Pazar fényjáték, emlékezetes búcsú és volumen – a Párizsi Haute Couture Divathét képekben

Micsoda napokon vagyunk túl! Lezajlott Párizsban az Haute Couture Divathét, melyen záporoztak a tapsok, és hullottak a könnyek. És Jean-Paul Gaultier is fontos bejelentést tett.

Egy haute couture bemutató mindig lélegzetelállító esemény, ahol a legaprólékosabb, legprecízebb kialakítású ruhakölteményeket mutatják be, melyekről valójában egy-egy fotó alapján épp csak felszíni lényegük állapítható meg. Látjuk a formát, a sziluettet, de fogalmunk sincs az anyag könnyedségéről vagy súlyosságáról, az egyes panelek illeszkedéséről vagy a kialakítás trükkjeiről, amiktől mondjuk a Givenchy hatalmas kalapjai uszályszerűen lebegtek.

Beszélni azonban kell róluk, és érdemes is, mint minden művészeti formáról. Attól, hogy nem teszünk Picassót a nappaliba, még műveltségünk alapja, ha tudjuk, kiről van szó. Attól, hogy soha az életben nem fogunk couture ruhának még csak a közelébe sem kerülni, érdemes ezeket megnézni, hogy lássuk, pár méter vászonból micsoda pliszécsodákat hajtogatnak, fodrokat formáznak, mert higgyük el, még a legelborultabb, leghordhatatlanabbnak tűnő couture ruha elkészítésében is több munka és odafigyelés rejlik, mint az összes ruháéban, ami a szekrényünkben valaha lapult. Ennyi ömlengés után pedig jöjjön a leg-leg ruhaköltemények kis csapata, szubjektív csoportokba sorolva.

Fodros-bodros

A 2020 tavaszi–nyári kollekciókból sem hiányoztak a hatalmas fodrokból építkező ruhák, a méretes bodorítások, melyek nemcsak a szoknyarészen, de a ruhák ujjain, sőt a teljes felsőrészen is megjelentek, és uralták a látványt. Élénk pinkek, narancsok, vagy a nemesfémek és drágakövek fényében tündöklő színekkel szívesen párosították őket, melytől az összhatás még grandiózusabb lett. A Givenchy ház ruháit mindenki figyelmébe ajánlom, de a Schiaparelli brossokkal telerakott, királykék ruhájáért is érdemes végiglapozni a galériát. 

Megnézem
Összes kép (14)

Övek

Még a legelegánsabb estélyi ruhák is karakteres öveket kaptak, egyértelműen derékhangsúlyossá téve a kreációkat. A Givenchynél egészen vastag darabokat is láthattunk, míg például Elie Saab kecses, de annál jelentőségteljesebb övekkel egészítette ki ruháit. Az övvel kiegészített szettek a hétköznapi divattrendek közé is visszatértek, a jelek szerint pedig akkor sem érdemes lemondani róluk, ha valamilyen elegánsabb eseményre keresünk ruhát.

Megnézem
Összes kép (7)

Csipke

Alexis Mabille teljes kollekcióját a lágy csipke határozta meg, de az Elie Saab divatház is csak kicsivel maradt le tőle, mint ahogyan a Chanel is csodás módon építette bele kreációiba a finom anyagot. A leggyönyörűbb alkotás azonban nem náluk volt látható, hanem a Givenchynél, ahol a hófehér, csupa csipke ruhát egy szintén csipkeborítású, fátyolként leomló kalap egészítette ki. Ha tehát némi előkelő romantikára vágyunk a következő kiöltözős alkalomkor, érdemes szétnézni a már-már menyasszonyosan finom ruhák között, kiegészítőként pedig feltehetünk egy bőrövet is, ahogyan azt már bemutattuk.

Megnézem
Összes kép (7)

Rojtok

Több divatháznál is felbukkantak a dzsesszkorszak rojtos ruháit idéző kreációk – vagy legalábbis olyanok, melyek rojtmennyisége a húszas években divatos öltözékeket idézhette fel sokakban. A legcsodásabb darabokat a Diornál mutatták be, ahol az arany különböző árnyalatai éteri magasságokba emelték a ruhákat, míg Giorgio Armani Privé kollekciójában épp ezek ellentéteként azt láthattuk, miként játszadozhatunk a fénnyel, ha sötét alapokra helyezzük.

Megnézem
Összes kép (5)

Nadrágok

A Giorgio Armani Privé kollekciót alapjaiban határozták meg a nadrágos szettek (a Chanelnél például nem is láthattunk ilyeneket), általánosságban pedig elmondható, hogy a fénylő anyagúak voltak a legjellemzőbbek. A szabást tekintve a magas derékvonalú, a derék karcsúságát és a csípő ívét hangsúlyozó kialakítások mellett a légiesen könnyed, bő szabású fazonok voltak a jellemzők. 

Megnézem
Összes kép (12)

Szűk sziluettek

Míg a többség tobzódott a gigantikus ruhákban, a Valentino divatház, úgy tűnik, már továbblépett a trenden, melyet az előző szezonokban még ők határoztak meg. Tervezőjük, Pierpaolo Piccioli azért így sem vette minimálra a stílust, karcsúsított fazonú modelljei tobzódtak a színekben, a buja masnikban és rátétekben. A test vonalát követő ruhák persze nem csak nála jelentek meg, eszményi alkalmi ruhákat láthattunk a Giorgio Armani Privé és Zuhair Murad kollekciókban is.

Megnézem
Összes kép (9)

Fényhatás

Giorgio Armani kollekciójában az év színe, a kék tündökölt, másutt rubintvörösek, aranyak, ezüstök, smaragdzöldek is megjelentek. Az anyagok hullámzásából, redőződéséből eredő fényjátékot mesterien kihasználták a tervezők, de a fémszálakkal, hímzésekkel, gyöngyökkel sem spóroltak, ha fokozni akarták a hercegnőkhöz illő stílust.

Megnézem
Összes kép (8)

A ráadás

Végül jöjjön egy divatbemutató videója, mely nélkül, úgy gondolom, nem lehet szó nélkül elmenni. Madonna csúcsos melltartójának alkotója, a matrózcsíkos felsők atyja, Jean-Paul Gaultier pár nappal a bemutató előtt jelentette be döntését:

50 év után visszavonul a divattervezéstől.

Sejthető volt, hogy utolsó haute couture divatbemutatója grandiózus esemény lesz, amit azonban a színpadra állítottak, attól elakadt az ember szava. Volt ott kúpmelltartós koporsó, Boy George mint sztárfellépő, szupermodellek egész serege, több mint 200 kreáció, melyek utolsó, méltó emléket állítottak minden jelentős korábbi kollekciónak, amit Gaultier tervezett. A modellek nem faarcal vonultak fel s alá, hanem éltek, táncoltak, riszáltak, mosolyogtak, vagy épp szívdöglesztő tekintettel néztek a közönségre – mikor mit kívánt az outfit.

Egyszóval, ha csak egyetlen divatbemutatót nézel meg… nos, akár az egész év során, az mindenképp ez legyen.

 

Fotók: Getty Images