Szabadidő

Ezért hagyjuk szanaszét a bevásárlókocsikat fizetés után

Tudományosan vizsgálták, mikor hajlamosabbak az emberek otthagyni maguk után a bevásárlókocsit.

Új kutatás készült a társadalmi normák elhanyagolásáról. A témát a bevásárlás után a parkolóban hagyott bevásárlókocsik esetén keresztül mutatták be a Scientific American szaklapban megjelent tanulmány szerzői. 

Noha az okok szerteágazók lehetnek (a sietség vagy a figyelmet elvonó gyerek is a gyakori okok között van), a bevásárlókocsit általában akkor hagyják a parkoló közepén az emberek, ha mások is ezt teszik. A cikkben annak a kísérletnek az eredményeit foglalják össze, amelyben azt akarták kideríteni, a széthagyott bevásárlókocsik befolyásolják-e az embereket abban, hogy ők visszavigyék-e a sajátjukat.

Ha más is otthagyja, mi is otthagyjuk (illusztráció)

Ha más is otthagyja, mi is otthagyjuk (illusztráció)

Az eredmény alapján abban a parkolóban, ahol más is otthagyta a kocsiját, az alanyok 58 százaléka nem vitte vissza a sajátját a helyére, míg a rendezett parkolóban csak az emberek 30 százaléka volt rendetlen. A jelenségre egy 2008-as kutatás is rávilágított.  Akkor azt vizsgálták, mennyire viselkednek másképp egy graffitis sikátorban az emberek, mint egy rendezettben. Mindegyik helyszínen bicikliket kölcsönözhettek az alanyok, a kutatók pedig azt figyelték meg, hogy a rájuk aggatott cetlikkel, szórólapokkal mit tesznek. A rendezetlen sikátorban 69 százalék eldobta, vagy másik biciklire rakta át a cetliket, míg a rendezett sikátorban csak a résztvevők 33 százaléka szemetelt.

Vagyis a szociális normákat akkor lazítjuk meg igazán, ha azt látjuk, hogy más se követi őket, és sokkal inkább szabálykövetők vagyunk, ha azt látjuk, hogy más is betartja az elvárásokat.

Tudomány az nlc-n:

(via 24.hu)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top