A kis hableány igazi klasszikus, gyerekként nekem is az egyik kedvencem volt, bár nem igazán a történet, sokkal inkább a betétdalok miatt. Szerintem – és az Akadémia, valamint a Hollywood Foreign Press Association szerint is, akik a mesének ítélték a legjobb eredeti filmzenének járó szobrocskákat – Alan Menken zeneszerző brillírozott a szerepben, és a csapattal sikerült egy olyan animációs filmet összehozniuk, ami tényleg generációk gyerekkorát határozta meg.
Amikor azonban bejelentették, hogy készül az élőszereplős remake a sellőlány történetéből, a rajongók nem pont úgy reagáltak, ahogyan azt a Disney várta, ugyanis a vörös hajú, fehér bőrű Ariel szerepére – akit anno egyébként a Bűbájos boszorkák sztárjáról, Alyssa Milanóról mintáztak – Halle Bailey színésznő-énekesnőt kérték fel, aki történetesen afroamerikai származású.
A legtöbb filmstúdió az elmúlt években különösen odafigyel arra, hogy az etnikai diverzitás jegyében színesbőrű művészeknek is nagyobb teret adjon, azonban 21. század ide, black lives matter mozgalom oda, a rasszizmust nem tudják egy tollvonással eltörölni. Erre remek példa (sajnos) az új hableány-feldolgozás, aminek a trailere a napokban jött ki, és ami egész konkrétan 1.5 millió lefelé mutató ujjacskát kapott – nem beszélve a végtelen mennyiségű negatív kommentről –, úgyhogy a Disney végül úgy döntött, törli a dislike funkciót a YouTube-on az egyébként 16 milliós megtekintésnél járó videó alatt.
A kritikusok nemcsak Ariel bőszínét kifogásolják, hanem azt is, hogy Bailey nem hasonlít a mesefigurára, ami már 2019-ben, amikor kiválasztották a szerepre, szintén téma volt, de úgy tűnik, még egy Covid sem tudta feledtetni a háborgó indulatokat. Annyira nem, hogy a #notmyariel hashtag egyik napról a másikra az egyik leggyakrabban használt címke lett, valaki pedig a mesterséges intelligencia segítségével fehér bőrű, vörös hajú nőt csinált a színésznőből, és a klipet feltöltötte a Twitterre. A @vandalibm nevű felhasználó azt állította, hogy „helyrehozta” A kis hableány előzetesét, és azt ígérte, hogy a 2023-as premiert követően 24 óra alatt képes lesz az egész filmet kijavítani. A platform moderátorai azonnal törölték a videót, mielőtt virálisan elterjedt volna, a felhasználót pedig letiltották, hiszen a Twitter nem tűr meg semmilyen rasszista megnyilvánulást. Ugyanakkor többen sérelmezik a történteket, mondván, hogy ezzel a szólásszabadságtól fosztottak meg valakit, aki csak az egyet nem értésének adott hangot.
A whitewashing jelensége is szóba került (ez az, amikor fehér színész játszik el egy fekete szerepet), de még ennek kapcsán sem született konszenzus az internet arctalan tömege között, ugyanis sokak szerint pont az ellenkezője, azaz blackwashing történt, méghozzá abban a pillanatban, amikor Bailey-re bízták a szerep megformálását. Olyan is akadt egyébként, aki levezette, hogy Arielnek fehérbőrűnek kell lennie, hiszen a tengerfenéken él, ahová nem ér el a napfény, ergo nagyon sápadtnak kell lennie, csakhogy az eredeti Andersen mesében egyetlen szó sem esik ilyesmiről, a képzeletre bízzák a sellőlány kinézetét. Azt már csak csendben tenném hozzá, hogy ugyanebben a változatban Ariel az alku jegyében kivágja a saját nyelvét, és olyan lábakat kap, amik folyamatosan fájnak és véreznek, nem beszélve arról, hogy csak úgy kaphatja vissza a régi életét, ha egy tőrrel leszúrja a tengeri boszorkányt, és a herceget is. Mivel azonban nem tudja megtenni, ezért eggyé válik a tajtékzó vízzel, és gyakorlatilag megsemmisül. Szóval, ha ezt vesszük alapnak, akkor az 1989-es animációs film sem ragaszkodik (szerencsére) hűen a sztori eredetijéhez.
A kommentháború tehát kirobbant, mindenkinek (is) van véleménye a témában, és már azt is elkezdték pedzegetni, hogy az élőszereplős Hófehérke szerepére azt a Rachel Zeglert, a West Side Story üdvöskéjét választották ki, aki részben kolumbiai származású, és akinek egyáltalán nem olyan fehér a bőre, mint a hó… Úgyhogy csak idő kérdése, mikor szedik őt is atomjaira a „lelkes rajongók”.