Szabadidő

Ford Fiesta ST: országúti vihar

A Ford városi kisautójának felmérgesített változata nem értelmetlenül túltolt tuningautó, hanem vérpezsdítő kis erőgép, amivel azért lehet „normálisan” is közlekedni. De jó, ha akad pár sodrós kanyar, na meg némi egyenes, ahol gyorsulni is lehet vele.

A Ford Fiesta több mint negyven éve stabilan tartja magát az amerikai autómárka termékpalettájában, ami hatalmas szó egy olyan piacon, ahol pár évente adják egymásnak a szalon kilincsét az újabbnál újabb modellek. Az alapvetően praktikus, nagyvárosi kisautónak szánt Fiestából pedig rendszeresen elkészítik az ST-jelzésű aszfalttépő verziót is, az úgynevezett hot hatch kategóriájú kis szörnyek rajongóinak legnagyobb örömére.

Túlzás nélkül állíthatom, hogy a Ford Fiesta ST napjaink egyik legjobb vezetési élményét nyújtó járműve. Ráadásul mindezt úgy állíthatom, hogy kipróbálhattam a Magyarország útjain egyre gyakrabban (a szó szoros és átvitt értelmében is) feltűnő Mustangokat is, amelyekben több mint 400 ló dübörög, ha lenyomjuk a pedált. Míg azonban a vérbő sportverda mérsékelten alkalmas városi közlekedésre, a Fiesta ST egy csomagban hozza a kisméretű parkolóhelyekre beférő praktikumot és a pulzusgyorsító adrenalinfröccsöt, ráadásul mindezt letisztult, nem túl hivalkodó, de kellően cool formában.

A Ford Fiesta ST valódi négykerekű országúti tornádó (Fotó: Andersen Dávid)

Kívülről: divatos kisautó, egy kis csavarral

A laikus szemlélő nem biztos, hogy első blikkre meg fogja tudni különböztetni a Fiesta ST-t a „sima” Fiestától, pedig pár apró árulkodó jel mutatja, hogy itt bizony báránybőrbe bújt farkassal van dolga az embernek. A hatszögrácsú hűtő, a mutatós felnik, a dupla kipufogó, na meg az aprócska, vörös ST-logó jelzi, hogy nem érdemes levillogni a kis Fordot még a nagyobb kategóriát képviselő luxusautóknak sem, mert annak bizony lebőgés lesz a vége. A hátsó szélvédő fölé épített spoiler, illetve a lökhárítók agresszívabb vonalai is árulkodnak róla, hogy ennek a járgánynak a motorházában nem egy bevásárlóautó erőforrása dolgozik. Bár a számok láttán erre is gondolhatnánk, de erre mindjárt visszatérek. A Ford mérnökei egy ötletes apróságot is elrejtettek az új Fiestákban, igaz, ez elsőre nem látható. Ha azonban kinyitjuk valamelyik ajtót, azt fogjuk tapasztalni, hogy a perem mögül előpattan a műanyag élvédő, hogy ne verjük le a fényezést, ha véletlenül túl közel parkoltunk a falhoz. Ha viszont becsukjuk, az élvédő is eltűnik, hogy ne zavarjon bele a Fiesta ST sportos vonalaiba.

Belülről: nagyvárosi rallyautó

Már akkor feltűnik, hogy itt valami többről van szó, amikor az ember helyet foglal a sportos Recaro kagylóülésben. Nagyobb termetű sofőr (és utas) számára hosszú távon picit szoros lehet, de kétség sem férhet hozzá, hogy ennél jobban kevés ülés tartja az ember oldalát, különösen a nagyobb sebességgel bevett kanyarokban.

Az elképesztően sportos futóművel a Fiesta ST a kezdő vezetőt segíti, a haladót jutalmazza (Fotó: Bolla György)

A sportosságot az alul csapott – és természetesen a vörös ST-logóval ellátott – remek fogású kormány és a fémbetétes sportpedálok fokozzák. Ha pedig életre keltjük a motort, meghallgathatjuk, mit komponáltak a Ford mérnökei. Nem újságírói túlzásról van szó, a Fiesta ST tervezése során ugyanis tényleg hangmérnökök dolgoztak rajta, hogy a beltérben hallható audioélmény kellően vérpezsdítő legyen. Nem arra kell gondolni, hogy ne értenénk egymás szavát egy kövérebb gázfröccsöt követően, hanem azt, hogy belül úgy hallani a motor hangját, hogy attól egyből egy komolyabb rallyverseny mezőnyébe képzeljük majd magunkat. Mindezt annak ellenére, hogy a Fiesta ST motorházában egy 1,5 literes és mindössze háromhengeres erőforrás dolgozik.

Micsoda?! Másfél liter és csak három henger?

Bizony, az egyik igazi mérnöki varázslat kétségtelenül a motornál keresendő, hiszen ilyen paraméterekkel eddig legfeljebb tényleg városi „szaladgálós” kisautót lehetett elképzelni. A Ford mérnökei azonban nem kevesebb mint 200 lóerőt sajtoltak ki ennyiből, megspékelve valami hajmeresztő gyorsulással. Ráadásul a Fiesta ST a fenntarthatóságra is gondol, mivel „normál” használatban, az utazósebesség elérését követően a három hengerből egyet-egyet mindig le is kapcsol, így kímélve a „vasat”, illetve a sofőr pénztárcáját.

A Fiesta ST-n pár apróság árulkodik róla, hogy nem a „normál” modellel van dolgunk (Fotó: Bolla György)

Meg kell még emlékezni a futóműről is, ami szintén remekül sikerült mérnöki munka. A kőkemény fizikát most hagyjuk, legyen elég annyi, hogy elképesztően stabil, sportos és feszes futómű gondoskodik róla, hogy a kisautó úgy tapadjon az úttestre, mintha csak sínen menne. A gyakorlatlanabb vezetők így magabiztosabbak lehetnek, a rutinosabbak pedig akár komolyabban is próbára tehetik, a Fiesta ST őket sem fogja cserbenhagyni.

Összességében parádésan összepakolt, hamisítatlan sportgépbe ül az, aki a Ford Fiesta ST-t választja. Ez körülbelül 7-7,5 millió forintjába fog kerülni, felszereltségtől függően (a Performance csomagot vétek belőle kihagyni), ami sok pénz egy kisautóért, de figyelembe véve, amit a cikk elején a vezetési élményről írtam, ha valakinek ez számít, egy Mustang árának a feléért már hozzájuthat a sportos száguldozás öröméhez. Persze csak ésszel!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top