Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

Fizika házi feladat

bumika
Létrehozva: 2011. január 9. 19:38

Sziasztok,

 

Egy ismerős ismerősének a gimis 1. osztályos feladatához kellene segítség:


m tömegű testet l1 és l2 hosszúságú fonallal úgy függesztünk fel, hogy a fonalak a testnél derékszöget zárnak be. Mekkora erő fesziti a egyes fonalakat ha m= 2.6 kg l1= 50 cm l2= 120 cm.

Valaki tud segíteni?

  1. 2011. január 9. 23:3023.

    Teljesen igazad van, nagyobb súlyt kellene helyezni a fizikai gondolkodás elsajátítására és alkalmazására. Persze ehhez jó tanárok is kellenek.

     

    És emberközeli példák. Pl. annak gyakorlati haszna van, ha valaki ki tudja számolni, hogy mekkora erő hat a testére, ha 70km/h-s sebességről fél méteres úton fékeződik le nullára.

     

    Legközelebb becsatolja a biztonsági övet.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (20)
    2011-01-09  23:14
  2. Torolt_felhasznalo_849281
    Torolt_felhasznalo_849281
    2011. január 9. 23:3022.

    Az a baj, hogy én látom, hogyan irtják ki módszeresen és gyökerestűl a nyitottságot és fogékonyságot a srácokból (a srácaimból). Egyik 7., másik 8. Kísérletek? Elvétve. Pedig még ebben az életkorban is abból tanulna a legtöbbet. Az milyen, hogy a dolgozatban az ELOLVASOTT kísérletet kell leírni, mert sajnos nem csinálták meg. Tessék??? Szerintem ez abszurd. Nagyipari méretekben veszik el a gyerekek kedvét az egésztől, és nem értem, miért nem tűnik fel senkinek (pedig már fel is tűnt), hogy az egész rendszerük egy hajítófát sem ér??? Hol vannak a jól képzett fizikusok, matematikusok, tanárok, mérnökök? Sehol. És miért? Mert az elején elvadítják a többséget, és később már nem is próbálnak meg visszatalálni a régi szerelemhez, mert alapvetően a gyerekek imádják a természetet.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (20)
    2011-01-09  23:14
  3. Torolt_felhasznalo_849281
    Torolt_felhasznalo_849281
    2011. január 9. 23:2221.

    Minden tiszteletem a mérnökpalántáké. Magam is mérnöksarj vagyok. :)

    De.

    Akkor is értelmetlen, felesleges és káros ilyen mélységekbe leásni ebben a korban és ezen a (középiskolai) szinten.

    A palánta majd megtanulja az egyetemen, vagy fakultáción. A többi meg, akit a biológia, a kémia, a zene vagy az irodalomérdekel, szintén mélyedjen el a maga tudományában egy külön kurzuson. Az alap órákon meg figyeljék, ismerjék, szeressék meg a természetet, kísérletezzenek, ismerkedjenek, nézzenek be a nyitott ablakon, és ha tetszik, beléphetnek az ajtón. De nem kell őket belökni, ha akarják, ha nem. Csak a kedvüket szegik. 15 évesen kétpofára kéne zabálni a világot, nem pedig ülni mellette és számolni az erőket (persze akinek ez tetszik, hadd tegye!!!!). Kiherélik a természettudományokat, nem véletlen, hogy a gyerekek elfordulnak a tudományoktól, nincs elég fizikatanár (és mérnök).

    Elcseszett egy módszer és rendszer. Persze én csak itt hőbörgök, reformálni nyilván nem én fogok. (Sztem más sem, ahogy elnézem...)

    És akkor még nem beszéltünk arról, hogy milyen elavult tudáshalmazt tömnek a fejükbe... mire felnőnek, az egész mehet a kukába. Még MOST IS azt tanulja a gyerekem, hogy a protonok tovább nem oszthatóak. És a kvarkok??? Jaaaaa, hát az kérem bonyolult. Klassz....

    előzmény:
    manekem (19)
    2011-01-09  22:59
  4. Torolt_felhasznalo_750372
    Torolt_felhasznalo_750372
    2011. január 9. 23:1420.

    Szerintem azért az nem nagy elvárás egy gimnazistától, hogy a fizika legalapvetőbb tételeivel tisztában legyen, és az eredő erők, ahol csak simán párhizamosan kell tologatni, az pont ilyen.

