
– Ne udvaroljon nekünk, mert ide is biztos legalább annyira visszavágyik.
– A Mamma Miát forgatni nem munka volt, hanem vakáció.
– A meseszép táj vagy az ABBA miatt?
– Szeptemberben leszek negyvennyolc, ebből kiszámíthatja, hogy a hetvenes években éppen kamaszodtam, és abban az időben, főleg a hetero fiúk körében kimondottan ciki volt rajongani az ABBÁ-ért. Aki mégis szerette, titkolta.
– Saját magára céloz?
– Persze, magamra is, de minden kamasznak csurgott a nyála a formás ABBA-lányokért. A Dancing Queen azért maradt meg bennem, mert ezt a nótát játszották, amikor életemben először lementem egy diszkóba, és akkorát kaptam, hogy betört az orrom, a Winner Takes It All meg azért, mert miközben érettségire készültem, ez bömbölt a szomszéd konyhájából. Nincs olyan a Földön, akinek ne kötődne valamilyen emléke az ABBÁ-hoz. Ezért maradt fönn az együttes. És ezért andalodnak el a mai negyvenesek-ötvenesek, mert a dalokból építkező musical és a mi filmünk elsősorban nekik és róluk szól. A szerelemről, ami csöppet sem olyan egyszerű, amilyennek látszik, és az életről, ami nem mindig habos torta.
– Kik voltak a zenei kedvencei annak idején, ha nem az ABBA?
– A Little Feat, a Soft Machine, Robert Wyatt és nagyon szerettem a Cajun muzsikát. Lenéztem a cukorhabos popmuzsikát. Aki meg az ABBÁ-ért rajongott, engem tartott sznobnak.
– Mennyit kérette magát, amikor felajánlották a szerepet? Vagy gondolkodás nélkül rávágta az igent?
– Több oka is volt, hogy azonnal igent mondtam. Elsősorban azért, mert a szerepem, Harry Bright nem kívánta tőlem, hogy újra felfedezzem az északi sarkot. De inkább az bosszantott már egy ideje, hogy az emberek mennyire lenézik a könnyűműfajt. Én ugyanis John Barrymore–ral értek egyet, aki élete végén azt mondta, meghalni könnyű, csak komédiázni nehéz. Tisztelet-becsület a musical katonáinak, azoknak meg aztán pláne, akik minden műfajban kitűnőek. Ki akartam magam próbálni. Ebben a filmben csupa olyan kollégával hozott össze a sors, aki drámában már sokszorosan bizonyított, s emellett kitűnően komédiázik, remekül énekel és táncol. De attól fáztam, hogy esetleg csalódást okozok Benny–nek és Björnnek, hiszen ez a musical mégiscsak az ő dalaikról szól.
![]() |
A Mamma Mia!-ban állítólagos lányával (Amanda Seyfried alakítja) |
– Megúszta?
– Úgy vágtam neki, biztos azért hívtak, hogy legyen a sok profi énekes és táncos között egy becsületes kétkezi amatőr is, aki csak elkaraokézik. Mielőtt még átgondoltam volna a szerepemet, háromszor ültem le a zenei rendezővel, hogy átbeszéljük, mit kezdjek a dalommal. Megskáláztatott, és tenort csinált belőlem, pedig esküdtem volna, hogy bariton vagyok. De azzal nyugtatgatott, hogy így sokkal jobban fog szólni a nóta. Aztán bementünk a stúdióba, megláttam Benny-t és Björnt az üvegfalon túl, és fölrémlett a híres dokumentumfilm Bernsteinről, Carrerasról és a West Side Storyról. Bernstein elemében volt, Carreras meg romjaiban. Keveset mondok, ha azt állítom, a híres zeneszerző cafatokra tépte Carrerast. Rettegve vártam a jövőmet. Benny leült a zongorához, Björn megállt mellette, én meg elkezdtem énekelni. Legnagyobb megdöbbenésemre már az első felvételre csettintettek, tehát a dalomat fél óra alatt letudtuk. Akkor jött Pierce meg Stellan, és mint három remegő térdű kóristalány, bekaptuk a mikrofont a Super Trooperral meg a Dancing Queennel. Közben az járt a fejemben, istenem, ha ’75-ben lett volna egy kristálygömböm! Hogy én harminckét év múlva Pierce Brosnannal lelkesen nyomom a Waterloot, Benny Andersonnak meg fülig ér a szája és a végén megrázza a mancsunkat, hogy Mr. Darcy és James Bond ABBÁ-t énekel, ez aztán tényleg szürreális!
– És akkor még egy szót se szóltunk Meryl Streepről…
– Amikor először beszélgettem Phyllida Lloyddal, a rendezővel, említette, hogy neki is, Merylnek is egyetlen kikötése van: csak olyan színész jöhet, akinek nincsenek sztárallűrjei. Így aztán nagyon alapos megfontolás után válogatták össze a szereplőket, hogy kiszűrjék a neurózist meg az egót. És le a kalapot! Pierce csupaszív, jó humorú, kedves kolléga, jobbat nem is kívánhattam volna. Nem lettünk közeli barátok, de amilyen családszerető ember, a jóindulat és a jó érzés minden mozdulatában látszik. Stellan pedig… azt kell, mondjam, szinte szégyelltem, hogy pénzt kapok ezért a munkáért! Nekem kellett volna fizetnem, olyan eszméletlenül jól éreztem magam! Mi hárman rettentően összekovácsolódtunk. És hát Meryl… akin áll vagy bukik ez a film, abszolút csapatjátékosnak bizonyult. Úgy ment minden, mint a karikacsapás.
– A Mamma Mia rendezője, producere, írója és főszereplője nő. Nem zavarta, hogy csupa nő dirigál?
– Viccként fölmerült, de nem volt téma. Mert nem az volt fontos, hogy nők csinálják, hanem az, hogy ezek a nők. Máskor is dolgoztam már olyan stábban, ahol nők domináltak, de sosem zavart, sőt, kifejezetten jól éreztem magam, mert a nők sokkal bensőségesebbek, sokkal kevésbé engedik el az egójukat, és sokkal kevésbé játsszák meg magukat, mint a férfiak. Az istenért sem akarok szexistának tűnni, de nekem eddig ez volt a tapasztalatom.
![]() |
A három apajelölt – Colin Firth, Stellan Skarsgard és Pierce Brosnan. |
– A film vége főcímében Donna mindhárom szerelme bebújik a lastex nadrágba, a hasig kigombolt ingbe és a magas talpú cipőbe. Nem feszengett ebben a szerelésben?
– Ha az ember egyszer belemegy, hogy bohócot csinál magából, nincs visszaút. Az a jelenet olyan volt, mintha fejest ugrottunk volna a tengerbe a szikláról. Teljesen elengedtem magam és fickándoztam benne, ugyanis végre szabadjára ereszthettem a humoromat. Örülök, hogy ilyen szerepekkel is megtalálnak, nem mindig azokat a zárkózott, nagyképűsködő, unalmas frátereket kell játszanom. Ilyesfajta bohóckodás nélkül nemcsak én lennék szegényebb, a világ is. Nemcsak Bergman kell a palettára, hanem Mamma Mia is, hogy legalább arra az órácskára minden nyavalyánkat elfelejtsük.
– Egyszer azt nyilatkozta, minden szerepéből tanult valamit. Most mivel tért haza Rómába, ahol olasz feleségével él?