Hétfőn bombaként robbant a hír, hogy október 21-én a rendőrség lecsapott H. Zoltán divattervezőre, akinek vasárnap el is rendelték a letartóztatását, miután lakását átkutatva jelentős mennyiségű kábítószergyanús anyagot találtak. Kedden H. Zoltán a fogyasztást elismerte, a kábítószerrel való kereskedést azonban tagadta a kihallgatása során, valamint fellebbezett a letartóztatást elrendelő végzés ellen. A monogramból, illetve a foglalkozásból persze könnyen kikövetkeztethető volt, hogy a letartóztatott nem más, mint Herczeg Zoltán, amit aztán az ügyvédje is megerősített. A Belmondo zenekar frontembere, Czutor Zoltán pedig arról beszélt, hogy 30 éve ismeri a divattervezőt, de őt soha nem kínálta droggal.
De ki is pontosan Herczeg Zoltán?
A plüssmacitól a rockzenészekig
Herczeg Zoltán 1972. szeptember 24-én, Szerencsen látta meg a napvilágot. Már kisgyerekként is szeretett rajzolni, alkotni, ruhát varrt például a plüssmackójának, de édesanyja varrógépén táskákat is készített. Középiskolai évei alatt beleszeretett a rockzenébe, legnagyobb kedvence pedig az Anthrax thrash metal banda lett. Úgy akart öltözködni, mint ők, ám a zenekar outfitjeihez hasonló ruhák akkoriban elérhetetlenek voltak Magyarországon, ezért azokat magának készítette el.
Középiskola után a Közgazdaságtudományi Egyetemen tanult tovább, ám a ruhák varrásával nem hagyott fel, sőt, akkoriban már alig viselt olyan holmit, melyet ne ő maga tervezett volna. A kilencvenes évek közepén aztán gyerekkori barátaitól, a Hooligans zenekartól megkapta első megbízását fellépőruhák tervezésére. Neve ennek köszönhetően hamarosan ismertté vált zenészkörökben és más együttesek, többek között a Back II Black is rendeltek tőle ruhákat.
Barátai biztatására aztán kölcsönt vett fel, és elkészítette első önálló ruhakollekcióját, majd 1996-ban az első saját üzletét is megnyitotta. Nem sokkal később a bolt Herczeg Férczművek néven a Teréz körútra költözött. 1998-ban megalapította a BYB márkát, majd 2000-ben a Herczeg Zoltán márkát.
Érdeklődési köre és formavilága a rock ‘n’ roll érából, a hippi kultúrából, a ’60-’70-es évek retrójából ered, de a modern művészetekig, sőt a tudományos megközelítésig kiszélesedik, bármit bármivel összefüggésbe hoz, összetervez, összekapcsol, holisztikus a világképe, spirituális lényként gondolkodik és érez. Különös hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, a környezettudatosságra, azt vallja, »a kicsi szép«, merjünk hát kicsik lenni, de leginkább önmagunk
– jellemzi stílusát a tervező hivatalos weboldalán.
A Teréz körútról Amerikába
Herczegről tudható, hogy pályafutása kezdetétől napjainkig elsősorban férfi kollekciókat tervez, női ruhákat csak ritkán, mivel a divat ezen szegmense, mint az több nyiltkozatából is kiderül, kevéssé érdekli. Soha nem tömegdivatban gondolkodik, kisszériás kollekciókat alkot, egy dizájnból általában legfeljebb 10 darab készül, és a termékeit nem szokása leárazni. Több mint 100 divatbemutatón van már túl, ám hivatásos modellekkel szinte soha nem dolgozik, inkább táncosok, színészek, közéleti személyiségek, vagy épp hétköznapi emberek mutatják be a kreációit. Divateseményei nem egyszerű bemutatók, sokkal inkább komplex, társadalmi-kulturális összejövetelek.
Sajátmárkás kollekciói mellett tervezett már olimpiai kivonuló ruhát, filmes és színházi jelmezeket, de a ruhatervezésről elemelkedve többek között szemüveget, bútort, kandallót és kerékpárt is.
Tehetségét külföldön is megcsillogtatta, kollekcióit bemutatta többek között Madridban, Brüsszelben és Milánóban is. Néhány évvel ezelőtt aztán megpróbálta megvetni a lábát az Egyesült Államokban. Michael Madsen amerikai filmszínész egy magyarországi forgatása idején figyelt fel Herczeg Zoltán kreációira, majd felajánlotta neki, hogy csináljanak egy közös márkát a tengerentúlon. A divattervező öt évig készítette elő a kiutazását: mindenét, többek között jól menő budapesti boltját is pénzzé tette, majd 2013-ban nekivágott. Számításai azonban nem váltak be.
„Ott aztán apró darabokra törtek az álmaim, az egóm a föld porával volt egyenlő. Rá kellett jönnöm, hogy mindent a nulláról kell kezdeni. Senkit sem érdekelt, hogy ki az a Herczeg Zoli – mesélt keserű tapasztalatairól a Jakupcsek Plusz című műsorban. – Azért mentem ki Amerikába, hogy karriert csináljak. Ráadásul úgy, hogy itthon ismert ember voltam, ment a boltom. Kimentem egy senkinek, és úgy is jöttem vissza.”
Média és közélet
Herczeg Zoltán neve azoknak is ismerős lehet, akik kevésbé jártasak a divat világában. A kreátor ugyanis több tévéműsorban is feltűnt a kereskedelmi csatornákon. Zsűritag volt a Dalnokok Ligájában, illetve a Topmodell leszek! hazai változatában, főzött a Hal a tortánban, 2017-ben pedig a Celeb vagyok, ments ki innen! ötödik évadában szerepelt, ahonnan azonban elsőként esett ki.
Az elmúlt években szókimondó közéleti megnyilvánulásaival is rendszeresen felhívta magára a figyelmet. Nyilatkozataiban, posztjaiban gyakran élesen bírálta a magyar kormányt és a hazai viszonyokat, de kreációin is időről időre visszaköszönt az ironikus-kritikus felhang. A huszármenték ihlette kabátok és pólók mellett termékskáláján megtalálhatók az O1G feliratos pólók, de tervezett már Nemzeti Pólókat is a dohányboltok dizájnját követve, bár utóbbiakat elmondása szerint senki sem merte felvenni, így végül hajléktalanoknak ajándékozta őket.
„Szégyellem, hogy magyar vagyok, erre nagyon komoly okom van, és a politika naponta, percenként ad komoly okot rá” – jelentette ki tavaly decemberben Veiszer Alinda műsorában. Ugyanitt hozzátette, hogy az országot szerinte az indulatra, gyűlöletre alapozott politika vezérli. „Az észnek, a rációnak semmi terepe nincsen, nulla, de a böfögés, de a röfögés, a gyalázkodás, az nagyon megy” – fogalmazott.
A múlt héten, letartóztatása előtt három nappal Herczeg az RTL Reggeli című műsorának vendége volt, ahol arról beszélt: 26 éves pályafutása alatt összesen 40 ezer ruhát tervezett, ám most úgy érzi, hogy a világ jelenlegi állapotát nézve a divat nem tartozik a legeslegfontosabb dolgok közé, ezért azt fontolgatja, hogy elhagyja a divatszakmát, hogy fontosabb dolgokkal foglalkozhasson.
Most 50 évesen azonban már úgy gondolom, hogy sokkal fontosabb, hogy mi van belül, mint hogy mi van kívül. Mindent megcsináltam amit divatbemutatókon, amit a divatszakmában lehet. Miért kéne ezt még tovább csinálnom?