Aktuális

Diszlexiás a gyerekem?

Az aggódó anyuka azt kérdezi, mit tehene gyermekével, hogy jobban boldoguljon az iskolában? Dr. Vekerdy Tamás válaszol.

Diszlexiás a gyerekem?Lilla nyolcéves múlt, harmadik osztályos. Balkezes. Ezt a tanító néni elfogadta. Lilla a jobbkezeseknek adott instrukciókat követi, egyenesen tartja a füzetet, „tolja” a betűket, takarva a kezével. Nagyon jó jegyei születtek, bár folyamatosan stresszelte magát a csekélyke mennyiségű házi feladat írása közben is. Első osztályban teljesen önállóan oldotta meg a feladatokat, másodikban minimális közreműködéssel, de most már kell neki a segítség, hetedikes nővére segít is, nagyszerűen magyaráz. Lilla a dolgozatírás közben is izgul. A tanító néni nemrég jelezte, hogy olvasáskor némi furcsaságot lát, de Lilla olyan okos, hogy nem tulajdonít ennek jelentőséget. (De tény: nem szeret olvasni és labdázni.) Egy alternatív fejlesztő pedagógus, akihez elvittük, azt mondta, hogy nincs semmilyen „disz”-e, de nem egyértelmű a balkezessége. Bal kézzel nyúl tárgyakért, jobb kézzel mos fogat, jobb lábbal rúg labdába, jobb szemmel kukucskál, de bal kezével viszi a lyukas tárgyat a szeméhez. Azt vetette fel, hogy talán érdemes lenne jobb kézre átszoktatni. Igaz, hogy elég csúnyán ír bal kézzel, de például csodálatosan, korát meghazudtolva rajzol. Egy másik, hagyományos módon felmérést végző pedagógus viszont azt állította, hogy Lilla diszlexiás, az olvasásban okossága utolsó morzsáit próbálja meg most még felélni. Igen, „zubog” helyett „buzog”-ot, „ól” helyett „ló”-t olvas. A „trafikos bódé”-t ki sem tudja olvasni, a „lendkerekes autó” helyett „rendkerekes autó”-t mond. A teljesen ismeretlen szöveg hangos olvasásakor ledöbbentem, annyira rosszul ment. Szakmai véleményem nem lehet a tesztről, de azt látom, hogy hibázásra rendkívül sok lehetőséget kínál. Lilla matematikából ötös. Németből is jó, de ott se tudja a szavakat „helyesen leírni”. Férjem szerint túl korán ment elsőbe, mert az óvoda vezetője nem engedte felmentetni, csak ez a probléma. Szerinte legyen újra másodikos, és foglalkozzon vele egy szakember. Van, aki azt mondja, hogy legyen ebben a tanévben otthon tanuló. Pótoljuk az alapokat. Meg tudom oldani, mivel otthon dolgozom. Lilla édesapja hasonló problémákra emlékszik iskoláskorából, de ezek megoldódtak. Nekem vannak irányproblémáim. Lilla nővérének is voltak gondjai a jobb- és balkezességgel, illetve -lábassággal, de ez hétéves korára magától rendeződött, így ment egy év csúszással iskolába. Most nagyon könnyen, jó kedvvel, kín nélkül tanul. Zenében kiváló. Mit tegyünk Lillával, és mit gondoljunk róla? Diszlexia vagy nem diszlexia?

Diszlexia?

Ugyan a távolból megítélve, de egyértelműen diszlexia. Az alternatív pedagógiák meggyőződéses híve vagyok, de itt az alternatív pedagógus szerintem rosszul mérte fel a helyzetet. Nem beszélve arról, ha valaki jobb lábbal rúg labdába, jobb szemmel kukucskál, attól természetesen még lehet balkezes… Igen, szokták mondani, hogy az írás olyan újfajta tevékenység, ahol érdemes megpróbálni esetleg, a kezdet kezdetétől, nagyon óvatosan, ha a szülő is úgy gondolja, az átszoktatást, de itt látnivalóan nem ez a probléma. Nyilvánvalóan nagyon okos kislányról van szó, aki hosszú ideig tudta okosságával kompenzálni a diszlexiát. A tesztek provokatívak, igen, hiszen ki akarják ugratni a tünetet. Az egyéves magántanulóság, szakszerű diszlexiás kezeléssel, jó ötletnek látszik. Meixner Ildikó kitűnő tankönyvei és módszerei Magyarországon különösen reménytelivé teszik az ilyenfajta szakszerű, logopédiai kezelést.

Diszlexiás a gyerekem? Én valószínűleg úgynevezett polatesztes szemvizsgálatra is elvinném a gyereket (amelyik kideríti, hogy hogyan is lát, ha nemcsak külön néz egy-egy szemével, hanem a kettővel együtt, hogyan rendezi össze a látottakat), mert sokszor kiderül, hogy ilyenfajta probléma áll a háttérben, amelyik azonban korrigálható, és sok gyereken segít. (Az angolok nemrégiben egy olyan betűtípust találtak, amely a diszlexiások olvasását jelentős mértékben megkönnyíti és „feltisztítja”. Ez a betűtípus a következő honlapokon található meg: http://opendyslexic.org/ és http://opendyslexic.org/try-it/.) Kitűnő kollégánk, Gyarmathy Éva néhány évvel ezelőtt egy nagyszerű könyvet publikált, melynek címe: Diszlexia, a speciális tanítási zavar. Tehát nem tanulási zavar, mint mondani szokták, hanem a tanítás helytelen, „bal féltekés” gyerekekre beállított módja húzódik meg a háttérben, míg a diszlexiások jelentős része jobb féltekés beidegződésű lehet! (Sokszor nagyszerű művészi képességekkel. És ha már erről beszélünk, a nagy festők – zseniális rajzolók – egész sora volt balkezes, Leonardo da Vincitől Paul Kleeig. És külön hosszan sorolhatnánk azokat a kiválóságokat is, akik diszlexiások voltak gyerekkorukban…)

 Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból:

Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted!
Csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top