Fotó

Ma 64 éve adták át Ferihegyet – fotók

Hiába kapott új nevet, legtöbbünk mind a mai napig csak Ferihegyként emlegeti a nemzet repterét, aminek 1-es terminálját ma 64 éve adták át. Igaz, az 1-es terminált két éve bezárták, mégis mind a mai napig nosztalgikus emlékekkel gondolunk vissza a kifutópályára, ami megnyitotta előttünk a világot.
1939-ben született meg a határozat, hogy Budaörs után az új reptér Pestszentlőrinc határában épül meg, s bár a kijelölt terület messze esett a városközponttól, a légköri viszonyok és a sík talaj is e terület mellett szólt. Még ebben az évben kiírták a tervpályázatot, amit ifj. Dávid Károly nyert meg – ő volt a Népstadion tervezője is. Bár Ferihegy építése már a 40-es években elkezdődött, ekkor még csak a honvédség használta. A világháború alatt az amerikai hadsereg katonai létesítménynek minősítette a repteret, bombázni kezdte, a légitámadások hatására pedig használhatatlanná vált. A háború után a légi forgalmat ismét Budaörsre terelték. Ferihegy újjáépítése csak 1950-ben történt meg. – Forrás: Fortepan

 

A reptér újjáépítésére a kormány 40 millió forintot irányzott elő. Első lépésben a területet megtisztították a robbanószerektől, helyrehozták a megsérült épületeket, és elkezdték a futópálya betonozását is. Az 1950. május 7-ei megnyitóra elkészült az 1500, majd 2500 méteres betonpálya, a hangár és a forgalmi épület egy része. A képen a polgári repülés számára készült Li-2P repülőgépek láthatók. – Forrás: Fortepan

 

Malév-utasszállító 1955-ből. Az átadás után a reptér csak néhány külföldi járatot tartott fenn, a prágait, a bukarestit, a varsóit és a szófiait – forrás: Fortepan

 

Egy IL–12-es repülőgép és Ferihegy–1-es terminál 1955-ben. Az első nyugatra induló menetrend szerinti járat a Malév bécsi járata volt 1956-ban, az első nyugati légitársaság, amely járatot nyitott Budapestre, a KLM holland légitársaság volt 1957-ben. – Forrás: Fortepan

 

1960-ra Ferihegy Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett, ekkorra elkészült a tranzitváró, a bevezető fénysor, a radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát – forrás: Fortepan

 

Egy IL–12-es repülőgép felszállás előtt – forrás: Fortepan

 

A repülőtér tranzitja 1955-ben. A főépületben rengeteg szolgáltatást indítottak, működött vámhivatal, posta, jegyiroda, információs szolgálat, sőt szabóság és fodrászat is. – Forrás: Fortepan

 

Az 50-es években a parkolás még nem jelentett akkora problémát, mint ma – forrás: Fortepan

 

A reptérre Ikarus buszok szállították az utasokat (1962) – forrás: Fortepan

 

Az irányítótorony 1966-ban. Ekkorra a repülőtér forgalma a megnyitáskori 4786 leszállásról 1960-ra 17 133-ra, az utasforgalom 49 955-ről 359 338-ra nőtt. Egyre több országba indultak menetrend szerinti és alkalmi utas-, valamint áruszállító gépek. – Forrás: Fortepan

 

A MALÉV IL–18 típusú repülőgép csomagterének kiürítése – forrás: Fortepan

 

Légiutas-kísérők 1966-ból

 

Ferihegy utasforgalma 1974-ben elérte az egymilliót, de a szám csak növekedett. 1980-ban a leszálló gépek száma elérte a 32 642-t, a kiszolgált utasok száma az 1 millió 780 ezret. A növekvő utasszám megkövetelte a reptéri kapacitás fejlesztését. 1983-ban döntés született egy új, a 2-es terminál építéséről, amit aztán 1997-ben a 2B terminál építése követett. Ekkorra a korszerűtlen és kicsi 1-es terminál lepusztult állapotban, szinte üresen maradt. – Forrás: Fortepan

 

Az 1-es terminál újabb megújulása a fapados járatoknak volt köszönhető. Ferihegy–1 a fapados gépek első számú budapesti fogadóépületévé vált. 2004–2005 között egy újabb helyreállítás várt a reptérre. A képen: Bánó András tv-riporter Mészöly Kálmán labdarúgó szövetségi kapitánnyal és Nyilasi Tiborral készít riportot a TV-Híradónak (1982). – Forrás: Fortepan

 

A 8,7 milliárd forintos felújítás annyira jól sikerült, hogy 2006-ban a kontinens legnívósabb örökségvédelmi kitüntetésével, Europa Nostra-díjjal ismerték el. – forrás: Fortepan

 

Hiába került sor Ferihegy–1 megmentésére, a repülőteret üzemeltető társaság 2012. május 29-én az 1-es terminál bezárására kényszerült, amit az üzemeltetés súlyos költségeivel indokoltak. A Budapest Airport május 29-én este indította és fogadta az utolsó járatokat az 1-es terminálon. Az utolsó induló gép a Germanwings stuttgarti járata volt, míg az utolsó érkező repülő a Wizz Air római járata volt. – Forrás: Fortepan

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.