Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Tabuk nélkül
szponzorált tartalom

Tehetsz a cikluszavar ellen – elmondjuk, hogyan!

Hol megjön? Hol nem? Nem tudod, miért rendszertelen a menstruációd? Tanácstalan vagy, mit csinálj? A kérdéseidre itt megtalálod a válaszokat!

A menstruáció általában 28 napos időközönként jön meg, ami egyénenként eltérő lehet, de normális esetben 21 és 35 nap között jelentkezik. Cikluszavart jelezhet, ha a két menstruáció közti idő túl rövid, vagy épp túl hosszúra nyúlik.

A vérzési rendellenesség oka gyakran a tüszőrepedés elmaradása, aminek hátterében állhat a stressz, az intenzív fizikai megterhelés (pl. túlságosan kimerítő edzések), komolyabb érzelmi megrázkódtatás (például szerelmi bánat), a túlhajszoltság vagy akár a túlzásba vitt fogyókúra. Ezek miatt is kimaradozhat, szabálytalanná válhat vagy akár teljesen elmaradhat a menstruáció.

Tudtad? Ha a cikluszavar hosszan fennáll, mindenképp tanácsos orvoshoz fordulni, hiszen a háttérben olyan komoly problémák is húzódhatnak, mint például pajzsmirigybetegség, policisztás ovárium szindróma (PCOS), gyulladás vagy éppen daganatos betegség. 

„Nagyon nehéz időszakon vagyok túl: tönkrement az házasságom, és a válással járó procedúra teljesen kimerített testileg és lelkileg. Nem volt könnyű menet, és mint utólag kiderült, az állandó stressz, a munkahelyen való helytállási kényszerem, és mert ráadásul összevissza is ettem, mind-mind hozzásegítettek ahhoz, hogy először rendszertelenné vált, majd teljesen elmaradt a menstruációm. Amikor már három hónap után sem jött meg, kénytelen voltam felkeresni az orvosom. A történetemet hallva nem is nagyon lepődött meg, hogy cikluszavarom lett. A kivizsgálások után gyógyszeres kezelést kaptam, és immár arra is nagyon odafigyelek, hogy rendszeresen étkezzem. Még nem vagyok teljesen jól, de legalább újra van menstruációm” – mondta a 36 éves Anna.

Fotó: iStock

Mit tehetsz?

Egy kis odafigyeléssel, rendszeres sporttal, egészséges táplálkozással, pihentető alvással, kiegyensúlyozott életmóddal sokat tehetünk hormonháztartásunk szabályos működéséért.

Milyen sport segíthet?

  • Jóga: válasszuk a könnyebb verziókat, ahol inkább a lazítás kerül előtérbe, de alapvetően a jóga képes serkenteni a kismedencei női szervek működését, illetve oldani a görcsöket.
  • Pilates: főképp a hátat nyújtó gyakorlatok lehetnek hasznosak.
  • Gyors gyaloglás: 30 perc lendületes gyaloglás stresszoldó hatású, és endorfint is termel.
  • Úszás: különösen a hátúszás ajánlott ilyenkor.

Mit tehetünk még?

Bevethetjük a barátcserjét! A gyógynövényből készült kivonat gátolni tudja a prolaktin hormon túlzott termelését, így a cikluszavarok kezelésében is segítséget jelenthet.

Tudtad? A bazsalikom magas esztragoltartalma miatt is segíti a havi vérzés beindulását. Egy-két csepp illóolajat tegyél egy teáskanál mézbe, majd az egészet keverd egy deciliter langyos vízbe. Naponta egyszer fogyaszd ezt a keveréket!

Miért figyeljünk a ciklusunkra?

Az agyalapi mirigy által termelt, ún. „anyasági hormon”, a prolaktin szerepe a terhesség támogatása, valamint a szülés utáni tejelválasztás beindítása és fenntartása. A prolaktin kis mennyiségben állandóan jelen van a női szervezetben, ha azonban terhesség vagy szoptatás nélkül is magas a szintje, akkor megzavarhatja a ciklust, amivel pont a teherbe esést akadályozhatja meg.

Tudtad? Statisztikák szerint a vetéléssel és meddőséggel küzdő nők 50 százalékánál kimutatható a magas prolaktinszint!

Száz szónak is egy a vége: ha zavar támad a menstruációs ciklusunkban, ne várjunk, minél előbb forduljunk szakértőhöz!

(Nyitó kép: iStock)

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top