbára szellemképes – csatornát nézhettek azon szerencsések, akik hozzájutottak egy fekete-fehér készülékhez, és sikerült megfelelő helyre kötözni a könyvespolc és a virágállvány között lengedező szobaantennát. Nagyszüleink pedig állítják, hogy kiválóan éltek a televízió nélkül. Tény, hogy a televíziók ma már élet-halál küzdelmet folytatnak egymással, és megpróbálnak minél több információt, érzelmet, akciót adni nézőiknek. Vannak, akik szerint túlzásba viszik a nézettségért folytatott harcot, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a nézők arra vágynak, amit a televíziók rájuk tukmálnak. A Ne tévézz! hét lényege épp az, hogy ne hagyjunk válogatás nélkül mindent átáramolni az agyunkon, amelyet a képládák ránk zúdítanak. Válogassunk, és ha nincs számunkra fontos műsor, csináljunk valami mást! Aki egy hétig bírja a televízióelvonó-kúrát, rájön, van élet a képernyő vonzáskörén túl is.


Időmilliomosok leszünk nélküle


Az országos Ne tévézz! hetet öt éve gyakorolják a budafoki Csillagjáró Iskolában. Idén megpróbálják országos akcióvá bővíteni. A Csillagjáró Iskola kilencvenhét óta működik, egy első osztállyal kezdtek, akik ma már ötödikesek – meséli Illés István, az iskola igazgatója. Amikor megkérdezem, miért pont ezt a nevet adták iskolájuknak, egy kicsit elgondolkodik, majd közli: azt szeretnék elérni, hogy diákjaik – köztük saját gyermekei is –, minden lehetséges oldalról meg tudják vizsgálni az élet dolgait. Nemcsak lentről, hanem felülről is.





Náluk kiemelt képzési területnek számít az ökológia, már az alsósok emelt szinten foglalkoznak a természetismerettel, járják az erdőt, figyelik a környezetet. Harmadiktól elindul egy délutáni ökológiai foglalkozás, ahol komposztálót építenek, ültetnek, gyomlálnak, kapálnak, gilisztaterráriumot állítanak fel, nyomolvasást tanulnak, csillagászkodnak, és így tovább.

Ötödikre eljutnak oda, hogy elméletben is rendszerezni kezdik a gyakorlatban megszerzett ismereteket.

A Ne tévézz! hét ötlete is az ökológiával kapcsolódik össze. Számon tartják a jeles napokat, mint például a Fák, növények napját, a Föld napját, vagy épp a nemzetközi „Ne vásárolj!” napot, és így találtak rá a tévémentes hét ötletére is.

Az iskola alapvető célkitűzése, hogy minél szorosabban együtt működjön a szülőkkel. A Ne tévézz! héten a felnőttek sem kapcsolják be a masinát.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top