Szabadidő

Kell a gyerekem? Vigye! – hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

El sem hisszük, miket és hogyan árultak az 1900-as évek elején keresett termékekként, sőt fantasztikus újdonságként. A remek kebleket ígérő fantasztikus hízószer és a szobaklozet csak a kezdet. Lesznek itt meredekebb szolgáltatások is.

Hízószer hölgyeknek a szép keblekért

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Ha manapság hízószert reklámoznának hölgyeknek, a legtöbben elég furcsának találnák, hiszen manapság a legtöbb nő vékony, sportos testről álmodik. 1906-ban azonban inkább arra sarkallták a nőket, hogy hízzanak, “növesszenek” szép kebleket és telt idomokat. A “csodaszerrel” hat hét alatt húsz kiló súlygyarapodást ígértek, és a hölgyek kapkodtak utána, legalábbis akkor. Most valószínűleg a legtöbb nőt a világból ki lehetne kergetni egy ilyen termékkel. 

Légtisztító kölnivíz 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Nincs kétségünk afelől, hogy a kölnivíz egykor rendkívül népszerű piperecikk volt, bár ma már azért akad bőven versenytársa a hatalmas illatszerkínálatban. A finom illata és a frissítő hatása vitathatatlannak bizonyult, hiszen citrusfélék illóolajait, rozmaringot és levendulát is tartalmaz, de az azért némi mosolygásra ad okot, hogy anno úgy gondolták róla, hogy “párázatával rendkívül tisztítja a légkört.” 

Csodaszer őszülés ellen

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Az őszülés megállítására, visszafordítására, az ősz haj eltüntetésére manapság is számos “csodaszert” kínálnak, ez nem új keletű dolog. Már az 1900-as évek elején is léteztek olyan termékek, amelyek az őszülés ellenszereként hirdettek a gyártók. Állítólag két nap sem telt bele, és az ősz hajból ragyogó barna lett, ha valaki ezt használta. És ha ez nem lenne elég vonzó, a gyártó szerint nem is kopott a szín, sőt, szappannal mosva nemhogy eltűnt volna a hajról, hanem inkább erősödött. 

Gyengék az idegei? Sokkolja magát árammal! 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Már ránézésre is a frász tör ki attól a “vitalizáló” szerkezettől, amely elektromos árammal sokkolta anno az emberek testét. A gyártó szerint ez volt az igazi gyógymódja annak, ha valaki gyenge idegrendszerrel vagy csökkent nemi vággyal rendelkezett. Ahogyan a hirdetésben állt: “Ha ideges, lehangolt, kedvetlen, ha önmagával nincs megelégedve, ha az öregedés tüneteit érzi közeledni, alkalmazza a villamosságot.” Hát, az biztos, hogy egy-egy ilyen “kezelés” után inkább meggyógyul az ember, semhogy még egyszer ezt el kelljen viselnie.

Szagtalan szobaklozet bútornak álcázva 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Valószínűleg nagyon hasznos volt száz évvel ezelőtt az úgynevezett szobaklozet, hiszen a betegeknek, időseknek nem kellett kirohangálni a pottyantós vécére, de ma már elég furcsán venné ki magát, ha a szobabútor része lenne egy ilyen berendezés. A gyártó különböző bútorformákban kínálta találmányát, hátha valaki nem veszi észre, hogy ott éktelenkedik a szoba közepén, sőt, állítólag még szagot sem eresztett e szerkezet.

A meggazdagodás rejtélyes módszere

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Mindenféle, rengeteg pénzt ígérő, de ki tudja, milyen munkával járó, rendkívül “kecsegtető” állásajánlattal már száz éve is bombázták az embereket, ez nem a mai kor hozadéka. Az akkori hirdetés szerint “most már tudom, miként lehet sok pénzt keresni”. De ami igazán meggyőző, az a lábjegyzet: “Számos elismerő levél”. Nos, ha valaki azóta megtudta, milyen “jövedelmező cikkről” és tevékenységről volt szó akkoriban, vagy netán valaki tényleg meg is gazdagodott ezáltal, az szóljon.

Éhes vagy? Akkor egyél, ne válogass!

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

A vendéglátás ősrégi szakma, a terület képviselői nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy meggyőzzék a vendégeket arról, hogy az ő éttermük a lehető legjobb számukra. Ínycsiklandó fotókkal és gasztronómiai leírásokkal bombázzák a potenciális kuncsaftokat, legalábbis manapság. Úgy tűnik ugyanis, hogy régen elegendőnek tekintették, ha egyszerűen csak közölték az emberrel: “35 krajcárért házikoszt kapható.” Slussz. Aztán persze, hogy ez mennyire volt hatásos és jövedelmező reklám, illetve vállalkozás, az már más kérdés. (7. kép)

Kell a gyerekem? Vigye! 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Hogy mi késztet valakit arra, hogy feladjon egy ilyen hirdetést, az már önmagában elgondolkodtató, de foghatjuk a száz évvel ezelőtti nehéz időkre. De hogy ez akkoriban így működött, újsághirdetés útján keresni új családot gyerekeknek, az megdöbbentő ma már. Hogy aztán ki fogadott be egy 6, egy 8 és egy 14 éves gyermeket együtt, és hogy mit lett a sorsuk, nem tudni. Mindenesetre manapság elég komoly büntetésre számíthatna, aki így próbálna új családot keresni gyermekeinek.

“Hajeltávolítás hölgyeknek” 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

Már a hirdetés fura címén is felkaphatjuk a fejünket, hiszen miért is akarnánk eltávolíttatni a hajunkat? De ha tovább olvassuk a szöveget, valóban nem hiszünk a szemünknek, vagy legalábbis röhögőgörcsben törhetünk ki, hiszen nem is akárhonnan távolíthatjuk el a hajunkat, hanem az arcunkról és a kezünkről. Talán inkább ki sem próbálnánk a valójában szőrtelenítőként árult szert, hiszen ezek után ki tudja, mit és honnan tüntet el, vagy éppen mit növeszt ránk?

Elege van abból, hogy rusnya? Használjon arcvizet! 

Kell a gyerekem? Vigye! – Hajmeresztő hirdetések 100 évvel ezelőttről

A sok mulattató hirdetés és termék közül a kedvencem: “Oh, be csúnya voltam, míg a minden szépítőszert felülmúló Hollandi arcvizet nem használtam.” Magyarul: mindenki rusnya volt, aki nem ezt használta. A gyártó szerint eltávolít minden szeplőt, májfoltot, egyszóval csodaszer. Ugyanitt arcszőrtelenítő krémre is szert tehettek a szépülni vágyók, akiknek nemcsak azt ígérték, hogy leszedi a szőrt a képükről, hanem azt is, hogy soha többé ki sem nő majd. Ha ez valóban így volt, belegondolni is rossz, mit kentek magukra a gyanútlan nők.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top