Ebben járunk dolgozni – munkaruhatrendek

Túlórákkal tűzdelt munkaidőnkben szeretjük a kényelmes ruhákat, de nem vetjük el annyira a sulykot, mint a trendajánlókban látjuk.

Generációs okok

Az irodai, munkahelyi viseletek az utóbbi években sokat változtak: egyrészt lazultak a munkahelyi elvárások, másrészt a fiatalok is másként tekintenek az office look kifejezésre. Az Y-generáció nagy része már most is a munkaerőpiacon van, még azok is, akik a „korszak” vége felé, vagyis 1995 környékén születtek, lassan elvégzik az egyetemet, és szüleik generációjától teljesen eltérő elvárásokkal és elképzelésekkel lépnek be a munka világába. A Z-sek pedig még rajtuk is túltesznek. A digitális kor szülöttei, vagyis azok, akik a hivatalos besorolás szerint 1996 és 2010 között látták meg a napvilágot, szintén egyre nagyobb számban csatlakoznak a dolgozó felnőttek csapatához; a következő pár év pedig egyértelműek már róluk fog szólni, ha valaki a fiatal pályakezdőket emlegeti.

A fiatalok számára már nem válik igazán ketté az irodai és a hétköznapi viselet fogalma, olyan öltözékeket keresnek, amelyek mindkét fronton megállják a helyüket: beülhetnek egy meetingre is, de meló után sem kell feszengeniük, ha barátaikkal átruccannak a közeli street foodoshoz. Azok a ruhák, amik túl „dolgozósak”, kevésbé variálhatók, pedig épp arra van erős igény, hogy egy ruhadarabot többféle módon és helyen is hordani lehessen.

Elegáns, fiatalos, mégis kényelmes irodabarát szett Párizsból (Fotó: Getty Images)

Divatosság az, ami kell

Az Edited piackutató cég szerint az elmúlt két évben a nők (Amerikában és Angliában, de sejtéseink szerint itthon is hasonló lehet a helyzet) körében a nadrágok tovább növelték előnyüket a szoknyákkal szemben, ha irodabarát öltözéket kerestek, de mindez nem a farmerek malmára hajtotta a vizet. A denim nadrágok egészen kis arányt képviselnek, népszerűségük pedig nem nőtt, laza péntek ide vagy oda.

Szoknya vs. nadrág: A nők munkahelyi öltözékének változása 2016-2018 között (forrás: edited.com)

A leginkább a nagyobb változatosság az, amire szükség lenne. Nadrágból ne csak az élére vasalt egyentípus legyen elérhető, legyen játék a szárbőségben, a derék kialakításában és a nadrághosszokban is. Szerencsére a mostani trendek ennek kedveznek, miután a skinny nacik mellé egyre inkább beszivárognak a lezserebb változatok, miközben a színazonos nadrágkosztümök is újra fénykorukat élik.

Megnézem
Összes kép (3)

A kosztümök mellett vagy helyett a blézerek is a népszerűségi listák tetején állnak, a decens kardigánok helyett jól teszi mindenki, ha pár darabok beszerez belőlük. Oversize-tól a rövid változatig megannyi fazonban elérhetők, érdemes hát körülnézni, mert egy valóban előnyös darab kilókat tud lefaragni és átcsoportosítani rajtunk egy szempillantás alatt.  

A férfiak körében az öltönyös, sportzakós szerelések tartják magukat, mint egyetlen, elfogadható variációja az elegáns férfi megjelenésének. A női kiskosztümökkel összehasonlítva az is az erősebb keresletet igazolja, hogy az esküvőkre, más hivatalos eseményekre szintén csak ezek az öltözékek jöhetnek számításnak, míg a hölgyek esetében jóval szélesebb termékkör áll rendelkezésre.

A kényelmes, sportos öltözködési stílus hatással van az irodai szettekre is, a maga módján: a sportosabb cipők, sneakerek előtt egyre inkább fejet hajt a dress code, míg a leggingsek már pengeélen táncolnak.

Megnézem
Összes kép (3)

A home office-hatás

Az irodai viseletek a pénzügyi- és bankszektorban, valamint a jogi területen továbbra is külön kasztot képviselnek, mint ahogyan a közintézményekben is általános a konzervatív öltözködés elvárása. Rajtuk kívül azonban más a helyzet, az olyan trendek, mint a közösségi irodák terjedése, a home office lehetősége, a rugalmas munkaidő vagy a trendi, laza irodai enteriőrök még akkor is hatással vannak egy munkahely dress code-jára, ha a fentiek közül egyik sem valósul meg.

A munkavállalókban, főként a fiatalokban ugyanis munkálkodnak ezek az igények, a cégek pedig jól teszik, ha a vaskalapos, hierarchikus cégfelépítés helyett a kooperatív irányba mozdulnak el és közben engednek a gyeplőn az öltözködési elvárások, a megjelenés terén is. Ez persze nem kell hogy csőtopokat, miniszoknyákat és strandpapucsokat jelentsen, nélkülük is hatalmas a lehetőségek tárháza.