Te láttad már, milyen volt a Nyugati tér a Skála Metró megépülése előtt?

Sz.A. | 2020. Június 22.
Valahogy olyan, mintha a Skála Metró és az előtte forgó óra mindig is létezett volna. Pedig nem is olyan nagyon ősi ez az épület.

Emlékszem, anno nagyon nagy kaland volt, ha kies, budafoki otthonunkból bementünk a szüleimmel a városba, ráadásul Pestre, egészen a Nyugati, azaz akkor még Marx térig. Őrült menő volt akkor még a Skála Metró áruházban vásárolni, ahonnan egy piros hótaposóm származott, erre konkrétan emlékszem, de valószínűleg nem az volt az egyetlen ruhadarab, amit ott szereztek be a szüleim.

De ugorjunk egy pillanatra vissza még messzebbre az időben! Csodás videót találtam a Youtube-on 1978-ból, amikor még Skála Metrónak híre-hamva sem volt. A felvételen szereplő úr azt magyarázza Hortobágyi Éva riporternek, hogyan tervezik átépíteni a Marx teret. Akkor még egy lakóépület állt a mai áruház helyén, ahogy a mai WestEnd helyén is egy épülettömb, a Westend Ház magasodik. És még valami hiányzik a felvételről a mai szemnek: bizony, akkor még felüljáró sem volt a Marx téren.

Így nézett ki a Nyugati tér, a Skála Metró építése előtt pár évvel:

Magát a Skála Metrót hat évvel később, 1984 áprilisában adták át. Nagyon korszerűnek számított akkor a sokszög alaprajzú épület, nem is szólva a barna, füstüveg borításról.

A Skála Metró a Demján Sándor által alapított Skála-Coop cégcsoport második legnagyobb áruháza volt, csupán az 1976 óta létező Skála Budapest Nagyáruház büszkélkedhetett nagyobb területtel.

Amikor aztán “Pontban a központban” – ahogy a reklám szólt – Kővári György tervei alapján megépült a Skála Metró, egy időre Budapest egyik legmenőbb pontja és egészen korszakalkotó épülete lett. Ehhez hozzájárult, hogy az áruház építésével párhuzamosan áttervezte Kővári a Nyugati tér közlekedését is. A bonyolult felül- és aluljáró rendszerbe pedig mintegy belesimította a Skála Metró teraszos épületét is, melynek legalsó, aluljáró szintjén 1500 négyzetméteres szupermarket kapott helyet. A nyolcvanas években a létező több mint 60 Skála áruház közül a Nyugati téri lett az egyik legjövedelmezőbb, cirka napi 30 ezer vásárlóval, és hála a modern technika fejlődésének olyan pazar kordokumentumok maradtak ránk ebből az időből, mint ez az igazán csodálatos, 1986-os reklám:

Az épületben egyébként nemcsak az áruház kapott helyet, az csak az aluljárószintet, a földszintet illetve az első két emeletet foglalta el. A 3-8. emeleteket a MÁV irodái számára tartották fenn; a legfelső, 9. emeletén pedig a kazánház található. Az ember nem is hinné, hogy ilyen sok szintje van az épületnek, amiben – újabb meglepő szám – összesen 11 lift is van.

Aztán ahogy elkövetkezett a rendszerváltás, és egyre inkább lepusztult a környék, úgy vált a Skála Metró is egy avíttabb kor jelképévé. Az épületbe kevésbé nívós üzletek költöztek, az üvetáblák elkoszolódtak. Az igazséghoz hozzátartozik, hogy két fontos hiányossága a kezdetektől volt az épületnek: egyrészt nem volt benne hely raktárak számára (Óbudán béreltek raktárat), másrészt parkolókat sem alakítottak ki a közelben, ahol a vásárlók az autóikat hagyhatnák. Igaz, Budapest egyik legforgalmasabb tömegközlekedési csomópontján magasodik az épület.

Amikor aztán szemközt, a pályaudvar mellett megépült a WestEnd, sokan meg voltunk győződve róla, hogy ez lesz az utolsó szög az áruház koporsójába, de még évekig többé-kevésbé tartotta magát.

2011-ben jött aztán a történetének legsötétebb epizódja, a West Balkán-tragédia, amikor a földszinten lévő szórakozóhelyre csaknem háromezer ember tömörült be, és három fiatalt agyonnyomott a tömeg, 14-en pedig megsérültek. A történtek után a szórakozóhely örökre bezárt.

2015-ben aztán elkezdődött a Nyugati tér felújítása, és anno írtunk is egy cikket arról, milyennek szeretnénk látni a rehabilitált városközpontot. Így utólag újraolvasva, egész sok minden megvalósult a vágyainkból, bár a vizeletszag és a vállalhatatlan aluljáró-helyzet csak nem akar változni. Viszont legalább az ikonikus forgó órát megőrizték a Skála Metró előtt, és szerencsére az áruházat is modernizálták, már pedig újra éledezik benne az élet – sport- és könyvesbolt, drogéria és egy egész jó japán büfé is van most benne. Reméljük még sokáig lesz nekünk Skála Metró, és akár az unokáink is randizhatnak majd az óra alatt.

via

Ha van kedved még egy kis múltidézéshez, tessék: