Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak – mondta a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O’Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának, a Ryanairnek a vezérigazgatója. A cég nemrégiben bejelentette, hogy az utasokra terheli az extraprofitadó miatti pluszköltséget.
A vezérigazgató szerint álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.
De az az érvelés is sántít, hogy ezzel a magyar családokat védi meg. Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelenek fizetni, ha meg akarják látogatni őket. De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel
– fogalmazott Michael O’Leary.
A kemény hangvételű interjúban az ír cég vezetője többször idiótának nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, de le is ostobázta és hibbantnak, valamint tökfejnek is nevezte a tárcavezetőt, aki szerinte visszamehetne az iskolába közgazdaságtant tanulni.
Michael O’Leary szerint az adó miatt kevesebb járatot fognak indítani Budapestről:
Nem hiszem, hogy megszüntetnénk desztinációkat, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fogunk járatokat indítani: van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. Mert azt minden elismert közgazdász megmondaná, hogy ha adót emelnek, akkor visszaesik a jövedelem, hiszen ki akarna ide jönni, amikor mehet mondjuk Csehországba is, Szlovákiába, Görögországba vagy Portugáliába is, ahol nem kell ezt az extradíjat kifizetni.
A gazdaságfejlesztési miniszter szerint a Ryanair vezérigazgatójának stílusa elfogadhatatlan és hagy maga után kivetnivalót. Az MTI által idézett közleményében Nagy Márton kiemelte:
bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal. Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit, bár a kialakult gyakorlatuk nem túl empatikus a tapasztalatok szerint.
A tárcavezető hozzátette, nem értik a kettős mércét, mert más országokban a Ryanair gond nélkül befizeti az ugyanilyen adókat. Mint fogalmazott: „mindenkitől elvárjuk azonban a tisztességes és jogkövető magatartást – a Ryanairtől is. Aki pedig nem így lép fel, azzal szemben a magyar hatóságok intézkedni fognak”.