Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) csütörtökön az MTI-vel. A tárca szerint a belföldi ellátás a néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben, hiszen Magyarország több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik.
A minisztérium szerint a szállításban augusztus negyedikére ütemezték a rendes hónapváltási leállást. Magyar közbenjárásra, a tranzitdíj átvállalásával rövid időn belül sikerült elhárítani az újraindulás technikai, elszámolási jellegű akadályát. Így a szállítás szerdán megkezdődött és az éjjeli óráktól ismét folyamatosan érkezik Oroszország felől, Ukrajnán át kőolaj a Barátság vezetéken Magyarországra is.
A TIM közleményében úgy fogalmazott:
A háborús helyzetben előállt, brüsszeli szankciók által súlyosbított energiaválság nemcsak az energiahordozók árát repítette az egekbe, hanem elérhetőségüket is megnehezítette, időről időre korlátozhatja. Magyarországon a biztonságos ellátáshoz több hétre elegendő tartalék áll rendelkezésre kőolajból.
Hozzátették, hogy „a kormány számos intézkedéssel tesz azért, hogy a magyar családok minden nehézség ellenére se szenvedjenek hiányt áramból, gázból és üzemanyagokból.”
Ahogy azt mi is megírtuk, augusztus 4-e óta nem érkezett olcsó orosz kőolaj a Barátság kőolajvezeték déli ágán többek között Magyarországra. Az olajszállítás azért állt le, mert az oroszok nem tudtak tranzitdíjat fizetni az ukránoknak az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt.
A vezeték déli ága Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el az orosz típusú olajjal. A vezeték ezen szakaszán átlagosan napi 250 ezer hordó kőolaj érkezik Oroszországból, amelyet döntő részben a Mol és a lengyel PKN Orlenhez tartozó Unipetrol vásárol meg. A helyzet minél gyorsabb rendezése érdekében a Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és tegnapi híradások szerint átutalta az ukrajnai szakasz használatáért fizetendő tranzitdíjat.
Korábban a Mol az RTL Híradónak üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, pontosan mekkora összegről volt szó. A riportban nyilatkozó Balogh József energiapiaci szakértő szerint azonban nyilvános forrásokból tudható, hogy mennyi a közép-európai tranzit díja.
A szakember úgy számolt, nagyjából 10-12 millió dollárról, azaz 3,8-4,5 milliárd forintról lehet szó, mivel az elérhető információk szerint a szállítás díja tonnánként 9-9,5 dollár. Az pedig nyilvános, hogy az érintett országok mennyi olajat vásárolnak az oroszoktól.