Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Trend

Mennyire kell mélyre nyúlnia a zsebében egy vegánnak, ha piperékről van szó?

A szemfüles vegánok pénztárcája nem érzi meg, ha szépségápolási cikket vásárolnak.

Egyre többször jön szembe velünk a vegán szó, a Google keresőjébe is mind gyakrabban pötyögik be a netezők. A szót 1944-ben Donald Watson, a Vegan Society alapítója használta először, modván, a vegetáriánus kifejezés nem teszi világossá az indítékot, és csak a húsmentes étrendet helyezi a középpontba. A veganizmus minden állati eredetű termék használatának mellőzését jelenti, és elutasítja az érezni képes állatok árucikként való kezelését. Ez a filozófia tehát nemcsak a táplálkozásban nyilvánul meg, hanem a szórakozás, a ruházkodás, valamint a háztartási és piperetermékek választásában is.

Egyáltalán: milyen állati eredetű összetevők kerülhetnek a kozmetikumokba?

Mivel a mézet is állatok állítják elő, így a vegánok például a méz- és méhviasztartalmú szerekre is nemet mondanak, illetve a gyapjúból származó, kozmetikumokban használt anyagok, például a gyapjúviasz és gyapjúviasz-alkohol is a kerülendő összetevők listáját erősítik náluk. A sort folytatva nem vegán alkotóelem lehet a glicerin, a hialuronsav, a kármin, a kitozán, a kollagén, a keratin, a panthenol, a selyemprotein, a sellak, a szkvalén, a szteratinsav és a zselatin is – ezek mind előfordulhatnak a piperékben.

A vegán táplálkozással kapcsolatban az a feltételezés terjedt el, hogy költségesebb, mint a hagyományos, „mindenevő” étkezés. Ebben a kérdésben számos pro és kontra érvet hallottunk már, de nézzük meg, mi a helyzet, ha az élelmiszereket kicsit háttérben hagyva a vegán kozmetikumok és szépségápolási cikkek tengerében csobbanunk egyet. Tettünk egy körutat a legismertebb drogérialáncokban, hogy megtaláljuk a választ a kérdésre: mennyire fog erősen a gyártók ceruzája, ha állati eredetű összetevőktől mentes termékekről van szó?

Járj nyitott szemmel, és ne dőlj be a reklámoknak!

A két nagy drogéria saját márkás termékei esetében egy ideje feltüntetik, ha a termék vegán, legtöbbször a vonalkód közelében. Ezzel egyébként nagy terhet vesznek le a vásárlók válláról, akik eddig a miniatűr betűvel szedett összetevőlistát bogarászhatták, ha meg akartak bizonyosodni arról, hogy a polcról levett sampon vagy testápoló nem tartalmaz állati eredetű alapanyagot. Ráadásul a hazánkban is jelen lévő, német drogérialáncokban vásárlókat a Codecheck nevű okostelefonos applikáció is segíti, amellyel a termék kódját leolvashatjuk, és az alkalmazás megmutatja más paraméterek mellett azt is, hogy vegán-e a termék.

Több drogérialánc is feltünteti már a saját márkás termékein, ha az adott kozmetikum vegán

Azért azt érdemes megjegyezni, hogy számos pipere és szépségápolási cikk eleve vegán, pedig nem kifejezetten annak készült, így akár az is előfordulhat, hogy az éppen életmódot váltó vevő ugyanazt a terméket használhatja, mint korábban – és azt is tartsuk szem előtt, hogy több esetben puszta marketingfogásként hangsúlyozzák erősen egy termék vegán mivoltát. Egy igazi vegán termék egyébként erőszakmentes (cruelty-free) is, tehát sem a gyártó cég, sem annak beszállítói és alvállalkozói sem tesztelnek állatokon. Az Európai Unióban nem engedélyezettek a kozmetikai célú állatkísérletek, ám Kínában ugyanaez hatósági előírás, így azok a cégek, amelyek exportálnak a kínai piacra, azoknak kötelező teszteket végezniük. Ebből következik, hogy egyes esetekben nincs fedésben a vegán és az erőszakmentesség – pedig ez fontos kitétele az igazi vegán piperéknek.

