Aktuális

Visszaélés a bankkártyával?

Ha nem velünk történik, el sem hiszem. A New York-i hotel jóval több pénzt emelt le a kártyáról, mint ami a számlán szerepelt. Igaz, reklamációnk után a különbözetet visszautalták.




De három hónappal később (!) a hotel ismét levont háromszáz dollárt a kártyáról. A megoldást esetünkben az jelentette, hogy a régi kártyát megszüntettük, s újat igényeltünk. De valóban ez lenne a megoldás?

Talán emlékeznek az olvasók, év végi számunkban örömmel tudósítottam New Yorkban töltött napjaimról. A hivatalos út végén barátnőm, Hajdú Kata csatlakozott hozzám, és néhány napot hosszabbítottunk ugyanabban a – Wellington nevű – hotelben, ahol én a többi újságíróval megszálltam.

Azok a fránya árak!

Az elutazásunk előtti este aláírtuk a számlát (amely egyébként az interneten megjelölt és kialkudott bruttó árnál kétszáz dollárral többről szólt, mert „azóta felmentek az árak” – de ezzel nem tudtunk mit kezdeni), s Kata hitelkártyájával fizettünk. Aznap éjjel Kata bankjától érkezett egy SMS, amelyből kiderült, hogy a számlán felül még 411 dollárt levont a hotel. Reklamációnkra a szállodában megígérték: visszautalják a jogtalanul levont többletet.

Az összeg tizenöt napon belül meg is érkezett Kata számlájára, ugyanakkor a hotel zárolt 904 dollárt a kártyáról (nem tudjuk, miért), amelyet később feloldottak. Azt gondoltuk, itt vége a történetnek, ám három hónappal később, februárban Katát a bank újabb SMS-ben értesítette: az említett New York-i hotel aznap levont 313 dollárt a kártyájáról. Reklamációjára a banknál először azt mondták, ha jogtalan a tranzakció, akkor neki (az ügyfélnek) kell beperelnie a hotelt, s hozzátették: hasonló eset a későbbiek során is előfordulhat.

„A banknak kell kinyomoznia, hogyan történt”

– Sajnos, előfordulhat, hogy akár a kereskedők, akár a szállodák visszaélnek a birtokukba jutott kártyaadatokkal, bár egy szálloda esetében, amely az idegenforgalomból él, ez öngyilkos akció lenne. Ha ugyanis rendszeresen eljátssza ezt a csalást, nem szerződik többet vele egy kártyatársaság sem, így az ügyfelek nem tudnak majd plasztiklappal fizetni – magyarázza Lovas Judit pénzügyi szakújságíró. – Persze egy szállodában is lehet olyan alkalmazott, aki nem megbízható. Ha valaki visszaél a kártyaadatainkkal, akkor azt haladéktalanul írásban (és persze szóban is) jelentenünk kell a bankunknak. A jogszabály csak arra kötelezi a bankot, hogy harminc napon belül írásban reagáljon a megkeresésünkre, így kaphatjuk azt a választ is, hogy előbb kivizsgálják az ügyet, és csak utána kapjuk vissza a jogtalanul levont pénzt. Ha pedig már egyszer visszaéltek a kártyaadatainkkal, akkor ajánlott letiltatnunk a kártyát, és újat igényelnünk. Ez pedig nem kevés pénzbe, tíz-tizenötezer forintba kerülhet.

Semmiképpen sem mondhatja azonban azt a kártyakibocsátó bankunk, hogy nekünk kell visszaperelnünk a pénzt, hiszen mi vele állunk kapcsolatban, a bank a nemzetközi kártyatársasággal (VISA vagy Mastercard), azok pedig az adatainkkal visszaélő cég bankjával. Tehát a banknak kell kinyomoznia, hogyan történt a kártyaadataink felhasználása. Külföldi felhasználásnál viszonylag könnyen bizonyítható, hogy mi és a kártyánk Magyarországon voltunk abban az időpontban, amikor a felhasználás történt.

A bankok eljárása nem egységes az ilyen ügyekben. Van olyan pénzintézet, amely automatikusan abból indul ki, hogy az ügyfél igazat mond, és visszautalja a számlára a levont összeget. Ezután visszaterheli a levont összeget az elfogadó bankra, azaz esetünkben a szálloda bankjára, s jelzi a VISA vagy a Mastercard felé, hogy mi történt, az pedig az elfogadó bankkal szemben jár el. Ha a szálloda bankja nem fogadja el a mi bankunk terhelését, mert szerinte valóban mi fizettünk a kártyával, akkor ezt a megfelelő bizonylatokkal alá kell támasztania. Így szükség van az általunk aláírt számlára is.

Egyébként igen ritkán fordul elő hasonló eset a bankkártyákkal kapcsolatban, inkább a plasztiklap lemásolásával szoktak visszaéléseket elkövetni. Éppen ezért jelentősen növeli a saját pénzünk biztonságát, ha SMS-szolgáltatást kérünk. Ekkor ugyanis a kártyával végzett minden egyes tranzakcióról értesítést kapunk, így, ha szükséges, azonnal le tudjuk tiltatni a plasztiklapunkat.

Ígéret, jó tanács

Visszatérve a történetre: Kata írásban is közölte a bankkal, hogy jogtalan volt a tranzakció, s ekkor a pénzintézettől ígéretet kapott, hogy az összeget harminc napon belül visszautalják a számlájára. Ajánlották, hogy tiltassa le a kártyáját, s nyisson egy újat, valamint javasolták neki az internetes vásárlásokra kifejlesztett kártyát is, amelyre mindig csak annyi összeget rak majd fel, amennyibe az aktuális vásárlása kerül.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top