Ez az 5 film nem maszatolja el, milyen egy házasság, vagy épp egy válás

FEL | 2021. November 12.
Milyen egy házasság? Mi lesz a nagy szerelemből? A holtomiglan, holtodiglan ígéretből? Hogyan lehet sokáig szeretni, vagy ellenkezőleg, mindent felégetni és újrakezdeni? Milyen feleszmélni, hogy már rég elvesztetted önmagad? Ezek a filmek megmutatják a házasság igazi arcát.

Szerencsére elérkeztünk oda, hogy a házasságról, szerelemről szóló filmek nem egy valóságtól elrugaszkodott, kilúgozott képet festenek a nézőknek, hanem úgy mutatják be a romantikus kapcsolatokat, ahogy azokat a legtöbb ember megéli a valóságban.

Ez pedig általában nem azt jelenti, hogy 10-20 év után is a rózsaszín felhők között ugrálunk, konfliktusmentesen andalgunk el a naplementében, és ugyanazzal a szenvedéllyel tépjük le egymásról a ruhát, mint a szerelmünk hajnalán.

Egy valós kapcsolat, pláne egy házasság ennél jóval bonyolultabb, szövevényesebb, és valljuk be, nehezebb. Hiszen össze kell valahogy simítanunk mindazt, amit hozunk otthonról, meg kell szoknunk, idomulnunk kell a másik rigolyáihoz, a nekünk nem tetsző szokásaihoz, és akkor még nem beszéltünk a hétköznapi mókuskerékről, a lanyhuló szenvedélyről, a napi problémákról, vagy akár arról, hogy mi a helyzet, amikor belép egy harmadik a képbe.

Jelenetek egy házasságból (Forrás: HBO)

A következőkben olyan filmeket gyűjtöttünk össze, amelyek nem maszatolják el a házasság nehézségeit, sőt, megnyugtató visszaigazolást adnak arról, hogy legyen bármilyen tökéletes mások kirakata, filterezett Instagram-oldala, a zárt ajtók mögött a legtöbb párkapcsolatban ott vannak a problémák, a konfliktusok, a megbeszélésre váró témák. És ez így is van rendjén, hiszen már egy ideje tudjuk, hogy az élet nem habos torta, bár kétségkívül vannak édes részei. Valahogy így van ez a párkapcsolatokkal, pláne azokkal, amelyek túlélik a mézesheteket.

1.) Kiüresedve: Jelenetek egy házasságból

Kezdjük a sort az egyik legújabb kedvenccel, Hagai Levi az Ingmar Bergman alapanyagából készített Jelenetek egy házasságból című sorozatával, amely – még ha kicsit túlzó módon is – hitelesen beszél arról, milyen az, amikor már fullasztó egy kapcsolat, mégsem tudunk a másiktól teljesen elszakadni.

A középosztálybeli házasság felbomlásáról szóló eredeti tévésorozatot ugyanezzel a címmel 1973-ban mutatták be Svédországban, és óriási durranás lett, sőt, a bemutatást követő évben a válások száma is megugrott az országban.

Valószínűleg ennek köze lehetett ahhoz, hogy Hagai Levi nem egy cukormázas sztorit tálalt fel házasság címszó alatt, hanem őszintén megmutatta két ember szövetségének valós arcát, ahogy azt is, hogy a holtomiglan, holtodiglan gyakran kéz a kézben jár a boldogtalansággal, a kiüresedett, robotpilótába kapcsolt érzelmekkel.

 

A történet tehát egy házaspárról szól: Jonathanról (Oscar Isaac) és Miráról (Jessica Chastain). A sorozat kezdetén még látszólag működő házasságban élnek egymással, ám egy nap Mira bejelenti, hogy lelép – beleszeretett egy másik férfiba. A sztori innentől kezd csak izgalmassá válni, láthatjuk, hogyan birkóznak meg a felek egymás elvesztésével, és ki milyen személyiségfejlődésen megy (vagy nem megy) keresztül a különválás után.

2.) Amikor kinőjük egymást: Házassági történet

Szintén hatalmas siker lett – teljes joggal –  Scarlett Johansson és Adam Driver főszereplésével Noah Baumbach drámája, amely inkább egy válás, mint egy házasság története.

Charlie sikeres színházi rendező New Yorkban, felesége, Nicole pedig színésznő, akik együtt nevelik közös fiukat, Henryt. A történetbe akkor kapcsolódunk be, amikor Nicole-nak kezd szűk lenni az anya- és feleségszerep egy sikeres férfi oldalán, és szeretné ő is felvenni a fonalat, már ami a karrierjét illeti, és kamatoztatni a tehetségét. Bár erős érzelmek, egy hosszú múlt, na meg egy gyerek köti őket össze, mégis a válás mellett döntenek, és elkezdődik a fájdalmas folyamat, amely mindkettőjüket próbára teszi.  Johansson és Driver elképesztően jól játszik a filmben, érthető, hogy mindkettejüket jelölték a legjobb színészeknek járó díjakra 2019-ben, akárcsak a mellékszerepben csak úgy lubickoló Laura Dernt, akit ügyvédként láthatunk a filmben.

