Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Kémia házifeladat
Feladat: Főzőpohárba öntsetek desztillált vizet, ebbe a vízfürdőbe pedig állítsatok acetont tartalmazó kémcsövet. Az egész berendezést állítátok vasháromlábon levő azbesztezett dróthálóra, majd kezdjétek melegíteni a rendszert. A víz hőmérsékletét hőmérővel ellenőrizzétek. Mit tapasztalsz a vízben amikor a vízfürdő hőmérséklete 25 C, 40C, 55 C, 70 C ? Mit tapasztalsz az acetonban ugyanezeken a vízfürdő hőmérsékleteken ?
Már kimérgelődtem magam, így nem minősíteném azt aki feladta házifeladatként. Mégha lenne is itthon vasháromlábú szerkezetem és azbesztezett dróthálóm, akkor sem lenne ötletem, hogy mivel mérjem a 70 fokos vízhőmérsékletet. Talán az ujjammal ? Az acetonról és a kémcsőről már ne is tegyek említést...
Szóval ha valaki tudja a megoldást az kérem ossza meg velünk, 7. osztályos gyerekem türelmetlenül várja.
Komplett laborral felszerelt lakástulajdonosok előnyben !
allitsd be eloszor a 25 fokra, es majd meglatod mi lesz,----aztan az 50 fokra, a 70 fokra, stb. stb.
az uvegablakon at nezheted. Nem is kell kinyitni a micro ajtajat-----
folyik ... folyik ... forr ... bumm?
HA ilyen kísérletet adna a tanár a gyerekemnek, megkérdezném tőle mire való a kémia óra.]:
Szerintem hagyjátok ki ezt a házit, lesz ami lesz alapon.
Jobb ötletem nincs.
Biztos. Órán is kísérletezgettek valamivel, erre már bizti nem jutott idő, így feladta. Kíváncsi leszek hányan csinálják meg otthon.
Szia!
nem olvastam el a hozzászólásokat, csak a nytó írásodat.
Eleve egy kretén volt aki ezt kitalálta, hogy leckének adja fel, és nem órai kísérletnek. Eleve az aceton olyan tűzveszélyes anyag, amivel csak megfelelő laboreszközökkel, megfelelő szellőzéssel, és természetesen SZAKTANÁR jelenlétében kísérletezhetnek a gyerekek.
Szóval ami eszembe jutott: 25 fokon már párolog, és ahogy emelkedik a vízfürdő hőmérséklete úgy gyorsul a párolgása, tehát a kémcsőből szinte elillan az aceton. Ha jól emlékszem akkor 55, vagy 56 fokon van a forráspontja, tehát a feladatban megadott 55 foknál már forr, de a kémcsőnyi mennyiség már el is tűnik, 70 foknál meg már csak az üres kémcsövet melegíti a vízfürdő.
Az aceton egyébként oldószer, illékony vegyület, tűzveszélye, és irritáló. (természetesen a háztartásban használt körömlakklemosó az hígított és olajozott a bőr védelme miatt, de egy általános iskolás kísérletnek az is elég lett volna, ha azt a feladatot kapják, hogy tegyenek 100, vagy 50 ml-ert egy pici pohárba, és nézzék meg, hogy szobahőmérsékleten mi történik vele)
Azt megkérdezném a kémia tanártól, hogy van-e fogalma, hogy hánytízezer forintb akerül egy 100 fokig mérő hőmérő, meg a laborüveg.....
Gondold el, ha valamelyik egyerek egyedül állt neki a feladatnak lehet, hogy nagy bajban van.
Reménykedjünk a többi szülő is hülyeségnek tartja ezt a leckét.
áhh, a lényeg lemaradt:
Már említettétek a függvénytáblázatot, hát előkotortam és belenéztem. Amit eddig találtam az acetonról:
Forráspont: 56,5 °C
Szerintem, 55-nél kezd gyöngyözni, forrni, mint a víz, mielőtt lobogna, 70-nél meg bűzlik a lakás és üres a kémcső 25-nél nem csinál semmit, az a szobahőmérséklet, ha lecsavarod a körömlakklemosód üvegét és úgy hagyod, ugyanazt tapasztalod mintha 25 fokosra melegítenéd. 40 fokra nem tudok biztosat mondani, talán jobban párolog mint szobahőmérsékleten, így erősebb is a szaga vagy mittudomén.
Azbeszt úgy tudom rákkeltő anyag, használnak még ilyet???