    A Pitagorasz tétel szintén alapvető tudás, a levezetése nem létszükséglet, de nem az utóbbi 600 évben jöttek rá.

     

    Az egyenes arányosság meg... A mindennapi életben elég gyakran kell használni.

     

    Szerintem itt pont az a lényeg, hogy egy életbeli feladatot (kötelek, súly, nem pedig vonalak és üres számok) kell végiggondolni és apró lépéseket sorban alkalmazni. Ez a gondolkodásra tanít, semmi száraz sin vagy cos nem volt benne...

     

    Az is való élet, hogy ha 2 zsinórral kötök fel valamit, akkor nyilván a rövidebbre hat nagyobb erő, és nyilván valahogy arányos a hosszukkal.

     

    A felsőbb éves anyagok valóban fölöslegesek nagy részben és inkább a gyakorlati alkalmazásra kéne ösztönözni a diákokat, meg a folyamatok végiggondolására, nem képleteket behelyettesítgetni meg órákig számolni!

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_849281 (18)
    2011-01-09  22:50
  5. 2011. január 9. 22:5919.

    Megreformálhatod az oktatást, de addig is ki kell számolni és főleg meg kell emészteni (de semmiképpen sem bemagolni) az ilyen példákat (is) még az egyetem előtt azoknak a reménybeli mérnökpalántáknak, akik majd megtervezik és megépítik azt a hidat, amelyen majd átmész Pestről Budára.

     

    Hogy ne dőljön össze.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_849281 (18)
    2011-01-09  22:50
  6. Torolt_felhasznalo_849281
    Torolt_felhasznalo_849281
    2011. január 9. 22:5018.

    Oké, pontosítok! Az a hígvelejű sereg mondjon le, akik szerint nélkülözhetetlen tudás egy 15 éves fejében a fent leírt példa.

    A fizika mint a természettudományok egyik ága valóban nem tehet róla, hogy felfuvalkodott tuskók úgy gondolják, hogy (sok egyéb szeméttel együtt) a gyerek fejét telides teli kell zsúfolni az efféle hasztalan dolgokkal, elvenni a kedvüket a természet csodáitól, a világ megismerésétől, az univerzum iránti kíváncsiságukat csírájában elfojtani, mert mindent muszáj megmérni, kiszámolni, bemagolni, megemészteni és felbüfögni, különben semmit sem ér a világ. No, hát ez az én bajom. :)

    előzmény:
    manekem (17)
    2011-01-09  22:27
  7. 2011. január 9. 22:2717.

    Úgyvan!

     

    És a fizikával együtt monnyon le minden, aminek az alapja a fizika, pl. tévé, a hűtő, az áram, az építészet és legfőképpen az internet!

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_849281 (16)
    2011-01-09  22:20
  8. Torolt_felhasznalo_849281
    Torolt_felhasznalo_849281
    2011. január 9. 22:2016.

    Na, megoldódott. Nyugodtan kiírhatom a véleményemet, ami személyes, csak az enyém, rám jellemző és egyedi

     

    A FIZIKA MONNNYON LE! PFUJ!  

     

    Bocsi. :)))))))))))))

    előzmény:
    bumika (1)
    2011-01-09  19:38
  9. Torolt_felhasznalo_750372
    Torolt_felhasznalo_750372
    2011. január 9. 22:1515.

    Szívesen!

    VAsárnap esti agytorna

    előzmény:
    bumika (13)
    2011-01-09  22:13
  10. Torolt_felhasznalo_750372
    Torolt_felhasznalo_750372
    2011. január 9. 22:1414.

    Márhogy itt nem számoltam végül 10-zel, csak akartam először, de aztán rájöttem, az arányoknál tök mindegy...

     

    Amúgy tényleg nem nehéz, ha az ember épp most hallott az eredő erő számításáról, ami csak párhuzamos eltolás, meg a Pitagorasz tételről, meg az egyenes arányosságról.

