A játék néha gyógyít
A gyerek játékában megelevenedhetnek azok az élmények, amelyekről nem tud vagy nem akar beszélni. Játékában megjelenik, hogy milyen a viszonya a számára fontos emberekhez, vagyis a családjához, kortársaihoz, illetve hogy ezek az emberek hogyan bánnak egymással.
Hogy miért éppen a játék nyelvén fejezi ki magát? A játék biztonságos, megszelídíti a világot. Kiszámítható, mivel ő irányítja: játék közben kiélheti indulatait, megjelenítheti a félelmetes élményeket is. A játék gyógyító ereje abban rejlik, hogy a gyereknél nem válik el egymástól indulat és akarat, érzelem és értelem, játék és valóság. Amikor eljátszik egy történetet, újra átéli, de most már védett körülmények között, hiszen ő maga a helyzet ura.
Visszajátszás
A gyerek és a játékszerek megtalálják egymást. Ma már szinte minden családban töménytelen plüssállat, baba, műanyag figura gyűlik össze az évek során, de ha kell az apróság kezében a fadarab is puskává válik, a kisautók is tudnak beszélni, vagy akár tömeges közlekedési balesetet játszani. Az ilyen egy- vagy több szereplős játékok során ha leskelődnénk észrevennénk, hogy néha szinte szó szerint újrajátszik bizonyos élesben átélt jeleneteket. Talán még a saját szófordulatainkra is ráismerünk, amikor a báránymama szidja a barikáját, hogy miért nem eszi meg végre az ebédet.
A gyerek persze nem játszik el mindent lépésről lépésre: csak a fontos elemeket emeli ki, bizonyos dolgokra csak utal, vagy éppen szimbólumokkal helyettesíti be a szereplőket, eseményeket. Máskor fordítva történnek a dolgok: a sokszor kicsúfolt vagy megbántott kicsi az eljátszott történetben csúfolódik, gorombáskodik vagy éppen legyőzi a többi szereplőt. Itt már nem is pusztán az esemény felelevenítésről, de valódi gyógyító folyamatról is szó van.
A pszichológusnál
A pszichológusok már a múlt század közepén alkalmazták a szabad és az irányított játékot arra, hogy könnyebben feltárják a gyerek és felnőtt betegek lelki folyamatait. Mára a játékdiagnosztika (vagyis a betegség jellegének és okainak feltárása) és a játékterápia (gyógyítás) elismert része a gyakorlati pszichológiának. A játék mint írtuk – meg tudja jeleníteni a lelki tartalmakat. Ám az önfeledt játék többnyire megszakad, vagy más útra terelődik, ha
Különleges játékszerek
Ahhoz, hogy a szakember a lehető legtöbbet megtudja a gyerekről, olyan játékokat kell felkínálni, amelyek előhívják a kicsi problémáit, érzelmeket, indulatokat keltenek benne. A pszichológiai rendelőkben szándékosan erre a célra kifejlesztett játékkészletek találhatók. Ilyen a Polcz Alaine által kifejlesztett Világjáték és az Életjáték (képünkön). Nem véletlen, hogy a figurák majdhogynem arctalanok. Ha érzelmek jelennének meg rajtuk (mosolygós vagy éppen szomorú arckifejezés), ettől a kicsi nehezen tudna elvonatkoztatni, és nem tudná a saját szándéka szerinti érzelmekkel felruházni a babákat. Mivel a gyerek meghatározó közege és sokszor a probléma forrása a család, szükség van a családtagokat jelképező figurákra: apa-, anya-, csecsemő-, gyerek-, nagyanya-, nagyapabábra vagy -babára. A kicsi gyakran szimbólumokban gondolkodik, szívesen használ olyan figurákat, amelyek áttételesen jelenítik meg vagy sűrítik magukba mindazt, amit közölni akar. Az óriás jelképezheti az apát, aki megszidta, a tündér az anyát, aki mindig megvédi. A kutya megjelenítheti a vadságot, de a hűséget vagy az őszinteséget, a biztonságot is. Ahhoz, hogy a pszichológus értelmezni tudja az eljátszott jelenetet, ismernie kell a családi hátteret, vagyis a szülőkkel is beszélgetnie kell. Ez nem jelenti azt, hogy kibeszéli a gyereket a szülők előtt. A titkok elárulása ugyanis a terapeuta és a gyerek közötti bizalom elvesztésével járna. Ezzel csökkenne az esély a gyógyulásra.
Műhelytitkok
A pszichológus
A pszichológus egy-egy ilyen terápiás ülésen látszólag nem csinál mást, csak játszik a gyerekkel, vagy a háttérből figyel. Valójában sok tanulás és tapasztalat segíti abban, hogy megfelelő időben és módon avatkozzon bele a játékba, vonjon le következtetéseket a látottakból, hallottakból, utólag följegyezze, elemezze, és ennek eredményeként segítsen megszabadulni a gyereknek félelmeitől, szorongásától vagy parttalan indulataitól. Nagyon fontos, hogy a pszichológus jól együtt tudjon működni a család tagjaival, de megtartsa a kellő távolságot is velük, hogy rálásson a problémára. Éppen ezért nem hatékony, ha családtag, vagy közeli barát a gyerek pszichológusa. A legtöbb szakember nem is vállal ilyen esetet.
A szülő
Segítheti a gyereket, ha otthon is lehetővé teszi a szabad játékot, nem próbálja irányítani, befolyásolni a csemetét, nem bombázza elvárásaival, nem szól bele, amíg nem muszáj (vagyis amíg nem fajul a gyerekre magára vagy a környezetre veszélyessé a játék).
Nem célszerű a szülőnek pszichológust játszania, vagyis:
– nem kell speciális játékokat (pl. az Életjáték figuráit) beszereznie;
– nem jó messzemenő következtetéseket levonnia a gyerek játékából, és terápiás beavatkozást eszközölni, még akkor sem, ha több szakkönyvön átrágta magát;
– inkább hozzá se fogjon, vagy hagyja abba, ha a gyerekkel való közös játék során feszült, vagy nem érzi jól magát!
Hol találunk szalembert?
A körzeti nevelési tanácsadóban ingyenes a pszichoterápiás szolgáltatás. Érdemes érdeklődni, hogy foglalkoznak-e ilyen korú gyerekekkel, illetve van-e kapacitásuk. Mivel nyáron nincs rendelés, már tavasz vége felé sem szoktak belefogni terápiás munkába, ilyenkor egy-egy konzultációra (a szülővel való beszélgetésre) szűkül a nevelési tanácsadó szolgáltatása. A magánrendelők egész évben működnek, a szünet a terapeuta szabadságának idejére korlátozódik. A rendelésen 3000 4000 forintos óradíjra lehet számítani. A problémától függően lehet, hogy csak néhány találkozásra van szükség, de az is lehet, hogy hónapokig eltart a terápiás folyamat.