Szabadidő

Földönkívüli lénynek tűnnek ezek a virágok

A századfordulón egy virágot aligha érhetett nagyobb megtiszteltetés annál, mint hogy Ogawa Kazumasza kegyeskedett fotót készíteni róla.

Karinthy Ferenc vallja be egyik útibeszámolójában, kicsit talán szégyenkezve, hogy túlságosan európai fogantatású ízlése miatt sajnos nem tudja kellőképpen értékelni a japán művészetet. Mint írja, rá nemigen hatnak a legyezők, napernyők, miniatűrök, mütyürkék, ahogy a pagodák között sem lát lényeges különbséget a huszadik után, a súlyosan filozofikus értelmű és az enmagunkkal való azonosulásra ihlető teaszertartás közben elalszik, az ikebana, a virágok elrendezésének művészete pedig a legkevésbé sem kavarja fel, hisz az neki mind csak egyforma saláta. Habár sok mindenben együtt tudunk érezni a máskülönben remek ízlésű és világlátott szerzővel, azért egyrészt a japán művészetnek vannak a fentieknél jóval szubverzívebb válfajai a 19. századi csáppornótól kezdve egészen a kortárs zajzenékig, másrészt meg az áramvonalas, letisztult és dekoratív távol-keleti mütyürkék közt is akad számos csodás darab.

Mint például Ogawa Kazumasza kézzel színezett virágfotói 1896-ból; tény, hogy különösebben felkavarónak ezek sem nevezhetők, cserébe viszont tényleg valószínűtlenül szépek, és nyilván bármilyen felületen káprázatosan mutatnak. Noha a témaválasztás tüntetően hétköznapi, a megvalósítás – ezekkel a lehetetlen színekkel és a monumentalitásra törekvő beállításokkal – már olyan, mintha egy buja, mesebeli reneszánsz virágoskertet fotózott volna körbe a művész, némelyik növény meg már egyenesen valami földönkívüli létforma benyomását kelti. A századfordulón egy virágot aligha érhetett nagyobb megtiszteltetés annál, mint hogy Ogawa Kazumasza kegyeskedett fotót készíteni róla.

Maga Kazumasza egyébként valószínűleg nem volt az a hobbikertben bíbelődő típus. Tokióban tanult fényképészetet, és mellette angol nyelvet, mivel meg volt győződve arról, hogy csak az Egyesült Államokban sajátíthatja el megfelelően a szakmát. Egy ideig a yokohamai rendőrkapitányságon is dolgozott angol tolmácsként (Japán ugye ekkoriban kezdett nagyon óvatosan, de azért magához képest látványosan nyitni a világ felé, mely folyamat tulajdonképpen még ma is tart), majd 1882-ben, 22 éves korában áthajózott Amerikába. Mivel pénze nemigen volt erre a kalandra, hát felcsapott matróznak, és még vagy fél éven keresztül hányódott az óceánon, mire eljutott Washingtonba.

A következő két évet aztán Philadelphiában és Bostonban töltötte, ahol többek közt a kollotípiák készítésében is nagy jártasságra tett szert. Mikor 1884-ben hazatért, már ő volt egész Japán legkompetensebb fényképésze: saját fotóstúdiót és nyomdát nyitott Tokióban, elvállalta az ország egyetlen fotóművészeti folyóiratának főszerkesztését, és közben rengeteg – finoman a nyugati közönség ízléséhez igazított, mégis tagadhatatlanul japános – képet készített hazájáról; legismertebb munkái közé tartozik például a korszak nevezetes gésáit megörökítő nagyszabású sorozata, vagy a Néhány japán virág című album, amelyben többek közt az itt látható képek is szerepelnek.  

képek: Getty

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top