Nem hiszem, hogy az egész osztály otthon kotyvaszt. Átlag háztartásban csak a desztillált víz és a körömlakklemosó található meg, legalábbis akiket ismerek, nincs se azbesztes izéjük, se kémcsövük, se háromlábú állványkájuk
Azért balesetvédelmet is mellékelhetett volna a tanár, pl. nyitott ablaknál főzőcskézzenek, poroltó legyen a közelben...
Bográcsállvány, nagyon jó!)))))))
Egy kis kukacoskodás: a feladat nem írta, hogy hány %-os acetonról van szó.... na, nem korbácsolom tovább az idétlenséget)))
van egy ilyen laboreszköz.. egy vasrács, és azbeszt van rátéve... rá lehet tenni a laborüvegeket.. a mai napig használják...
egyébként senkit nem érdekel, hogy káros, vag ynem az egészségre.....
Az is számít, hogy hány százalékos ?? Ez mégjobb!! Nem tudtuk megcsinálni, mert nem egyértelmű a feladat. Kész!!! Innentől nincs miről beszélni
Persze, számít, de nem hetedik osztályban.... csak korbácsolni akartam kicsit a kedélyeket, bocs.
De poén lenne, ha gyerek azt mondaná: azért nem tudtuk megcsinálni a leckét, mert nem volt ismert a vizsgálatndó anyag töménysége))
Na befogtam a számat
Nem lehet, hogy elírta a gyerek házi feladatot? Rossz oldalszámot vagy feladatszámot írt fel???
Ilyet nem lenne szabad feladnia otthonra a kollegának. Max egy cukorkristályosítást..
Nem lehet, hogy az oran elvegeztek a kiserletet, csak otthon kell leirni, hogy mit tapasztaltak?
Ha nem igy lenne, akkor csakis gondolatkiserlet lehet a feladat, ilyet nem szabad otthon jatszani. Az eddig tanultak ismereteben elkepzelni, mi fog tortenni, ahogy azt tobben is leirtak elottem.
ne idegeskedj, ez eggy olyan feladat, ami felméri úgymond a gyerekek logikáját, kicsit a tapasztalataikat is.
Pl mit tanultak tavaly fizikaórán....
a feladathoz nem kell vasháromlábat, sem pedig azbesztes dróthálót, sem hőmérőt beszerezni.
Fogjátok a függvénytáblát,vagy a googleben kikereitek, hogy légköri nyomáson mennyi az aceton és a víz forrpontja.
A víz uyge egyszerű, 100,0 C az acetoné pedig 56 C kb.
vífürdőbe állítok acetont tartalmazó kémcsövet és elkezdem melegíteni.
ismerve alégköri nyomáshoz tartozó forrpont értékeket végigkövetem, h hány fokon mi történhet. a vízzel ugye azon kívül, hogy melegszik, 100 fokig semmi nem történik, majd (amikor a vízgőztenzió eléri a külső nyomást ) bekövetkezik a forrás.
Az aceton 56ig "xcsak melegszik" és egyre illékonyabb lesz, 56 foknál forr,
mire a víz 70 fok, addigra az aceton teljesen elpárolog.
marad az üres meleg 70 fokos kémcső.
tehát 100 fokon van az üres kémcső, meg a forró víz, ami épp forr is.
ennyi a feladat.
Tehát: aceton:
20fok:foilyadék, 40fok:foly, 55fok: elkezd forrni.70 fok:aceton elpárolgott.
Víz:20,40,55,70fokon egyre melegebb lesz, ennyi a változás, amíg nem lesz 100 fok, ott ugyanis elkezd forrni....
Remélem tudtam segíteni, és értettétek....
Jó éjt!!!
Szuszó
Gondoljunk csak bele, ha acetont kiöntök egy kis tálkába, pár cseppet, mi marad belőle egy-két perc múlva...
Pedig ez csak szobahőmérsékleten történik, akkor hogyan is akarom forralni mondjuk 55 fokon?
Egyébként szobahőmérsékleten 2 csepp víznek sem kell 100 fokon lennie, ahhoz, h elpárologjon....
Nemde??????????????????
Szia!
Köszi, a segítséget, teljesen logikusan leírtad. Valószínűleg én is kikövetkeztethettem volna ha tényleg előveszem a függvénytáblázatot, de mérgemben ez eszembe sem jutott. Bár lehet, hogy én akkor sem jutottam volna semmire. Mindenesetre akkor sem nagyon értem, hogy milyen tapasztalatok alapján oldhatja meg elméletben egy hetedikes gyerek, ha 1 hónapja tanul fizikát és kémiát. Úgy mint Vitéz gyereke, akivel előbb megíratták a dolgozatot, aztán leadták az anyagot. Na ez a nem logikus.