     

    Így sok év távlatából azért végig kellett gondolni, de gondoltam, hogy nem lesz benne sin vagy cos ha elsős anyag :)

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (6)
    2011-01-09  21:56
  11. 2011. január 9. 22:1313.
    Köszönöm!
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (10)
    2011-01-09  22:07
  12. 2011. január 9. 22:0912.
    Írtam, hogy "szerintem"    
    előzmény:
    bumika (5)
    2011-01-09  21:54
  13. 2011. január 9. 22:0811.
    uhhhhhhhhhhh ... kalapemelős smile miért nincs?
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (10)
    2011-01-09  22:07
  14. Torolt_felhasznalo_750372
    Torolt_felhasznalo_750372
    2011. január 9. 22:0710.

    Az 1-es kötélre F1 erő hat, abba az irányba, amit rajzoltam,mert ez egy ellenerő, ami tartja a súlyt. "-es kötélre F2 hat, ez kifelé hat.

    Az eredőjük Fe, ami lefelé hat mindenképp, ez ugye G*2,6.

    (Az tök mindegy, hogy amire felfüggesztem, az vízszintes-e vagy sem, a lényeg, hogy a súlynál derékszög van, mert így sima Pitagorasz ttétellel lehet számolni.)

     

    Szóval felrajzoltuk az erőket, ezek a pirosak. Az erők eredőjét eltolással lehet kiszámolni, ezért F1-et és F2 -t el lehet tolni párhuzamosan önmagukkal. A képemen nem biztos, hogy a piros nyilak arányai jók, de a lenti háromszögben tuti.

     

    Innentől egy sima Pitagorasz tétellel és egyenes arányossággal kell számolni.

     

    F'1 és F'2 merőlegesek, hosszuk 50 és 120, tehát az Fe az gyök alatt (50 négyzet meg 120 négyzet), azaz 130.

    Ez a 130-nyi hossz úgy aránylik a 2,6G-hez, mint az 50 az F1-hez, és mint a 120 az F2-höz.

     

    Azaz 130/2,6G = 50/F1 = 120/F2.

     

    Innen kijön, hogy F1, azaz a hosszabbik kötélre ható erő 1G; kb 10N;

    F2, azaz arövidebbikre pedig 2,4G, kb 24N.

     

    Ami reális is, mert a rövidebb kötél nagyobb erővel feszül.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (6)
    2011-01-09  21:56
  15. 2011. január 9. 22:079.
    Bocs    
    előzmény:
    fórumozok (7)
    2011-01-09  22:03
  16. 2011. január 9. 22:048.
    Innen hogyan haladsz tovább? Pitagorasz tétel és az arányokkal, mint kétismeretlenes egyenletrendszerrel?
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_750372 (6)
    2011-01-09  21:56
  17. 2011. január 9. 22:037.
    és a derékszögem sem teljesen derékszög ... köss már bele abba is
    előzmény:
    nidda (3)
    2011-01-09  21:38
  18. Torolt_felhasznalo_750372
    Torolt_felhasznalo_750372
    2011. január 9. 21:566.

    Az eredő erő számolásával kapcsolatos a feladat, főleg, ha gimi első osztály.

     

    Az eredő erő az a test lefelé ható súlya, ami 2,6*G. Az egyszerűség kedvéért 10-zel számoljunk most, de a végeredményt lehet arányosítani.

     

    Az erőket mindig vektoriálisan kell összeadni, azokat úgy kell eltolni ebben az esetben, hogy egy háromszöget alkossanak.

    előzmény:
    bumika (1)
    2011-01-09  19:38
  19. 2011. január 9. 21:545.
    Hogyhogyhogy?
    előzmény:
    nidda (4)
    2011-01-09  21:50
  20. 2011. január 9. 21:504.
    Ééés, amennyiben ez így van, a derékszögböl adódólag mindkét madzigára ötven cm. hosszig a súly fele esik. Ez a húzóerö nem csökken a kötél hosszával. Azaz az arány fele-fele (szerintem)      
    előzmény:
    nidda (3)
    2011-01-09  21:38
  21. 2011. január 9. 21:383.
    A rajz csak annyiban nem fedi a valóságot, hogy ahhoz, hogy a test az ábrázolt módon "lógjon", a felfüggesztési pontnak felül középen kell lennie.     
    előzmény:
    fórumozok (2)
    2011-01-09  20:10
  22. 2011. január 9. 20:102.

    csak egy rajznyi segítségem van

     

    (még ez sem biztos, hogy jó)

    előzmény:
    bumika (1)
    2011-01-09  19:38

Címlap

top