Utazás

Kisgyerekkel Horvátországba? Irány Krk szigete!

Kisgyerekesek lévén nem akartunk sokat utazni, és a saját autó kényelméről sem szívesen mondtunk volna le, ezért egy közeli tengerpartot kerestünk a nyaraláshoz. Ugyanakkor a szigetek vadregényes világa is vonzott bennünket, és persze mindent a legutolsó pillanatban kezdtünk el szervezni. Így keveredtünk Krk szigetére, és nem bántuk meg!

A megérkezés

Alternatív, olcsó szállások a vakáció alatt

Minden, ami Horvátország! Tippek, szállások, utazás!

A távolság – mindössze 550 kilométer – gyorsan megtehető, ha ügyesen elkerüljük a szombati turnusváltás időpontját, és például vasárnap délelőtt indulunk útnak. Mi tiszta pályán öt óra alatt értük el a célállomást, csak integettünk a hazafelé tartó konvojoknak. Foglalás híján a neheze most kezdődött csak: a szállásvadászat. A sziget üdülőfalvaiban még ilyenkor szezonban is találni szabad apartmant, de azzal, aki csak néhány napot töltene egy helyen, 30 százalékos felárat fizettetnek. A legolcsóbb megoldást úgy lehet megtalálni, hogy a kiválasztott faluban egy a helyben lakók által látogatott kocsmában kérünk segítséget, mert biztosan akad egy odavalósi, aki tud szabad szállást. A kevésbé kifinomult, de esetenként célravezetőbb megoldás a helység turistairodájához fordulni, hiszen minden apartman be van jelentve az idegenforgalmi hivatalnál is.

A parton

Kisgyerekkel Horvátországba? Irány Krk szigete!

Minket először egy Punat nevű kis kikötővároska ragadott meg. A hely multifunkcionális üdülőterület, sokféle kívánalomnak megfelel. Van kavicsos és sziklás tengerpartja, ahol egyre elterjedtebb a naturista strandolás, itt már egyáltalán nem néznek ki, ha teljes testfelületünket szeretnénk süttetni a napon. A nyugalomra vágyókat kis hajókkal viszik át az öböl vadregényes partszakaszaira vagy kisebb zátonyokra strandolni, és nem is kell ezért olyan mélyen a zsebünkbe nyúlnunk. Július második hetében a tenger még elég hideg volt, amire a helyiek csak elkomorult arccal ingatták a fejüket: „Bura, Bura!” – azaz kizárólag az itt fújó szél a felelős mindenért, ami idén a szokottnál zordabb időjárást hozott. Mint megtudtuk: februárban több hétig az itt alig ismert hó borította a tengerparti városkát.

Gasztronómia

Tengeri herkentyűk, amiket meg kell kóstolni
A friss tintahal (horvátul lignya), nálunk a legmagasabb pontszámot kapta. Ezt grillezve vagy lisztben megforgatva, olajban kisütve tálalják. Imádtuk még a helyiek által oszlicsnak becézett, olajban hirtelen kisütött halat. Ugyanígy „bánnak el” az incsunnak hívott szardellával. És végül nem szabad kihagyni a zöldséglevesben megfőzött fekete kagylót, horvátul dagnyét.

Az éttermi kínálat sokszínű, és többnyire a napi fogásból sütnek, de ez minden nap nehezen bírható pénztárcával. Érdemes autóval bevásárolni Krk városka diszkontáruházaiban, így akár a parti boltok harmadáért szerezhetők be az élelmiszerek. Viszont a helyi halpiacot nem szabad kihagyni, csak viszonylag korán kell kelni hozzá: nyolc óráig ugyanis elviszik az éjszakai fogást. Fontos tudni, hogy először a helyiek igényeit elégítik ki, a turista csak a megmaradó készletből válogathat. Vendéglátónk ezért telefonon rendelte meg nekünk a csemegét, és még a halmenü elkészítésében is adott hasznos tanácsokat.

Kisgyerekkel Horvátországba? Irány Krk szigete!Kalandra fel!

A kora délutánok egy részét, amikor még öl a nap, a szigeten való kocsikázással töltöttük, így tárultak fel a sziget legszebb részei. Baska városkában tengeri akvárium, a szigetvilág tengeri faunájával nyűgözi le főleg a gyerekeket. Találtunk FKK kempinget is Punattól két kilométerre: a festői helyszínen, sátrazni lehet vagy lakókocsit bérelni, de sajnos elég borsos áron. A sziget déli csücske felé továbbindulva találtunk rá egy igazi gyöngyszemre, Stara Baskára. Ebbe a faluba gyakorlatilag egysávos úton juthatunk, igaz, hogy a horvátok még ezt is elválasztják középen szaggatott vonallal. Ha szembejönnek, mégis el kell dönteni, hogy ki húzódik le, amíg a másik a kilincseket súrolva áthalad. Az úton a látvány a tenger kékjét ezerszeresen visszaverő sziklák vakító fehérjére redukálódik, mégsem lehet betelni vele. Egy „800 méter múlva zsákutca” tábla után érkezünk az egykori halászfalucskába, ami egy meredek sziklafal csupán. Ahol egy talpalatnyi helyen egy kis perem képződött, a helyiek rögtön felhúztak egy házikót, így születhetett egykor a falu.
Ide már a punati turistairoda foglalásával érkeztünk, anélkül itt még leparkolni is alig lehet, hiszen minden apartmanhoz egy kijelölt autóhely tartozik csupán. A kilátás pazar az öbölre és Lopar szigetére.

Belföld, Erdély, Horvátország – www.szallas.hu

A zergeösvény, amin közlekedünk, félvad macskacsapat tanyája, őket az ételmaradékok vonzzák, de kislányunk közeledésére jelzik a határokat: csak szomszédok vagyunk. A faluba vezető utat lezáró kőbánya területén található a sziget talán legfestőibb strandja, itt adjuk át magunkat az igazi pihenésnek. Ezen a helyen a hétköznapi idő kimosódik az emberből, és valami időtlenség veszi át a stafétát. Este a kikötő fölötti sziklán szerényen meghúzódó étterem választékát teszteljük: a tengeri menüjük vetekszik az elitebb punati éttermekével, a személyzet figyelmes és kedves. A turistaközeget is más fából faragták itt: nyugodt, kellemes arcú emberek, nagyon sok nációból összegyúrva, és mindenkit áthat a türelem. Genius loci, a hely szelleme alakít át bárkit, jöjjön az Európa bármely tájáról.