Szabadidő

KIA Ceed-teszt: az év „igazi” autója

A dél-koreai gyártó, ha lehet, még hibátlanabbra csiszolta a kategóriájában rendkívül népszerű városi kompaktot. Kipróbáltuk, és nem kellett csalódnunk.

A KIA kitartó munkájának köszönhetően egy a kilencvenes évek végén becsődölt vállalatból lett a világ egyik legnépszerűbb autómárkája, nem is érdemtelenül. A hazai utakon szétnézve látható, hogy Magyarországon is szeretik az autósok a tetszetős külsőt megbízható működéssel párosító járműveket, így mi is kíváncsian vártuk, hogy kipróbálhassuk a tetszetős, vörös festésű, 1,4 literes turbós motorral felszerelt Ceedet.

Sasszemű olvasóinknak feltűnhetett, hogy az autó nevét nem a megszokott írásmóddal látják, ennek oka van: a korábban cee’d néven forgalmazott KIA-nál ugyanis valószínűleg rájöttek, hogy az aposztróf csak problémákat okoz, így a 2006-os bemutatkozást követően a harmadik generációnál már leegyszerűsítették az egyébként a Community Europe & European Design szavak kezdőbetűiből összeálló nevet. Maga a modell elnevezése egyébként arra utal, hogy a dél-koreai gyártó ezzel az autóval rúgta be az európai piac ajtaját, a kontinens lakóinak legnagyobb megelégedésére.

Hét év garancia nem tévedhet

A harmadik generációs Ceed alaposan, mégis diszkréten újult meg az elődhöz képest. Alaposan, mert szinte minden átalakult rajta, de diszkréten, mert a formatervezők úgy dolgoztak, hogy a végeredmény abszolút „kiás” lett, még az autók terén kevésbé tájékozottak is úgy üdvözölhetik az új Ceedet, mint egy nyaralásból visszatért, rég nem látott kedves ismerőst: „De jól nézel ki, rég láttalak, merre jártál?”

A KIA ráadásul nem bízza a véletlenre, az autóikra továbbra is 7 év (vagy 150 000 kilométer) garanciát vállalnak, ami a kategóriájában – de még a prémium szegmensben is – egyedülállóan jó ajánlat, egyben mutatja, hogy a cég magabiztos a portékáját illetően, a minőséggel tehát kevés gond lehet.

A KIA Ceed orra a gyártó többi modelljéhez kezd hasonulni, ebből a szögből szinte Stinger is lehetne (Fotó: Andersen Dávid)

Ez már kívülről is jól látszik, a korábbi, picit gömbölydedebb formák árnyalatnyit szögletesebbek lettek, de épp csak annyira, hogy egy kicsit sportosabb megjelenést kölcsönözzenek a Ceednek. Az általunk kipróbált autó az Infra Red fantázianevű festést kapta, amivel szinte kiugrik a magyar utakon közlekedő fehér-ezüst-fekete autók tengeréből. Látványosak a könnyűfém felnik is, amelyekkel azért nem árt vigyázni, mert a szép, nagy, csiszolt fémfelületek már a járdaszegély gondolatától is hajlamosak a karcolódásra, így parkolásnál érdemes extrán odafigyelni, hogy a padkázást elkerüljük – ebben szerencsére a beépített tolatóradar és kamera komoly segítséget nyújt.

Hátulról kevésbé szembetűnő a változás, talán innen hasonlít legjobban a korábbi elődökre a harmadik generációs Ceed, de a pici, hátsó szélvédő fölé nyúló spoiler itt is gondoskodik a sportos megjelenésről.

Belső értékek

Fotó: KIA

A KIA formatervezői kiváló munkát végeztek kívül, beülve pedig ismét elismeréssel adózhatunk a munkájuknak. Aki extravagáns megoldásokat keres, rossz helyen jár, aki viszont okosan, áttekinthetően megtervezett műszerfalat és kezelőfelületet szeretne, az garantáltan megtalálja a számítását a KIA Ceedben. A különböző gombok és kapcsolók három nagyobb egységbe rendeződnek a kormány körül, áttekinthetőek és egyértelműek, semmi felesleges vakítás.

A KIA Ceed belsejét megfontolt, okos tervezés jellemzi. Egyedül a kormányon elhelyezett gombok érződnek egy picit kevésbé jól sikerültnek, de azokat is viszonylag hamar meg lehet szokni, bár a krómozott műanyag billenőkapcsolók helyett én el tudtam volna képzelni igazi fémet, vagy, ha a költségkímélés volt a cél, akkor a krómozást hagytam volna el, sokat nem tesz hozzá az összképhez.

A csomagtartó a kompakthoz képest tágas, 395 literes, azonban a hátsó ülések lehajtásával jelentősen megnövelhető, így akár komolyabb pakolásra-szállításra is alkalmas, de az alapállásban sem kell szerénykednie, a kategóriájában legalábbis semmiképpen. 

Dinamikus, de takarékos motor

A Ceed azonban az indítás után mutatja meg igazán, miért végzett dobogós helyen a 2019-es Év autója választás során. Annyi kitérőt tennék, hogy valójában nyugodtan tekinthető a KIA Ceed az Év autójának, annak ellenére, hogy csak a bronzérmet szerezte meg, az élen ugyanis egy luxusterepjáró, a második helyen pedig egy sportkupé végzett, így a jóval szélesebb körben népszerű Ceed csak a harmadik lehetett – pedig Gajdán Miklós, a zsűri magyar tagja, egyben a vezess.hu munkatársa, saját bevallása szerint is a Ceednek adta volna az aranyat.

Hátulról elsősorban a lámpatestek árulkodnak róla, hogy ez már a harmadik generáció (Fotó: Andersen Dávid

A kis szakmai kitérő után térjünk vissza a Ceed kormánya mögé: az 1,4 literes, 100 lóerős szívómotor valószínűleg sokak szívét megdobogtatja majd dinamikus, mégis takarékos karakterisztikájával. A kiváló fogású kormány és az elsőrangú futómű is sokat hozzátesz, hogy a koreai autóval valódi élmény legyen a városi közlekedés. Ráadásul a fogyasztásra sem lehet panasz: egyhetes, kímélőnek nem igazán mondható, országúti-városi vegyes használat során sem tudtuk 6,5 liter fölé hergelni a Ceed étvágyát, ha ennél óvatosabban nyomtuk volna a gázt, a 6 liter is bőven realisztikus elvárás.

Ami az árat illeti, a Ceed alapára szűk 5,4 millió forint körül alakul, az extrákkal alaposan megpakolt változat pedig bő 6,5 milliót kóstál. A vásárlás előtt azonban rengeteg lehetőség közül választhatnak az érdeklődők, érdemes a KIA konfigurátorát próbálgatni, de nem árt odafigyelni, ugyanis bizonyos extrák csak konkrét csomagokhoz járnak. Ettől függetlenül azonban nyugodtan kijelenthetjük, hogy a KIA Ceed az egyik legjobb ár/érték arányú autó a kompakt kategóriában. Aki megbízható, strapabíró, ugyanakkor stílusos kocsit keres, annak nem érdemes tovább nézelődnie.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top