Lássuk, mennyi az annyi!

A tervünk eredetileg az volt, hogy két kosárral indulunk a nagy beszerzésre, az egyikbe nem vegán, a másikba pedig vegán cuccokat pakolva, útközben azonban kiderült, hogy bőven elég egy is. Gyakorlatilag azt tapasztaltuk, hogy a termékeket megfordítva, és a logókat, feliratokat ellenőrizve könnyedén összeállítható egy teljesen szokásos piperepakk vegán cuccokból is.

Igyekeztünk úgy összeválogatni kosarunk tartalmát, hogy legyen benne haj-, arc-, száj- és testápolási termék is, valamint dekorkozmetikai kiegészítőket is vásároltunk.

Tizenhatféle kozmetikai terméket válogattunk össze – egy biztosan közös bennük, hogy mind vegán

Ezek landoltak a kosarunkban, és ilyen árakon:

  • Szemhéjtus (natúrkozmetikum) – 1199 forint
  • Ásványi alapozó, 30 ml (natúrkozmetikum) – 1199 forint
  • Ásványi púder, 10 gramm (natúrkozmetikum) – 1299 forint
  • Pirosító, 13 gramm (natúrkozmetikum) – 1899 forint
  • Szempillaspirál, 12 ml (natúrkozmetikum) – 999 forint
  • Körömlakk, 8 ml – 449 forint
  • Rúzs, 3,5 gramm – 849 forint
  • Arcpakolás, 2×8 ml – 199 forint
  • Szenzitív micellás arctisztító, 200 ml – 699 forint
  • Színezett ajakbalzsam, 13 ml – 1679 forint
  • Fogkrém – kétfélét is vettünk, egy olcsóbb (125 ml) és egy drágább (75 ml) változatot 279 és 459 forintért
  • Tusfürdő, 300 ml – itt is két terméket szereztünk be, 299 és 349 forintért
  • Testápoló, 200 ml – 299 forint (ez éppen akciós is volt)
  • Volumennövelő sampon, 300 ml – 299 forint
  • Hamvasító hajpakolás, 250 ml – 1149 forint
  • Szárazsampon, 200 ml – 1499 forint

Igen, lebuktunk: egy csokit is vettünk (a kép jobb sarkában), de az is vegán

Ahogy a felsorolásból is látszik, a kiszerelések teljesen szokványosak, a minőséget tekintve pedig több árkategóriából is válogattunk, de alapvetően elmondható, hogy a középkategóriás termékekből is bőven találunk vegán jelzéssel ellátottakat. A legnehezebb dolgunk egyébként az ajakbalzsammal volt – az árán meg is látszik, hogy ebből nem olyan széles a kínálat. Az igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy a szóban forgó ajakápoló nemcsak vegán, hanem abszolút természetes alapanyagokból készült, és magyar gyártótól származik. Ha magasabban pozicionált piperékre vadászunk, akkor a nagyobb német és francia (de nem luxus)kozmetikai cégek termékeinek árával számolhatunk.

A bio-natúr-öko itt is jelentősen megdobja az árat

Természetesen árnyalja a képet, ha nem csak az a kitételünk, hogy vegán és állatkísérlet-mentes legyen az, amit magunkra kenünk. A bio-, natúr- és ökoalapanyagokból készült vegán kozmetikumok az előbbiek többszörösébe, akár öt-hatszorosába is kerülhetnek, ugyanakkor gyakran magasabb minőség is párosul a magasabb árhoz. 

Az átlagos kiszerelésű (250 ml) samponok és testápolók esetében 3-4000 forinttal, a körömlakkoknál 1500-5000 forinttal kalkulálhatunk, tusfürdőket pedig 1500 forint körül találhatunk. Alapozókra 3-5000 ezer, púderre 3-6000 forintot kellene szánnunk, ha 100 százalékig természetes, mindenmentes változatot szeretnénk venni.

Kiemelt képünk illusztráció (Fotó: Freepik)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top