Trend

Javítsunk szamarat!

A jó idõ beköszöntével egyre több családban kerülnek elõ a kerékpárok, s egyre többen szembesülnek vele: a drótszamár bizony megsínylette az õsz óta tartó magányt. S ha még mi lustán késõbbre halasztanánk a bicikliszervizt, ne aggódjunk, nem kerülhetjük el - a gyerek úgyis szólni fog, hogy õ már menne a haverokkal bringázni egyet, és nekünk sem árt a mozgás, higgyük el.

Amit nem érdemes javítani

Állítólag a jó szakember főként abban különbözik a kontártól, hogy az előbbi tudja, mikor kell nálánál okosabbhoz fordulni segítségért. Valahogy így van ez a kerékpár házilagos javításával is. Nem érdemes például nekiállni, kiszedni a nyolcast a kerékből, váltót állítgatni, a hajtóművet (láncot, csapágyakat, lánckereket) a rendszeres ápoláson túl babrálgatni. Az időrabló munka eredménye, legtöbbször az eredeti hibát többszörösen meghaladó alkatrészszszámla lesz. Ellenben akadnak olyan hibák, amelyek otthoni javítása – karbantartással, pótlással – sok bosszúságtól megkíméli a kerékpár gazdákat.

A gumik

Rég nem használt bringán elsőként a külső gumikat vizsgáljuk át. Érdemes kicserélni a köpenyt, ha dudorok vagy repedések látszanak rajta, még akkor is, ha a levegő nem illant el belőle. Amennyiben a kerékgumik puhák, hamar leeresztenek, a hiba megkereséséhez pumpáljuk fel őket, majd helyezzük vízzel teli kádba, lavórba. Ahol légbuborékok keletkeznek, ott ereszt a belső. Első lépésben a szelep kicsavarásával eresszük ki a levegőt. Majd távolítsuk el a szeleprögzítő anyát. A külső gumi fellazításához használjunk speciális szerszámot. Ha ilyen nincs, három kanál is megteszi. A szerszámot a szeleppel ellentétes oldalon, a külső és az abroncs közé nyomva, a külső gumi egyik élét emeljük ki a peremből, majd a szerszámot rögzítsük az egyik küllőhöz. A másik két szerszámmal – jobbra és balra haladva – fokozatosan pattintsuk ki az egészet a perem alól. Távolítsuk el a belsőt, majd újabb vizes módszerrel keressük meg a sérülés pontos helyét. Ezt is jelöljük meg, és ha megszáradt, a ragasztókészletben található ráspollyal érdesítsük meg a lyuk környékét, majd kenjük be ragasztóval. Az előírt előszáradás után (néhány pillanat), simítsuk rá a foltot, végül újabb vízbemerítéssel vizsgáljuk meg a ragasztást. Visszaszerelés előtt ellenőrizzük a külsőt és az abroncsot, majd dugjuk a szelepet a helyére, és rögzítsük az anyával. Húzzuk a belsőt a külsőbe, majd kevés levegőt fújjunk bele. Ha nem gyűrődött be sehol, a szeleptől kiindulva két irányban, pattintsuk vissza a helyére, végül pumpáljuk a megfelelő nyomásra.

Fékek

A kerékpár egyik legfontosabb alkatrésze a fék, ezért ennek beállítása különös figyelmet érdemel. Mindenekelőtt a fékgumik állapotát vizsgáljuk meg: ha kopott, a párjával együtt cseréljük ki, majd a rögzítő csavar segítségével állítsuk be. Megfelelő beállításnál ezek az abroncs peremét teljesen elfedik és azzal párhuzamosak.

A fékpofa és az abroncs távolságát is érdemes ellenőrizni, hiszen, ha túl messze van, akkor nem biztosít megfelelő fékerőt, ha pedig túl közel, könnyen súrlódhat. Arról nem is szólva, hogy hirtelen megállásnál blokkolja a kereket, és ez könnyen bukáshoz vezethet. A beállítás legtöbbször egyszerűen megoldható a fékkaron, a bowden tövében elhelyezett állító csavarral.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top