Noah Baumbach filmje magával ragadó és hiteles, külön érdeme, hogy senkiből sem csinál bűnbakot.

Egyszerűen csak megmutatja, milyen az, amikor kifárad egy kapcsolat, és nincs annyi érzelmi muníció, amiből a felek újra tudnák indítani a motort.

 

A film arra is felhívja a figyelmet, hogy a megszokásban valahogy észre kell venni, hol kezd széttartani a kapcsolat, hol vannak még azok a pontok, amikor vissza lehet fordulni az úton, amikor még újra meg lehet találni egymást. Mindemellett Noah a válást sem egy elvágólagos, szükséges rosszként kezeli, hanem egy új kezdet lehetőségeként, amelyben ott lehetnek a régi szeretők egymás közelében. Bár kétségkívül fel kell nőni a feladathoz, de csak azért, mert elváltak az útjaink, lehet tisztelni és szeretni a múltat, és persze egymást. 

3.) Kicsit limonádésabb, de Rólunk szól

A népszerű sorozat több különböző házasságot mutat be, és többek közt olyan emberi, valamint nagyon életszagú problémákat dolgoz fel, mint a gyász, az alkoholizmus, az örökbefogadás, a túlsúllyal való küzdelem vagy a gyermekvállalásért vívott harc. Az őszinte és provokatív, többszereplős családi történet már indulásakor hatalmas sikert aratott. Az Amerikai Filmintézet beválasztotta a tavalyi év tíz legjobb sorozata közé, olyan produkciók mellett, mint a Trónok harca, vagy a II. Erzsébet fiatalkorát bemutató The Crown. A széria méltán lett közkedvelt, mert bár a fentebb említett problémák a legtöbb családi sorozatban előkerülnek, ebben valahogy újszerűnek hatnak a feldolgozás miatt, a családi dráma nem megy át a szirupos gejlbe, buta, olcsó poénkodásba. A Rólunk szól 36 különböző díjat nyert és további 111 jelölést tudhat magáénak. A legfontosabb mind közül az a Golden Globe, amit még 2018-ban gyűjtött be a produkció, pontosabban Sterling K. Brown, vagyis Randall Pearson megformálója. Ha eddig azt hitted, hogy csak a te családod problémás, kukkants bele ebbe a sorozatba, és látni fogod, tökéletes család nincsen.

4.) Megcsalva és elhagyatva: A viszony

A viszony című sorozat egyszerű, egészen hétköznapi történetet mesélt el, ám meglehetősen érzékletesen. Különlegessége, hogy ugyanazokat a helyzeteket a résztvevők különböző nézőpontjaiból mutatja be a film. Az epizódokat nézve elgondolkodik az ember, hogy vajon a saját kapcsolatán belül egyes szituációkban mennyire tér el a saját valóságunk a másikétól. A kibontakozó történetben szinte biztos, hogy mindenki kicsit magára ismer, vagy talál kapcsolódási pontot, például azon a vonalon, hogy a szülők miként tudják determinálni a gyerekek jövőjét, személyiségét, és akár a párkapcsolati problémáit. Ahogy arra is rámutat, hogy felnőttként már nem lehet tologatni a felelősséget, mindenkinek magának kell kibogozni a cipelt csomagot és szembenézni annak tartalmával. Fontos üzenete: hogy a saját elcseszettségünkért nem lehet halálunkig a szüleinket okolni. Persze a film ennél több témát is kibont: felrajzolódnak benne különféle családi dinamikák, párkapcsolati mechanizmusok, belső harcok, felismerések, próbálkozások és elbukások. Pont úgy botladoznak a szereplők az élet nevű úton, mint mi a sajátunkon.

5.) Jobb később feleszmélni, mint soha: A feleség

Joan Castleman negyvenévnyi házasság, és a férje Nobel-díja után eszmél fel (egy róla portrét író újságíró segítségével), hogy évtizedekig a férje érdekeit szolgálta, ő segítette hozzá a sikerhez, sőt, nem vett tudomást annak hűtlenkedéséről, folyton megalkudott, és kompromisszumokat kötött. Björn Runge filmje valószínűleg sok ötvenes-hatvanas éveiben járó nőt érint meg, hiszen ők még bőven abban a szellemben nevelkedtek, amikor a nemek közötti egyenlőtlenség az egyetlen követendő norma volt, vagyis a feleségeknek zokszó nélkül támogatni kell a férjeiket, nyugodt, békés hátországot biztosítani az épülő karrierjüknek. Csakhogy ezek a nők körül az évek során megváltozott a világ, látták, hogy a fiatalabb generáció nő tagjai már nem akarnak a férfiak árnyékában, csendben meghúzódni, hanem saját tehetségük, munkájuk révén, ők is sikereket szeretnének elérni. Joan nyugdíjas éveiben jön rá, hogy egy kizsákmányoló, egyenlőtlen kapcsolatban élt hosszú-hosszú évekig, hogy a férje zokszó nélkül besöpörte azokat az elismeréseket, amelyek neki jártak volna. Joan feleszmél, hogy saját börtönében él, de sosincs késő változtatni, újrakezdeni.

Még több cikk házasságról, kapcsolatokról

Exit mobile version